Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Hej!

Jag är helt ny på det här med att brygga eget vin, men jag tycker det verkar skôj så jag tänkte ge det en chans!
Helst skulle jag vilja brygga på det som jag kan plocka själv i form av bär och frukt, men det är ju utom säsong för tillfället. Jag tänker också att det kan vara bra att börja enkelt för att lära sig processerna.

Till mina frågor:

Vilka vinsatser rekommenderar ni? Jag hade tänkt köpa Ekens och sätta ett vitt och ett rött vin.
Men vilka?
Jag gillar sträva, kraftiga röda viner (typ Periquita) och torra, vita viner (typ Les Fumées Blanches).

Bör man välja en annan jäst än den som medföljer i vinsatsen?
Är det lämpligt att stoppa i ekkuber? Om ”ja” - hur mycket, när bör man lägga i dem och hur länge?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av ranald »

Vi ska alla börja någonstans...

Köp så dyr vinsats du tycker du har råd med. Som så ofta annars får man det man betalar för. Följ slaviskt instruktionerna. Om du ska experimentera -- antecka noga vad du ändrat på, annars är det ju bara hejvilt blaskande. Och när säsongen kommer härnäst - gör ett vin på säsomgens frukt.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

ranald skrev: mån nov 23, 2020 22:42 Vi ska alla börja någonstans...

Köp så dyr vinsats du tycker du har råd med. Som så ofta annars får man det man betalar för. Följ slaviskt instruktionerna. Om du ska experimentera -- antecka noga vad du ändrat på, annars är det ju bara hejvilt blaskande. Och när säsongen kommer härnäst - gör ett vin på säsomgens frukt.
Efter att ha läst lite här tyckte jag Ekens verkade bra utan att vara alltför dyr. Vill ju inte behöva slänga bort en sats Selection för 1000 spänn om jag dabbar mig - 500 svider mindre. :mrgreen:
Samtidigt har de fått omdömen för att smaka bra. :thumbup:

Ser fram emot nästa skördeperiod! :D
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: mån nov 23, 2020 23:25
ranald skrev: mån nov 23, 2020 22:42 Vi ska alla börja någonstans...

Köp så dyr vinsats du tycker du har råd med. Som så ofta annars får man det man betalar för. Följ slaviskt instruktionerna. Om du ska experimentera -- antecka noga vad du ändrat på, annars är det ju bara hejvilt blaskande. Och när säsongen kommer härnäst - gör ett vin på säsomgens frukt.
Efter att ha läst lite här tyckte jag Ekens verkade bra utan att vara alltför dyr. Vill ju inte behöva slänga bort en sats Selection för 1000 spänn om jag dabbar mig - 500 svider mindre. :mrgreen:
Samtidigt har de fått omdömen för att smaka bra. :thumbup:

Ser fram emot nästa skördeperiod! :D
Det är trevligt när ni ungdomar hittar andra intressen än dataspel och epatraktorer!
Ekens är en bra början. Som tidigare skribent skrev: Följ instruktionerna! Var också noga med desinficering av utrustningen. Ska du avvika från instruktionerna så är det att låta det jäsa ut helt (mät innan och efter så du vet vad du har för värde). Låt det sen lagras på flaska så länge du bara orkar så se alltid till att ha hemma brännvin eller annan dryck så att inte törsten tar överhand.

Skål från Gösta
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Nu är jag ju inte direkt någon ungdom längre... :lol:
Tack i alla fall för tips och uppmuntran! :thumbup: När man ”jäser ut” ett vin - innebär det då att man bara låter det jäsa tills det slutar, eller betyder det att man tillsätter extra socker i omgångar tills dess att alkoholhalten är såpass hög att jästen dör?

Jag har nu också börjat slänga ett getöga på Winexpert Chai Maison- de ligger prismässigt ungefär som Ekens, men verkar innehålla mer druvjuice - och jag har fått för mig att mer juice är något positivt (mer och mer komplex smak). Stämmer det?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: tis nov 24, 2020 23:59 Nu är jag ju inte direkt någon ungdom längre... :lol:
Tack i alla fall för tips och uppmuntran! :thumbup: När man ”jäser ut” ett vin - innebär det då att man bara låter det jäsa tills det slutar, eller betyder det att man tillsätter extra socker i omgångar tills dess att alkoholhalten är såpass hög att jästen dör?

Jag har nu också börjat slänga ett getöga på Winexpert Chai Maison- de ligger prismässigt ungefär som Ekens, men verkar innehålla mer druvjuice - och jag har fått för mig att mer juice är något positivt (mer och mer komplex smak). Stämmer det?
God afton unge man!

Det förstnämnda. Hav tålamod och låt det jäsa klart är devisen. Tillsätter du socker efterhand riskerar du att jästen dör och kvar blir ett sötsliskigt vin som bara kärringen kan ha glädje av.
Tänk apelsinjuice på koncentrat som du spär 1+4 och jämför det med en färskpressad juice så är du med på skillnaden. Ju mer druvjuice och ju skonsammare den har reducerats desto bättre. Jag hade satsat på Chai Maison!

Onsdagsskål från Gösta
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Bara för det verkar det ju vara hopplöst att få tag på både Winexpert (ungefär hela sortimentet) och Ekens 8,5 kg... :?
Har ni några tips på andra vinsatser av hyfsad kvalitet (och som faktiskt går att få tag på)?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: tor nov 26, 2020 8:40 Bara för det verkar det ju vara hopplöst att få tag på både Winexpert (ungefär hela sortimentet) och Ekens 8,5 kg... :?
Har ni några tips på andra vinsatser av hyfsad kvalitet (och som faktiskt går att få tag på)?
Nej men i så fall hade jag köpt två vinsatser av billigare sort och fått högre koncentrat samt införskaffat rikligt med ek, förstås beroende på vad för vin du vill göra!

Torsdagsskål!

Gösta
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: tor nov 26, 2020 9:12

Nej men i så fall hade jag köpt två vinsatser av billigare sort och fått högre koncentrat samt införskaffat rikligt med ek, förstås beroende på vad för vin du vill göra!

Torsdagsskål!

Gösta
Det var ju förstås en idé! :idea:
Hmm... hur blir det då med jästen som medföljer? Kommer jag bara behöva den ena påsen?
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

En sak till: när i processen skall man ha i ekkuberna?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Det räcker med en påse, att du har mer druvsaft ändrar inget. Men handlar du på nätet kan du köpa en bättre jäst när du ändå är igång så att säga. De som följer med billiga vinsatser är inget att hurra för (även min son som är ingenjör håller med om det).
Ek kan du ha i från början. När senast drack du ett vin som smakade "alldeles för mycket ek"?

Whiskyskål från Gösta (Old oak)
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: tor nov 26, 2020 20:05 Det räcker med en påse, att du har mer druvsaft ändrar inget. Men handlar du på nätet kan du köpa en bättre jäst när du ändå är igång så att säga. De som följer med billiga vinsatser är inget att hurra för (även min son som är ingenjör håller med om det).
Ek kan du ha i från början. När senast drack du ett vin som smakade "alldeles för mycket ek"?

Whiskyskål från Gösta (Old oak)
Plötsligt hade Ekens 8,5 kg åter kommit i lager, så jag lade en beställning på en Zinfandel. Beställde en påse ekspån också.
Planen är att blanda i mindre vatten så jag hamnar på en totalvolym på 19-20 l istället för 23, med förhoppning om ett lite kraftfullare vin.

Nu skall jag bara lära mig det där med ”oechslel”...
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Tillägg:
Tydligen har Winexpert gjort om i princip hela sitt sortiment och därtill överbelastade med beställningar - så deras vinsatser beräknas inte komma förrän januari/februari någon gång.
Så länge orkade jag inte vänta... :mrgreen:
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: tor nov 26, 2020 22:14
Gösta Von Finkel skrev: tor nov 26, 2020 20:05 Det räcker med en påse, att du har mer druvsaft ändrar inget. Men handlar du på nätet kan du köpa en bättre jäst när du ändå är igång så att säga. De som följer med billiga vinsatser är inget att hurra för (även min son som är ingenjör håller med om det).
Ek kan du ha i från början. När senast drack du ett vin som smakade "alldeles för mycket ek"?

Whiskyskål från Gösta (Old oak)
Plötsligt hade Ekens 8,5 kg åter kommit i lager, så jag lade en beställning på en Zinfandel. Beställde en påse ekspån också.
Planen är att blanda i mindre vatten så jag hamnar på en totalvolym på 19-20 l istället för 23, med förhoppning om ett lite kraftfullare vin.

Nu skall jag bara lära mig det där med ”oechslel”...
Lite mindre mängd vatten är bra och Zinfandel gör sig bra med rostad ek!

Att mäta och räkna ut är inte så svårt däremot att uttala det!

Göstas språkskola del 1.
1. Drick ett helrör brännvin eller motsvarande mängd av annan dryck.
2. Känn värmen och livet sprida sig i lekamen.
3. Ta ett hårt tag om varje kind med tumme och pekfinger.
4. Säg "axelmätare" 100 ggr.
5. Sista fem gångerna sitter uttalet som dräng på utedasset efter ärtsoppefest.

Eller så säger man "hydrometer".

Fredagsskål från Gösta!
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: Nybörjare - vilka vinsatser bör jag välja?

Inlägg av Jezapan »

Gösta Von Finkel skrev: fre nov 27, 2020 8:33 [quote=Jezapan post_id=191599 time=<a href="tel:1606425274">1606425274</a> user_id=17705]

Göstas språkskola del 1.
1. Drick ett helrör brännvin eller motsvarande mängd av annan dryck.
2. Känn värmen och livet sprida sig i lekamen.
3. Ta ett hårt tag om varje kind med tumme och pekfinger.
4. Säg "axelmätare" 100 ggr.
5. Sista fem gångerna sitter uttalet som dräng på utedasset efter ärtsoppefest.

Eller så säger man "hydrometer".

Fredagsskål från Gösta!
:lol:
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster