Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rookie mistakes! I plural :)

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Rookie mistakes! I plural :)

Inlägg av Petter_ »

Nu tänkte jag dela med mig av min första uppstart någonsin.

Tanken är att det ska bli någon slags svartvinbärsmjöd eftersom jag inte hade så mycket bär för att göra en hel vinsats.

Ursprunglig receptidé (10L):
2800g honung från lokal biodlare
1300g svarta vinbär
Vatten
Någon slags allroundjäst inhandlad på lokal godisaffär. Har ingen koll på toleransen, men det stod iallafall starkvinsjäst på påsen.
Jästnärsalt
Ev. citronsyra

Så började jag i min iver 12/8 med att göra en förkultur på 150g honung, 1L vatten, 0,5g jästnärsalt och en påse torrjäst... Tänkte i efterhand att det kanske var overkill med förkultur på torrjäst, men det blev så. 42 OG mätte jag iallafall.
Dagen efter puttrade det på så bra så jag drog igång huvudmusten. I med bären i hinken, löste upp 1475g honung i 1L uppkokt vattten och öste på dessa i hinken med. Provade att mosa bären med en potatisstöt, men det gick inte så bra så det fick vara. Slog sedan på ytterligare 6L vatten, 2g jästnärsalt och förkulturen... Insåg när jag stod där med flaskan upp och ner att jag inte hade en aning om vad musten höll för temperatur, inte heller hade jag mätt OG. Slängde ned mätaren i hinken, och oj så jobbigt det var för den att hitta balansen bland alla bär som antingen flöt eller låg på botten. I vilket fall fick jag ett värde på ca 62 OG. Huruvida det värdet är användbart eller inte låter jag vara osagt.
Det värsta som kan hända är väl att det blir fel, men jag gissar att jag inte är ensam om att missa lite i början :D

I morse tittate jag till hinken och såg att det pluppade på ganska bra i jäsröret, så det verkar inte ha gått helt åt skogen iallafall.

Nu är det väl bara att vänta ett tag tills det är dags för nästa honungstillsats och eventuellt sila/mosa bär.

Uppdatering kommer!
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Gallon
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 07, 2020 8:49

Re: Rookie mistakes! I plural :)

Inlägg av Gallon »

Haha, "het på gröten" som det heter.

Pluppar ju iaf...så, så fel gick det ju inte.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rookie mistakes! I plural :)

Inlägg av Petter_ »

Tänkte att jag kör en liten update på detta.

Nu jäser det otroligt långsamt, silade av bären och mätte OG -8 lördags.
Snabbklarnade en deciliter i kylen över natten och provsmakade. Torrt som bara fan och inte ett spår av honung, i övrigt rätt frisk smak av vinbären. Dock rätt mycket jästsmak, men jag gissar att det beror på undermålig klarning eftersom det förmodligen flyter omkring en del jäst fortfarande.
Känns som att det är läge att jässtoppa och eftersöta med lite honung, sen får det stå i jordkällaren fram till jul innan buteljering.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rookie mistakes! I plural :)

Inlägg av Petter_ »

Här kommer några slutord till denna sats.

I slutändan blev detta ett bra mjöd, trots alla missar :) En lärorik bryggning helt enkelt.
Jässtopp i , omtappning 5/10 och sedan klarning till 2/12. Eftersötade med ca 100g honung så blev det lite trevligare.
Lyckades till slut buteljera 8 flaskor efter att ha nallat en del och har idag 4 st kvar. En flaska ska skänkas till biodlaren :)

Roligt projekt, men nästa säsong blir det ett naturellt mjöd med riktig mjödjäst.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster