Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effekten av plastissprit

Världens enklaste brännare.
Twomore
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 08, 2020 9:15

Effekten av plastissprit

Inlägg av Twomore »

Hittade det här forumet i somras. Kul!
Läste och läste och byggde mig en liten vanlig plastis.
Gjorde mäsk och hade mig. Det var några trevliga veckor som spenderades med tillverkning, problemlösning och blaskande med vätskor mellan hinkar.
Fick ut några liter 45% dryck och fick smaka min första finkel i livet. :D
Renade det hela 2 gånger med nedifrån och upp metoden och allt verkade bara bra.

Nu kommer vi till själva effekten av det hela.
Vanligtvis när jag dricker lite alkohol så blir jag först varm i kroppen, sedan kommer en trevlig fas av eufori och dricker man sedan mera så blir en del aggressiva medan jag bara blir trött.

När jag dricker av min plastisdricka så blir jag först lite varm i kroppen men sedan slår det direkt över till trött i huvudet. Missar liksom hela poängen med spritintag tycker jag.
Har jag gjort något fel?
Är all plastissprit på detta sätt och i så fall varför?
Är det mig som det är fel på och jag borde lära mig tåla mer sprit? :D
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av ranald »

Du har blivit äldre... :)
Twomore
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 08, 2020 9:15

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av Twomore »

😁
Det är ju så sant som det är sagt.

Men om nu all plastissprit är på detta sätt är det ju inte lönt att hålla på.
Skall jag tillverka en Spriralis istället eller är det lika bra att köpa de där bägge flaskorna som är mitt årsbehov på ett godkänt ställe?
Men det är ju inte roligt.
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Twomore skrev: lör nov 28, 2020 17:29 😁
Det är ju så sant som det är sagt.

Men om nu all plastissprit är på detta sätt är det ju inte lönt att hålla på.
Skall jag tillverka en Spriralis istället eller är det lika bra att köpa de där bägge flaskorna som är mitt årsbehov på ett godkänt ställe?
Men det är ju inte roligt.
Sprit är sprit men är den inte ren är den inte så god eller så nyttig för kropp och själ som man kan önska. Bygg du en spiralis och gör 30 liter så har du för resten av livet och kanske även lite över som barn och barnbarn kan få ärva?

Lördagsskål från Gösta
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av ranald »

Om man använder livsmedelsgodkänd plast i kärlen ska det inte vara problem med ur plasten utläcka kemikalier i den färdiga podukten.

Men effekten av spriten beror på många saker, som vad man ätit innan, hur mycket, när, vilken sinnestämning var man i när man började dricka, hur fort dricker man, hur mycket man dricker, ...
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av rull_bull »

Du nojjar, förmodligen första gången du dricker HB?
Du har förmodligen hört hela ditt liv hur HB är livsfarligt och kan göra dig blind.
Detta stämmer INTE, men du nojjar och känner efter extra mycket.

Vid destillering så framställer du inga nya ämnen utan separerar alkoholen ifrån vatten i din mäsk.

Naturligtvis så kan du kontaminera din sprit med ämnen som inte är bra att dricka om du använt material som inte är livsmedel godkända.
Typ hinkar som inte är hdpe eller pp plast, gummislangar, silikon med antimögel medel eller kärl som inte tål sprit.

Men har du använt rätt saker till din plastis samt inte blandat i massa kemikalier i din mäsk så är det samma typ av alkohol som på systemet, bara inte lika ren.

Jäst, socker och vatten bildar inga farliga ämnen...

En plastis producerar inte ren etanol, för att göra det behöver du en spiral eller kolonn brännare och göra cuts för att separera heads, hearts och tail.

Så din plastis sprit är skitigare än systemsprit.

Kolar du spriten?
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av zukram »

Det skrev han ju att han gjorde...

:-)

/z
Twomore
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 08, 2020 9:15

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av Twomore »

Det är mycket riktigt första gången med HB men jag kan inte påstå att jag nojar. 😄
Såg verkligen fram emot att avnjuta det hela.
Alla saker vad livsmedelgodkända så jag är inte ett dugg orolig där.
Tycker smaken är helt OK när jag jämför med en officiell dryck men jag är som sagt ingen expert.
Jämfört med hur den var innan jag kolade den så är det ju en stor skillnad. Den rev ganska rejält i smaklökarna före kolningen.
Det är alltså inte det att jag får huvudvärk dagen efter utan det är just att huvudet går direkt till trötthetsläge utan att passera eufori.
Prova att kola en tredje gång?
Ge upp den här trevliga hobbyn?
Jag vet inte. Vad har ni för erfarenheter och förslag?

Kul med lite diskussion om detta i alla fall.
Jag är helt OK med att om det bara är jag som råkat ut för detta fenomen så kan det vara mig det är fel på och inte plastisen. 😀
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Twomore skrev: mån nov 30, 2020 18:09 Det är mycket riktigt första gången med HB men jag kan inte påstå att jag nojar. 😄
Såg verkligen fram emot att avnjuta det hela.
Alla saker vad livsmedelgodkända så jag är inte ett dugg orolig där.
Tycker smaken är helt OK när jag jämför med en officiell dryck men jag är som sagt ingen expert.
Jämfört med hur den var innan jag kolade den så är det ju en stor skillnad. Den rev ganska rejält i smaklökarna före kolningen.
Det är alltså inte det att jag får huvudvärk dagen efter utan det är just att huvudet går direkt till trötthetsläge utan att passera eufori.
Prova att kola en tredje gång?
Ge upp den här trevliga hobbyn?
Jag vet inte. Vad har ni för erfarenheter och förslag?

Kul med lite diskussion om detta i alla fall.
Jag är helt OK med att om det bara är jag som råkat ut för detta fenomen så kan det vara mig det är fel på och inte plastisen. 😀
Prova tio gånger till och se vad som händer. Det kan bero på olika omständigheter som vad du ätit, hur du sovit och så vidare. Alkohol är alkohol och den slår till på olika sätt. Du skulle kunna kombinera med amfetamin, då blir man ju pigg och alert men det är väl ingen bra idé kanske. :?

Måndagsskål från Gösta.
Twomore
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jul 08, 2020 9:15

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av Twomore »

Gösta Von Finkel skrev: mån nov 30, 2020 19:37
Prova tio gånger till och se vad som händer. Det kan bero på olika omständigheter som vad du ätit, hur du sovit och så vidare. Alkohol är alkohol och den slår till på olika sätt. Du skulle kunna kombinera med amfetamin, då blir man ju pigg och alert men det är väl ingen bra idé kanske. :?

Måndagsskål från Gösta.
Menar du provsmaka 10 gånger till eller provbränna 10 gånger till? :D
Jo, nog skall det provsmakas alltid. Det kan ju vara så att beteendet förändras.
Beträffande amfetaminbiten så får det nog vara.
(om man nu inte kan göra lite sådant här hemma också) 8)
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Effekten av plastissprit

Inlägg av MurvSneaker »

Jag rekommendera dig att bygga en spirals så kan du få ut mycket renare sprit och inte behöver kollas lika mycket som med en plastis.
Som du säkert redan läst, får man ut +90%-ig sprit med spiralisen.
Då kan du även göra din egen handsprit nu i Corona-tider. :D
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster