Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra på fat

Grundläggande utrustning och teknik.
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Kopplat upp fatet nu. Noll kolsyra. Fattar inte hur man gör. På era beskrivningar, och andra på nätet, är det inte komplicerat. Så jäkla synd för ölet är verkligen gott. Ska försöka skaka lite då och då och se om det kommer i något.
Under processen har jag fatet i 2 grader o 2 bar. Har sett att trycket stigit av sig självt i fatet. Fattar inte. Ska väl sjunka vartefter ölet tar upp kolsyran. Har hållit på i 2 veckor och alltså helt avslaget. Har sänkt till noll ett par ggr och sen satt trycket på 1 bar. Dagen efter är det uppe i 2. Har skakat några ggr. Vet inte vad som är fel.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Toffeln »

De problem du beskriver är i min värld ett direkt brott mot naturlagarna, vilket man knappast kommer ostraffat undan från.
Är du säker på att det inte är flasktrycket du läser av?
Blir det ingen kolsyra alls i ölen? Kommer det kolsyra ur slangen eller är det stopp någonstans?
Har du kopplat ihop slangar och anslutningar rätt?
Är det gas i flaskan?
Vad använder du för regulator, är det rätt grejer till kolsyra och öl i mindre skala?
Skiftar temperaturen ovanligt mycket I utrymmet ölen vistas?
Är allt tätt?
Är klockor och membran hela?
Osv..
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Skrev det i ett inlägg ovan, att det verkar råda andra fysiska lagar i mitt fat. Det enda konkreta jag kan peka som verkar konstigt rent konkret är att om jag stänger av regulatorn med ratten och tar av tuben så försvinner trycket i fatet på en dag. Ska köpa en ny regulator. MEN. Det kan ju inte förklara varför kolsyran inte går in i ölet. Helt sjukt! När jag släpper på gasen hörs det att den går in i fatet. Gasen kommer fram men går inte in i ölet.
7F558BFF-D9D5-416A-AB40-2A49A8B19F80.jpeg
C2D3EAB6-EEEA-409F-B016-404B8DBB58F5.jpeg
E667DFE0-E6A8-4938-B405-67D1C965A2ED.jpeg
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Kollat mer på nätet och tabeller. Läst om ”overcarbonation” vilket tydligen kan leda till att ölet faktiskt blir avslaget. Gett mig f-n på att lösa det här. Enligt en artikel i homebrew finds ska jag ligga på 0,9 bar om temperaturen är 2 grader och jag vill ha 2.9 co2 volym. Jag har legat på dryga 2 bar. Effekten ska, enligt flera sajter, kunna bli att kolsyran istället lämnar ölet. Kan inte fysiken här.
Jag undrar också om min regulator kan läcka i avstängningen, alltså om jag tror att jag stängt så läcker det ändå förbi och in i fatet vilket skulle förklara två saker; ett, att trycket går upp i fatet trots att jag stängt, och två, att trycket i fatet gått ner till noll när jag stängt av och avlägsnat tuben. Detta har inte hänt senaste dygnet. Tog av tuben när trycket i fatet igen gått upp över två bar igår. I dag efter jobbet låg trycket kvar på dryga två. Ska dra till PGW i uppsala och köpa ny regulator i mellandagarna för att utesluta regulatorfel. Återkommer.
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Notering bara. Släppte nu ut gas ner till 1 bar.
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Det har under dagarna sedan uppkopplingen kommit i lite kolsyra, inte mycket men i alla fall något. Och, jättekonstigt, regulatorn verkar funka. Inga förändringar i tryck i fatet med eller utan tub, avstängd eller på. Skillnaden är temperaturen. Nu är det rumstemperatur runt regulatorn. Fatet kyls med slingor till ca 10 grader. Verkar inte kolsyras nämnvärt mer över tid nu, inget jag känner i alla fall. Finns trådar från världen över där folk har precis samma problem. När jag häller upp kommer bara skum. Trycket har sen en vecka varit 1 bar.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av AirQ »

hmm, blir inte helt klok på din setup.

Kyler du ölet via en vanlig ölkylare så som på krogen? för de jag har petat på så kyler dessa bara ölet på vägen till kranen, och har då inget med själva kylan i fatet.

Vad har du för slang till serveringskranen?
sytrådslang är nästan ett måste om man inte vill latja mkt med olika serveringstryck.

Det är en väldig skillnad på att det inte finns kolsyra och att det bara kommer skum, är kranar och allt tätt? räcker att kranen/ slangen drar lite luft i någon koppling så kommer de skumma som fanken.

Kan få det problemet med min kran som jag sätter direkt på fatet, är den minsta felmonterad så skummar allt, därimot sytrådskittet kan jag blåsa ur ett fat med 2 bar i utan bekymmer

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Learning by doing is the shit
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Det går en slinga med iskallt vatten in och ut ur kylmaskinen. Har gjort en spiral av bromsrör som ligger runt fatet. Det funkar bra tycker jag. Sytrådsslang upp i tappen. Om någon koppling släpper in luft vet jag inte. Allt är torrt. JG-kopplingar på allt.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av AirQ »

ah, så du har modifierat kylslingan till tapptornet som kylare :)

testa att lossa o sätta ihop JG kopplingarna, behöver inte alltid läcka ut för att det drar in luft.

Ta gärna lite bilder på hur allt ser ut så är det lättare att se om det är något som verkar konstigt

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Learning by doing is the shit
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Tack för tipset. Ska dra isär o ihop alla kopplingar när det här fatet är tömt. Under tiden lägger jag upp en bild på kylaren o lite annat.
AC48AE1F-EA68-4C3D-BEC4-31F3FD6DED69.jpeg
31E90E81-1A38-4DC2-9623-3CA0A39C75DE.jpeg
B61F1D5F-6FC1-4859-9966-59BD7E777D04.jpeg
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Anläggningen är inrymd i en köksö. Tvungen att ha en bordsfläkt i kyldelen för att flytta värmen som produceras. Här är en länk till kylmaskinen.
https://beer-coolers.co.uk/products/max ... co-maxi212
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

En sak som slog mig. Är det möjligt att det inte går att kolsyra i klassiska prippsfat? Det är ett sådant jag använt, 30-liters. Har ingen aning. G-koppling. Vad tror ni?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Toffeln »

Gjutjärn skrev: sön jan 31, 2021 10:56 En sak som slog mig. Är det möjligt att det inte går att kolsyra i klassiska prippsfat? Det är ett sådant jag använt, 30-liters. Har ingen aning. G-koppling. Vad tror ni?
Går det att trycka i kolsyra i fatet?
Är det tätt och håller kvar ett övertryck så kolsyras ölet.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av AirQ »

hmm, fatpumparna är ju byggda för att driva ut öl med kolsyra, inte föra att tvångskarbonera genom dem, kan det vara som så att det slår någon säkerhetsventil om man övertryck via den?

För det är väl den anslutningen du använder när du kolsyrar eftersom det är väll bara G koppling på fatet?
Prippsfaten levereras ju med färdigt kolsyrat så restaurangerna behöver bara kolsyra för att driva ut det så känns som det skulle kunna varit en trolig orsak.
Learning by doing is the shit
Gjutjärn
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 12, 2019 20:58
Utrustning: Brewolution Beacon

Re: Kolsyra på fat

Inlägg av Gjutjärn »

Jo vanlig g-koppling. Kan ge mig f-n på att det är där problemet ligger. För ja, kolsyran går in i fatet, ja, systemet är tätt och allt med temperaturer och tryck har jag följt och likt förbannat är ölet nästintill avslaget. Har ett corneliusfat. Får testa att kolsyra i det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster