Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första vinet, Ekens 8,5 kg Zinfandel

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Första vinet, Ekens 8,5 kg Zinfandel

Inlägg av Jezapan »

Då har jag äntligen satt mitt första vin!

Valet föll av olika skäl på Ekens 8,5 kg Zinfandel.

Det hela sattes igång igår, och jag valde att blanda i vatten upp till 20 l istället för 23 l. Detta för att jag önskar ett lite kraftigare vin.
Oechsle uppmättes till 98.
Jag tillsatte även rostade ekspån.

Tyvärr var jag tvungen att åka på jobb direkt efteråt, så jag har ännu inte sett hur det bubblar i röret.
Återkommer när jag kommer hem igen.
Senast redigerad av MurvSneaker, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tydligare rubrik
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: lör dec 05, 2020 0:02 Då har jag äntligen satt mitt första vin!

Valet föll av olika skäl på Ekens 8,5 kg Zinfandel.

Det hela sattes igång igår, och jag valde att blanda i vatten upp till 20 l istället för 23 l. Detta för att jag önskar ett lite kraftigare vin.
Oechsle uppmättes till 98.
Jag tillsatte även rostade ekspån.

Tyvärr var jag tvungen att åka på jobb direkt efteråt, så jag har ännu inte sett hur det bubblar i röret.
Återkommer när jag kommer hem igen.
Det var rolig läsning! Skoj att du är igång. 98 låter som en söt liten rackare, blir kul att följa utvecklingen med Oechsle (eller Excel)

Lördagsskål från Gösta (glögg)
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Nyss hemkommen, och det bubblar fint! :thumbup:
Mindre bra är att det luktar jäst i hela övervåningen, så familjen är inte direkt exalterade över mitt lilla projekt...
Det hela fick åka ner i källaren. Problemet är att det är alldeles för kallt där egentligen, men jag ställde brygghinken på frigolit bredvid ett element och täckte över med en filt. Bör kanske nämna att vi har vattenburen värme... :mrgreen:

Nu blir det till att gå ner med viss regelbundenhet och kontrollera termometern jag lade uppepå hinken med viss regelbundenhet- målet är 21-22 grader.

Nästa steg är att beställa hem ett jäsrör med kolfilter!
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Bättre om du gjort som Fritzl, skickat ner familjen i källaren :D

Viktigt att det är bra temperatur. Vita viner kan man med fördel jäsa lite kallare men röda viner behöver ligga på dryga 20.

Måndagsskål från Gösta.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: mån dec 07, 2020 16:22

Viktigt att det är bra temperatur. Vita viner kan man med fördel jäsa lite kallare men röda viner behöver ligga på dryga 20.
Jag får inte upp temperaturen till mer än 18 grader, men det puttrar på fint med knappt 1 bubbla/s.
Om det fortsätter jäsa på lika fint - på vilket sätt påverkas rödvinet negativt av den låga temperaturen?

Jag har hur som helst fixat ett kolfilter idag.
Tog en 10 ml-spruta, klippte av den lilla ”piggen” där man sätter kanylen, pillade ner lite fetvadd i, hällde i aktivt kol, borrade ventilationshål genom ”pistongen”.
Sedan några varv gängtejp längst ner så det sluter tätt när den trycks ner i toppen på jäsröret.
Förhoppningsvis blir det luktfritt så att hinken kan flyttas upp i värmen igen. :)
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: mån dec 07, 2020 21:57
Gösta Von Finkel skrev: mån dec 07, 2020 16:22

Viktigt att det är bra temperatur. Vita viner kan man med fördel jäsa lite kallare men röda viner behöver ligga på dryga 20.
på vilket sätt påverkas rödvinet negativt av den låga temperaturen?

Tanniner och aromer. Alltså smak.

Morgonskål från Gösta :thumbup:
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: tis dec 08, 2020 7:11
Jezapan skrev: mån dec 07, 2020 21:57
Gösta Von Finkel skrev: mån dec 07, 2020 16:22

Viktigt att det är bra temperatur. Vita viner kan man med fördel jäsa lite kallare men röda viner behöver ligga på dryga 20.
på vilket sätt påverkas rödvinet negativt av den låga temperaturen?

Tanniner och aromer. Alltså smak.

Morgonskål från Gösta :thumbup:
Aj fan... det är ju liksom därför man håller på från första början! :shock:

Nå, hinken har åkt upp i värmen igen! Hoppas det inte hann påverka alltför mycket!
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: tis dec 08, 2020 8:30
Gösta Von Finkel skrev: tis dec 08, 2020 7:11
Jezapan skrev: mån dec 07, 2020 21:57

på vilket sätt påverkas rödvinet negativt av den låga temperaturen?

Tanniner och aromer. Alltså smak.

Morgonskål från Gösta :thumbup:
Aj fan... det är ju liksom därför man håller på från första början! :shock:

Nå, hinken har åkt upp i värmen igen! Hoppas det inte hann påverka alltför mycket!
Är nog ingen fara. :thumbup:
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Åter i värmen på 2:a våningen - bubblar på ca 150 bubblor/min nu!

Modifierade filtret också: satte ihop med en 20 ml-spruta - även den fylld med aktivt kol.
Nu är det luktfritt. :thumbup:
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

En fundering: hur länge (ungefär) kan jag vänta mig att jäsningen tar innan vinet är färdigjäst?

Har nämligen fått hemifrån att det har slutat att bubbla i vattenlåset.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Första vinet

Inlägg av RadarEnt »

Det går aldrig att gissa hur lång tid jäsningen tar. Det jäser tills det är klart helt enkelt. Ibland går det undan och ibland tar det längre tid.
Mät hur många oechsle det är. Jag brukar anse att +2 eller lägre är färdigjäst när det gäller vin.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Tack!
Jag skall mäta så fort jag kommer hem! 😊
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Apropå oechsle: är det samma som när Systembolaget skriver ut sockerhalten på ett vin?
Om det står att sockerhalten är 5%, är det då detsamma som att oechsle är +5?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Första vinet

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: lör dec 12, 2020 5:55 Apropå oechsle: är det samma som när Systembolaget skriver ut sockerhalten på ett vin?
Om det står att sockerhalten är 5%, är det då detsamma som att oechsle är +5?
Nej. :D

1 oechslegrad motsvarar 2,7 gram socker i en liter. You do the math! som min son brukar säga (han är ingenjör!)

Låt vinet stå en vecka till så att det är helt färdigjäst men också så det får ta smak av eken.

Lördagsskål från Gösta :thumbup:
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Första vinet

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: lör dec 12, 2020 8:38
Jezapan skrev: lör dec 12, 2020 5:55 Apropå oechsle: är det samma som när Systembolaget skriver ut sockerhalten på ett vin?
Om det står att sockerhalten är 5%, är det då detsamma som att oechsle är +5?
Nej. :D

1 oechslegrad motsvarar 2,7 gram socker i en liter. You do the math! som min son brukar säga (han är ingenjör!)

Låt vinet stå en vecka till så att det är helt färdigjäst men också så det får ta smak av eken.

Lördagsskål från Gösta :thumbup:
Jag upptäckte det när jag halkade in på en annan tråd. :) Har för mig att man skulle multiplicera oechletalet med 0,38 för att få procentsatsen.

Jag mätte oechle när jag kom hem och fick ett värde på ca 15 - det är alltså inte utjäst på långa vägar än. Det smakade också druvsött (och lite spritsigt av kolsyran).
Har ingen restartjäst hemma, så jag tänkte att jag skulle testa att skaka om det lite - och det tog fart rätt ordentligt! Tänkte först att det kanske bara var kolsyra som jag hade skakat ur vinet men ca 15 min senare kluckar det fortfarande på i vattenlåset, så det verkar vara igång som det skall igen. :)

Så det blir till att vänta ett tag till innan det är dags för nästa steg!
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster