Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av latmasken »

Jezapan skrev: tor nov 26, 2020 22:14 Nu skall jag bara lära mig det där med ”oechslel”...
Egentligen behöver du inte det. Jag har knappt använt min hydrometer när jag gjort vin. (Dock köpte jag faktiskt en refraktometer för att mäta sockerhalten i frukten när jag jäser på fruktmassa.)

Det är mycket enklare att räkna.

Jag har gjort ett enkelt excel-ark, för varje ingrediens har jag två kolumner: Volymtillskott (i liter) och sockertillskott (i gram).

För t.ex. 1 liter vatten blir det ju 1 liter volymtillskott och 0 gram sockertillskott.
För 1 kg socker blir det typ 0,63 liter volymtillskott och 1000 g sockertillskott.
För must så mäster man ju volymtillskottet med litermått, och räknar ut sockertillskottet från mustens sockerhalt. För köpt must framgår antagligen sockerhalten redan på förpackningen, för egen must måste man mäta med hydrometer eller refraktometer. Men då du nu kör med köpemust så slipepr du antagligen mäta.

Jäser man på fruktmassa så kan volymtillskottet ibland vara lite svårt att räkna ut, men efter att du silat av fruktmassan så ser du ju den totala volymen, och alla andra volymtillskott har du ju rätt siffror på, så då kan du justera mustens volymtillskott i efterhand.

Sen summerar du bara kolumnerna, dividerar sockerkolumnens summa med volymen och sen dividerar du det med 17. Då får du hur många procent alkohol ditt vin kommer att ha.

Gör man det i Excel får man ju summeringen och divisionerna direkt, så man kan prova och se "hur mycket vatten ska jag ha i för att det ska sluta på 11%".

Om man nu vill jässtoppa innan det jäst ut kan man dock inte använda denna metod, då måste man krångla mycket mer (just därför gör jag inte det, jag är ju en latmask).
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

latmasken skrev: lör nov 28, 2020 11:25
Jezapan skrev: tor nov 26, 2020 22:14 Nu skall jag bara lära mig det där med ”oechslel”...
Egentligen behöver du inte det. Jag har knappt använt min hydrometer när jag gjort vin. (Dock köpte jag faktiskt en refraktometer för att mäta sockerhalten i frukten när jag jäser på fruktmassa.)

Det är mycket enklare att räkna.

Jag har gjort ett enkelt excel-ark, för varje ingrediens har jag två kolumner: Volymtillskott (i liter) och sockertillskott (i gram).

För t.ex. 1 liter vatten blir det ju 1 liter volymtillskott och 0 gram sockertillskott.
För 1 kg socker blir det typ 0,63 liter volymtillskott och 1000 g sockertillskott.
För must så mäster man ju volymtillskottet med litermått, och räknar ut sockertillskottet från mustens sockerhalt. För köpt must framgår antagligen sockerhalten redan på förpackningen, för egen must måste man mäta med hydrometer eller refraktometer. Men då du nu kör med köpemust så slipepr du antagligen mäta.

Jäser man på fruktmassa så kan volymtillskottet ibland vara lite svårt att räkna ut, men efter att du silat av fruktmassan så ser du ju den totala volymen, och alla andra volymtillskott har du ju rätt siffror på, så då kan du justera mustens volymtillskott i efterhand.

Sen summerar du bara kolumnerna, dividerar sockerkolumnens summa med volymen och sen dividerar du det med 17. Då får du hur många procent alkohol ditt vin kommer att ha.

Gör man det i Excel får man ju summeringen och divisionerna direkt, så man kan prova och se "hur mycket vatten ska jag ha i för att det ska sluta på 11%".

Om man nu vill jässtoppa innan det jäst ut kan man dock inte använda denna metod, då måste man krångla mycket mer (just därför gör jag inte det, jag är ju en latmask).
Tack för tipset!
Nu måste jag bara läsa om det långsamt några gånger för att bena ut hur fasen du gör... (Men så är jag också lite dum.) :mrgreen:

Men, om jäsningen avstannat av annan anledning än att sockret har jäst ut - hur upptäcker du då det utan att använda en oechlemeter?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: lör nov 28, 2020 23:27
Tack för tipset!
Nu måste jag bara läsa om det långsamt några gånger för att bena ut hur fasen du gör... (Men så är jag också lite dum.) :mrgreen:

Men, om jäsningen avstannat av annan anledning än att sockret har jäst ut - hur upptäcker du då det utan att använda en oechlemeter?
Det är kanske ett annat excel för att upptäcka det :D

Det där är alldeles för avancerat för en herre som jag. Sen är den där mätaren kanske lite överskattad, jag använder den mest för att veta hur många procent vinet har och nån gång för att säkerställa att jäsningen har stannat av.

Lördagsskål (glögg) från Gösta
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av latmasken »

Jezapan skrev: lör nov 28, 2020 23:27 Men, om jäsningen avstannat av annan anledning än att sockret har jäst ut - hur upptäcker du då det utan att använda en oechlemeter?
Det märker jag på smaken. Jag provsmakar ju och smakbalanserar innan flasktappning.

Men varför skulle jäsningen avstanna av annan anledning? Det skulle då vara om man av nån outgrundlig anledning försöker göra ett vin som är starkare än jästen klarar av, men varför skulle man det? Är man ute efter alkohol så är vintillverkning i mina ögon fel väg att gå. Jag gör sällan mina viner starkare än 11-12%.

Observera att oechslemätaren (tvärtemot vad Gösta skriver) inte kan användas för att mäta hur mycket alkohol det är i vinet. Om man inte vet initialt oechslevärde (innan jäsningen började), antingen via mätning eller beräkning, så kan man inte med en oechslemätare mäta sig fram till vad det är för alkoholhalt. Man måste veta skillnaden i densitet för att kunna lista ut vad man har för styrka.

Men som sagt var, jag tycker det är helt fel att jaga alkoholstyrka när man gör vin. Vin gör i alla fall jag för smaken.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av ranald »

Jästen vill omvandla sockret till, för jästen, nyttiga saker. Till detta behöver den syre. Vi, å andra sidan, vill att jästen ska producera alkohol och goda smaker. Därför ser vi till att den inte får syre. Då får jästen det svårt och dess plåga blir vår njutning; från jästens perspektiv är vi ondskefulla gudar.

Men jästen behöver också andra näringsämnen än socker, t.ex mineraler och någon kvävekälla för att kunna bygga sina proteiner. Det är vad vi brukar kalla jästnärsalt. Så:
  • Hög sockerhalt hämmar tillväxten. I en tillräckligt stark sockerlösning växer ingenting, pga ett fenomen kallat osmotiskt tryck.
  • Jästen gillar inte heller alkohol. Den dör av för hög alkoholhalt; alkohol är giftigt.
  • Om jästen inte har näringsämnen och mineraler dör den.
Så, om man vill att jästen ska producera maximalt med alkohol ska den ha bra med jästnäring och sockret tillsatt i omgångar så att inte giftigheten av socker+alkohol dödar den. Därför delar man upp den totala sockergivan i minst 3, helst fler, omgångar.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Nej, skulle det bara vara alkoholen jag ville åt skulle jag haft en brännare.
Jag vill ha en njutbar dryck, och alkoholen är en smakbärare - OCH en stämningshöjare!

Jag gillar inte söta viner (annat än som dessertvin), och jag förstod det som att oechlemetern (också) var ett hjälpmedel för att se hur sött ett vin var. Därför min fråga.
(Och jag är verkligen helt grön på området.)
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

latmasken skrev: mån nov 30, 2020 20:31
Jezapan skrev: lör nov 28, 2020 23:27 Men, om jäsningen avstannat av annan anledning än att sockret har jäst ut - hur upptäcker du då det utan att använda en oechlemeter?
Det märker jag på smaken. Jag provsmakar ju och smakbalanserar innan flasktappning.

Men varför skulle jäsningen avstanna av annan anledning? Det skulle då vara om man av nån outgrundlig anledning försöker göra ett vin som är starkare än jästen klarar av, men varför skulle man det? Är man ute efter alkohol så är vintillverkning i mina ögon fel väg att gå. Jag gör sällan mina viner starkare än 11-12%.

Observera att oechslemätaren (tvärtemot vad Gösta skriver) inte kan användas för att mäta hur mycket alkohol det är i vinet. Om man inte vet initialt oechslevärde (innan jäsningen började), antingen via mätning eller beräkning, så kan man inte med en oechslemätare mäta sig fram till vad det är för alkoholhalt. Man måste veta skillnaden i densitet för att kunna lista ut vad man har för styrka.

Men som sagt var, jag tycker det är helt fel att jaga alkoholstyrka när man gör vin. Vin gör i alla fall jag för smaken.
Oechslemätaren mäter alkoholhalten lika bra som ett tomt excelark :D
Naturligtvis måste man mäta innan jäsningen och sen under tiden eller efteråt.

Min son (han är ingenjör) har lärt mig om mätning. Just nu experimenterar jag med jäsningen av ett vin och håller då koll på densiteten efterhand. Visst kan man trampa sönder druvor och sen låta dem spontanjäsa men håller man koll på processen så kan man dels göra förändringar nästa gång eller framför allt upprepa tidigare lyckade viner.

Hälsar Gösta från kaffekoppen
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av latmasken »

Nej, oechslemätaren mäter densitet.

Du kan få exakt samma densitet på två olika vätskor som har olika alkoholhalt, om de t.ex. har olika sockerinnehåll.

Innehåller vätskan enbart etanol och vatten så kan oechslemätaren ge alkoholhalten, men är det en massa andra ämnen i vätskan så påverkar de också densiteten.

Vid låga alkoholhalter är det dessutom så lite skillnad i densitet att en vanlig hydrometer knappt ger utslag. Det är därför den så kallade vinometern uppfanns, även om den inte heller mäter alkoholhalten direkt så har den bättre upplösning.


Bifogar ett exempel på mitt excel-ark.
Bilagor
vinkalkyl.PNG
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

kanske man kan säga att Oechslemätaren mäter, om man jämför dvs, visar avsaknaden av socker. eller inte ens det egentligen. det kan vara alkohol, det kan vara något annat - som är skillnaden? iofs kanske man kan se det som att all skillnaden på densitet mellan de olika testpunkterna bör vara biprodukter från jästen - och om den fungerat bra så är det procenten på det vi tycker är bra, helt enkelt?

problemet dyker ju upp om man räknar alkohol som ett mått i dumhet, som kanske är fallet med polisens mätare, tänker jag. men å andra sidan så har det väl att göra med vår förmåga att kontrollera maskiner som bilar också. vilket möjligen var dumt från början.


ranald skrev: mån nov 30, 2020 20:57
[*]Hög sockerhalt hämmar tillväxten. I en tillräckligt stark sockerlösning växer ingenting, pga ett fenomen kallat osmotiskt tryck.
jag får väl säga att 40% räknas som högt från mitt amatörperspektiv, (tror jag sett instruktionsvideos där de lägger i någon nypa socker för att öka jästpopulationen..) och på följande amerikansk myndighetssida står det:
Yeasts are fairly tolerant of high concentrations of sugar and grow well in solutions containing 40% sugar.
At concentrations higher than this, only a certain group of yeasts – the osmophilic type – can survive. There are only a few yeasts that can tolerate sugar concentrations of 65-70% and these grow very slowly in these conditions (Board, 1983). Some yeasts – for example the Debaromyces - can tolerate high salt concentrations. Another group which can tolerate high salt concentrations and low water activity is Zygosaccharomyces rouxii, which is associated with fermentations in which salting is an integral part of the process.
http://www.fao.org/3/x0560e/x0560e08.htm

samt såg denna;
Comparison of YNB and YEP media indicates that nutritionally insufficient media are not suitable for high sugar concentration fermentation.
https://www.researchgate.net/publicatio ... centration

vilket verkar som en vettig slutats, då en ökad population mest säkerligen kräver mer mängd näring.


dessutom, stod inte på svenskspråkiga wiki men;
Etymology
"Saccharomyces" derives from Latinized Greek and means "sugar-mold" or "sugar-fungus", saccharon (σάκχαρον) being the combining form "sugar" and myces (μύκης) being "fungus".[4][5] cerevisiae comes from Latin and means "of beer".[6] Other names for the organism are: [...]
https://en.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae

iofs, kanske beror på vilken sorts socker man använder?
Bild http://www.csun.edu/scied/2-longitudinal/schuster/
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster