Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Allt om vattendestillatorn.
diy20
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 07, 2020 18:35

Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av diy20 »

Hej. Har lattjat fram och tillbaka med min vattendestillator ett tag nu.

Jag har gett mig f-n på att det ska gå att få fin sprit ur den här mycket behändiga manicken.

Första försöket
Jäste 10 dagar med 6kg socker och guld-turbo. Produkten blev så dålig att jag inte ens vill slösa bort mitt kol på den.

Andra försöket
Jäste 14 dagar 8kg socker och vikingturbo. Väntade tills mäsken klarnat. Stark produkt men fick kola två gånger och blanda med gin essens för att bli drickbart.

Tredje försöket (nu ska det ske)
8kg socker har jäst med Willes superturbo i 30 dagar. Mäsken är nu klar som vatten.
Istället för att slösa bort massa socker och framförallt tid så kommer nu lite spekulationer/frågor.
Här är min plan;
- Destillera 24 liter mäsk i omgångar till 12 liter produkt. Ta inga cuts
- Häll på vatten så att totala mängden blir 24 liter igen
- Destillera allt en andra gång ner till 6 liter. Ta första decilitern som cuts på varje 4 liters kokning.

Har den andra kokningen någon som helst effekt på smaken? Tänker jag helt fel med att inte ta cuts under första koket?

Och ja jag vet att det finns bättre apparater att destillera och fraktionera med. Har provat lite av varje tidigare i livet och plockade upp den här hobbyn igen nyligen efter att inte ha rört en destillator på 20 år. Tycker att apparaten är behändig dock så kan man ju önska bättre kylning.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av click »

Låter som tappra försök :D Du har nog insett det själv, men vattendestillator är inte rätt apparat för neutral sprit. Jag har en själv, det var ett bra intro till hobbyn för mig. Jag använder den fortfarande ibland när jag gör gin.

Om jag vore du skulle jag skippa den neutrala spriten med turbojäst och satsa på något med smak, det kommer du ha betydligt större succe med, köp några lådor billigt vin och gör cognac, eller maltextrakt (utan humle) och gör whisky.

Turbo använder man för att det skall gå snabbt och få hög alkoholhalt inte för att det skall bli rent (det har man kolonn och kol till), om du ändå vill fortsätta med det skulle jag rekommendera att köra med 6kg socker istället för 8, kanske byta till nån bättre jäst, tror alcotech har en som är rätt ok.

Finns ingen anledning att späda ut spriten lägre än till 40% efter koket.

För varje destillation komprimeras dom olika fraktionerna mer och mer och blir lättare att ta cuts. Men vissa bismaker är nog väldigt svåra att få bort i en potstill.

Kan även rekommendera att läsa på om kemisk finkel bekämpning här på forumet.
diy20
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 07, 2020 18:35

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av diy20 »

Börjar misstänka att du har rätt.
Bina
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 03, 2019 17:25

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av Bina »

Jag får faktiskt fram bra sprit med vattendestilator. Jag kör dock inte med turbojäst utan gör en mycket enkel mäsk på endast vatten, socker och Kronjäst (söta degar). Sedan gör jag två körningar i destilatorn och kör sedan en statisk kolrening. Först provade jag med turbojäst men det blev inte lika bra. Gör man sprit i små mängder har jag svårt att se fördelarna med turbo. Även om spritutbytet blir betydligt mindre och det går långsamare med bakjäst tycker jag att enkelheten väger över. Jag kör dock bara några få körningar per år med destilatorn så jästiden har ingen som helst betydelse.

Om det finns intressa ska jag lägga in mitt mäskrecept på forumet. Har kommit fram till ett lite speciellt sätt att göra mäsk där man inte rör om efter att man har tillsatt sockret.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av vafan »

Bina skrev: tor nov 05, 2020 16:01 Jag får faktiskt fram bra sprit med vattendestilator. Jag kör dock inte med turbojäst utan gör en mycket enkel mäsk på endast vatten, socker och Kronjäst (söta degar). Sedan gör jag två körningar i destilatorn och kör sedan en statisk kolrening. Först provade jag med turbojäst men det blev inte lika bra. Gör man sprit i små mängder har jag svårt att se fördelarna med turbo. Även om spritutbytet blir betydligt mindre och det går långsamare med bakjäst tycker jag att enkelheten väger över. Jag kör dock bara några få körningar per år med destilatorn så jästiden har ingen som helst betydelse.

Om det finns intressa ska jag lägga in mitt mäskrecept på forumet. Har kommit fram till ett lite speciellt sätt att göra mäsk där man inte rör om efter att man har tillsatt sockret.
Jag håller med, vanlig kronjäst är bättre än turbojäst. Använder oftast safale US-05 som jag tycker ger neutral mäsk, kan finnas bättre men har inte använt min destillator så mycket.
Nu använder inte jag socker när jag gör min mäsk för bourbon, men fortfarande intressant om du skulle delge hur du gör med sockret.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Bina
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 03, 2019 17:25

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av Bina »

Ursäkta att svaret dröjde lite. Hade missat att någon svarat.

Jag gör på följande sätt när jag jäser mäsk.

Eftersom jag gör så lite sprit jäser jag i en femlitersdunk.

Fyller dunken till drygt hälften med vatten som inte ska vara helt kallt, 25-30 grader är lagom. Sedan brukar jag skaka dunken kraftigt så man får in syre i vattnet. Sedan häller jag i ett kilo socker (Lidel har enkilosförpackningar). Men jag bryr mig inte om att lösa upp sockret utan det får lägga sig ett lager på botten av dunken. Sedan fyller jag upp med vatten till ca 4,5 literssträcket. Sedan strör jag på ett paket med Kronjäst för söta degar.

Sockret löser upp sig av sig själv och efter några dagar är det helt upplöst. Fördelen är att det blir betydligt lägre sockerhalt i mäsken i början vilket gör att jästen kommer igång bättre.

Det fungerar att jäsa mäsken helt utan någon tillsatt näring på detta sätt men det jäser betydligt snabbare om man tillsätter näring. Jag provade nyligen att ta med ca en kvarts tub med tomatpasta (Eldorados) som jag rörde ut i lite vatten. Fungerade kanon bra. Mäsken var helt utjäst efter endast sju dagar och blev bra. Lät det stå och klarna i ytterligare en vecka sedan körde jag det i vattendestillatorn.

Man får se upp med tomatpasta då vissa innehåller konserveringsmedel men Eldorados är bra.

Fördelen med denna metod är att den är otroligt enkel. Utgår man från en femlitersdunk och en kilosförpackning med socker behöver man inte väga något. Enda nackdelen är att eftersom man inte löser upp sockret kan man inte kan använda sig av en hydrometer. Men jag har provar detta recept flera gånger nu och det har alltid fungerat bra. Om jag har räknat rätt borde alkoholhalten hamna på 11-12%.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av BumbiBjörn »

Nu e det ett tag sedan jag körde i vattendestillatorn, men då blev det helt ok.
Har jag visserligen en som man kan ställa graderna på, så det kanske påverkar.

När jag körde då så använde jag nån turbojäst o körde 2 rundor.
Detta gäller min maskin, verkliga grader mm vet jag inte.
Först strippa på typ 92-95 grader, 6 runder a 5 liter(har modifierat den för att kunna få i lite extra)
Sen dra igenom LowVines så många runder det blir, brukade spä med ca 1 liter vatten för varje runda, på ca 86-88 grader

Dra det i 2 kolrör, först det gamla o sen det nya.
Blir kanon!
belgare11
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 04, 2021 11:37

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av belgare11 »

Bina skrev: tor nov 05, 2020 16:01 Jag får faktiskt fram bra sprit med vattendestilator. Jag kör dock inte med turbojäst utan gör en mycket enkel mäsk på endast vatten, socker och Kronjäst (söta degar). Sedan gör jag två körningar i destilatorn och kör sedan en statisk kolrening. Först provade jag med turbojäst men det blev inte lika bra. Gör man sprit i små mängder har jag svårt att se fördelarna med turbo. Även om spritutbytet blir betydligt mindre och det går långsamare med bakjäst tycker jag att enkelheten väger över. Jag kör dock bara några få körningar per år med destilatorn så jästiden har ingen som helst betydelse.

Om det finns intressa ska jag lägga in mitt mäskrecept på forumet. Har kommit fram till ett lite speciellt sätt att göra mäsk där man inte rör om efter att man har tillsatt sockret.
Intresserad av ditt recept. Hur funkar din min stänger av vid uppnådd temp och då även fläkten
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Tredje försöket finsprit i vattendestillator

Inlägg av Andy »

Utgå ej från temp i kokkärlet du du destillerar. Ställ den på 99 eller hundra grader istället. När den väl slår av så bör koket vara färdigt. Kokpunkten förändras under destillationens gång.

https://www.kelleybarts.com/PhotoXfer/R ... gMyth.html
Magic Boiling Myth

Along with the tooth fairy and Santa Claus, a beautiful myth held dear by some new distillers is the Magic Boiling Myth, in which the sorcerer's apprentice, er, stiller, can take a mixture of volatile liquids like water, ethanol, methanol, ethyl acetate, acetone and others (which describes the wash in a still's boiler pretty closely), and cause one component to boil (by some clever temperature control), while the others do not boil.

By this means, the magician can take a simple mixture of water, which boils at 100C, and ethanol, which boils at 78.4C, and by holding the boiler temperature at, say, 79C, he can cause the ethanol to boil off (or just evaporate - there are some variations to the myth) and be collected at the condenser as pure ethanol, while the water does not boil (or evaporate - see above) to dilute the collected distillate.

A common corollary to the myth is that the distiller can "take control" of the internal temperature of a still while boiling. This part of the myth is guaranteed to make the new distiller crazy on his first still run, because, like the rest of the myth, it's purest bullshit.

Where Does the Myth Come From?
Although the Magic Boiling Myth seems to come out of nowhere, while seeming like it's everywhere, there may appear to be a tiny bit of support for it when reflux-column distillers speak of having some control over the temperature at the top of their packed or plated separating reflux columns. In this case the new distiller does not understand that an operating reflux still has many different temperatures inside, while the reflux distiller concerns himself most with only one of those temperatures, and it's not the temperature of the boiling wash.

Understand that the Myth is only about wash boiling temperature, and in a theoretical potstill, everything inside the boiler, up to the condenser is at the wash boiling temperature.

So what's the truth? The truth is that all liquids are volatile, and at any temperature vapor is lost from the surface of the liquid. When a liquid is raised to its boiling point, any additional energy input causes a specific amount of the liquid to be vaporized, but its boiling point is not changed by that additional energy input. The flip side of that is that if you have some evaporation at the boiling point without adding that energy, the liquid will cool a bit, and boiling will stop; think of blowing on a spoonful of hot soup to cool it. The boiling point of any mixture of liquids is a single fixed number (at least for a given atmospheric pressure) and you can't increase that number by turning up the heat.

If your liquid is a pure liquid like pure water or pure ethanol, and not some mixture, we can say for sure that water will boil at 100.00C and that ethanol will boil at 78.37C. No matter how hard the Magic Boiler tries to turn up the heat, those two liquids will (separately) boil at those two numbers. Period. More heat just makes more vapor.

When you mix the liquids, however, like, say, our water and ethanol, that previous simplicity goes out the window, and the boiling point of the mixture can be anywhere between the 100C of water, and the 78.37 of ethanol, depending on their relative concentrations. Without getting into (yet) the physics of how that works, take a look at this graph, which relates the ethanol concentration of an ethanol-water mixture to the boiling point of that mixture. Just to make it interesting, it also relates the boiling point to the ethanol concentration in the vapor produced.

9995AA87-ECEE-4A80-B80D-39C693054FAE.jpeg
If your mixture is 10% ethanol by volume, and if you put that mixture in a still, and if you bring it to a boil, it will boil at 93C. To reassure yourself of that, find the 10% ABV number on the bottom of the graph, and follow that 10% line up until it intersects the blue curve. Look at the horizontal line that passes through where the 10% line and the blue curve intersect. If you follow that horizontal line to the left, you'll find that it's the 93C line, so that 10% ethanol water mixture boils at 93C. Less than 93C, nothing boils in that mixture. It doesn't matter a bit whether you're heating with a match or a thermonuclear explosion; if it's boiling, it boils at the boiling point, determined only by the contents of the liquid.

For those who need to see the physics and the math, here's a link to information about Raoult's law, which determines the boiling point, again irrespective of applied heat. The example is for a mixture of only two liquids, and in the still pot we are dealing with many more, but the principle is the same in all cases.

A Related Myth
A myth often given voice by the Magic Boilers, is the "Easy Boiling Myth", whereby some attribute of the still, often a greater surface area of the wash, is believed to make the vaporization of the wash "easier". While it's never stated clearly, the impression given is that if vaporization is 'easier', it will take less energy to vaporize a given amount of wash.

Sad to say, the Easy Boiling Myth smells of the same animal that gave us the Magic Boiling Myth. Some very strict physical laws predict exactly how much energy it takes to vaporize a given amount of any liquid that is already at its boiling point, and fiddling with still dimensions do not change those laws.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster