Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst under tryck till fat

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Dumdum
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 11, 2020 16:47

Jäst under tryck till fat

Inlägg av Dumdum »

Tjena folket!

Som det faller sig nu så pajade min kyl och jag kan således inte krascha ölen för att överföra ölet från tryckjäsning till fat och undrar om nån vet om jag måste kyla ölen?

Är rädd för att det kommer skumma satan🙈

Nu har jag ju turen att utomhustempen ligger runt 6-8c men kan man köra i rumstempratur?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Jäst under tryck till fat

Inlägg av Michael »

Har du möjlighet att mottrycksfylla fatet är det inga problem, oavsett temp på ölen.
Men det är fullt möjligt att föra över ölen under tryck mellan fat som om det vore vanlig hävertmetod också, då skummar det inte heller.
Dumdum
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 11, 2020 16:47

Re: Jäst under tryck till fat

Inlägg av Dumdum »

Jo jag sätter ju lite tryck på tanken och kopplar ihop tank och fat för en syrefri överföring och en övertrycksventil i utgången på fatet. Sålänge jag har högre tryck i tanken så kommer det ju såklart rinna över till faten. Vart lite fundersam på tempen bara. Tack för svar
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster