Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dålig batch - metanol?

Allmänna diskussioner kring hembränning.
KjelleS
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 08, 2020 15:09

Dålig batch - metanol?

Inlägg av KjelleS »

Hej!

Jag brände en batch med mäsk i plastbrännaren för ett tag sedan men det blev rätt svagt. Häromdagen tog jag fram densamma och destillerade den en tredje gång, och gjorde då två misstag. Dels var det lite kolpartiklar i från filtreringen med aktivt kol, dels var doppvärmaren inte helt nedsänkt i vätskan. Jag misstänker att batchen kan ha blivit dålig och undrar om det finns teoretisk möjlighet att den innehåller metanol? Den enklaste lösningen är såklart att kassera batchen men jag vore glad att slippa det eftersom den vid detta laget närmst har ett affektionsvärde. Jag har läst de övriga trådarna och diverse artiklar men hittade ingenstans något som jag tyckte besvarade frågan.

Kjelle
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Dålig batch - metanol?

Inlägg av latmasken »

Nej.

Jästsvampar kan inte tillverka metanol.

Det är om man köper "fulsprit" som är industriellt tillverkad (d.v.s. inte jäsning och destillation) som det kan vara utblandat med metanol.

Metanol luktar och smakar väldigt likt etanol, det är det som gör att många blir metanolförgiftade, men framställningsmetoderna är helt olika.
KjelleS
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 08, 2020 15:09

Re: Dålig batch - metanol?

Inlägg av KjelleS »

Jag håller med ang. jäsningen. Dock tänkte jag på om det kunde bildas vid förgasning av kolen som hamnat i mäsken. Mina kemikunskaper är dock lite begränsade. Återkommer om jag kan skriva efter provgroggen.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Dålig batch - metanol?

Inlägg av ranald »

Du kan vara helt trygg, den smakar kanske räv men den innehåller inte metanol.

Metanol kan bildas i mäsken, om det är bakterier istället för jästsvampar som jäser den. Det kan hända om man låter jäsningen starta spontant, men har man tillsatt jäst är risken borta. Jästen konkurrerar ut bakterierna på nolltid.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst