Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelmust, kanel, vaniljstång och kanel

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
ElizGNilsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 20, 2020 15:07

Äppelmust, kanel, vaniljstång och kanel

Inlägg av ElizGNilsson »

12 liter äpple must, körd med 1 kg russin och 2 citroner. I jäsningen nu 1 vaniljstång och två kanelstänger. Bara pudrat med socker i saftmajan, kommer att fortsätta "pudra" med socker eftersom det jäser ut. Tänker mig bolagets varm och kall i smak, vad tror ni som kan ? Hur mycket extra kanel, vanilj russin bör jag tillsätta ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelmust, kanel, vaniljstång och kanel

Inlägg av latmasken »

Min erfarenhet är att det är bättre att krydda i efterhand (ungefär som man gör med glögg). Att låta kryddorna ligga med under jäsningen kan göra att smaken förändras (och sen tror jag att kanel är lite antiseptiskt, d.v.s. jästen mår inte så bra av kanel).

Googlar man så verkar t.ex. kanelolja användas som svampdödande medel. Kanske inte så optimalt för jästsvamparna alltså.
ElizGNilsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 20, 2020 15:07

Re: Äppelmust, kanel, vaniljstång och kanel

Inlägg av ElizGNilsson »

Ok, då avvaktar jag med att krydda vidare :thumbup:
Användarvisningsbild
Ranstrand
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön sep 20, 2009 2:01
Ort: Skövde

Re: Äppelmust, kanel, vaniljstång och kanel

Inlägg av Ranstrand »

hur blev det? Tänkte göra en variant jag med, äpplevin som jäser nu, får bulklagras med 3 kanelstänger, lite vaniljarom och ev lite ekspån
Projekt:
Blåbärsvin -22, -23
Mousserat vin på himrod-druvor -23
Vin på Rondo och zilga -23
Vin på Zilga och spulga -22
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster