Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Hej

Här är kolfiltret jag precis byggt. Funkar perfekt.
Ritning:
Kolfilter nerifrån v1.png
Bilder:
2020-08-03 16.56.20.jpg
2020-08-03 16.57.45.jpg
2020-08-03 16.57.59.jpg
2020-08-03 16.58.11.jpg
Vanligt PVC 40mm rör och PVC-slang från biltema.
Ändpluggarna från PGW.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Glömde skriva att plankorna är limmade med PL200.
Plankorna vilar endast på 2"-balkarna.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av rull_bull »

Fin anläggning, tyvärr valde du både fel rör och slang för ändamålet.
Du skulle valt 40mm PP röret på biltema istället. Samt silikonslang.

PVC läcker mjukgörare o skit. Hoppas du inte bjuder någon utan endast dricker spriten själv om du fortsätter använda PVC.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Hmm... När jag beställde kolfilteranläggning från PGW, skickade de både rör och slang i PVC. Därav att jag köpte det även för detta bygget.

Kommer dock byta ut dem nu efter din inrådan. Tack

Är dock lite sugen på att göra en ännu större.
Kan man använda HT avloppsrör som finns på Bauhaus?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av slatt »

Snyggt bygge, tips höj utloppsslangen till lägsta nivå på dunken så riskerar du inte o köra torrt.
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

På denna sida står det att PVC klarar 96%-ig sprit vid 20 grader.
Känner någon till något faktasida som hävdar något annat?
Även om det står att PVC är resistent, kanske det ändå läcker mjukgörare?

https://www.mcm-systeme.de/Chemische-Be ... -PE-und-PP
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Slatt: Ja, jag har märkt att undertrycket kan suga.
Jag ska sätta dit en nålventil vid högsta punkten efter sista röret så undertrycket elimineras.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av slatt »

Ja eller större slang efter högsta punkt då slipper du häverteffekten
Paljon lunta mutta ei taskulamppua
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av rull_bull »

Kolla här:
https://www.calpaclab.com/pvc-polyvinyl ... ity-chart/

C = Fair, Moderate Effect, not recommended for continuous use. Softening, loss of strength, or swelling may occur.

Känns dumt att chansa när det finns pp rör som funkar samt silikonslang:)
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Absolut. Du har övertygat mig. Jag kommer byta så fort som möjligt. Tack för info.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Byggde en liknande anläggning några år tillbaka tänkte bygga en nu till vintern igen. Vad jag vill minnas hade jag problem med luft bubblor i de övre krökarna, har du samma problem? Tänkte försöka lösa det genom att sätta y-kopplingar där uppe och dra en slang en bit över dunken med ofiltrerad sprit. Vad tror folk om det? Lufta lite där det sätter tryck?

Bortsett från biltemas 40mm pp rör är det något annat jag bör tänka på?

Hur får ni som bäst tätt mellan rören och änd-stoppen? Drog en jävla massa silvertejp där senast men var väll sådär. Tips på någon mer permanent och hållbar lösning? Göra någon o-ring av akvarium silikon i botten där ändstoppet möter pp röret kanske? Brukar bränna ut 95% och vattna ner det till 40 innan filtrering, klarar siliconet 95% alkohol ånga borde väll inte 40% vara någon fara?

Någon som har koll på hur mycket volym 1,7kg kol tar upp? Hur långt rör behöver jag totalt för att få plats med en påse kol?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Luftbubblorna i de övre krökarna på slangarna har jag inte lyckats lösa på ett smidigt sätt. Din lösning kanske fungerar. Vore kul om du löste det så kan jag fixa min sen när jag kommer ut till sommarstugan nästa sommar.

Jag bättrade på med en nålventil vid utloppet så jag lättare kan styra hastigheten. Jag köpte den från PGWhttps://www.pgw.se/kran-till-rostfri-kolren-anl.html och extra kopplingar på Hornbach för att kunna trä på silikonslang före och efter ventilen.

Jag har inte haft något större problem med läckage mellan rören och änd-stoppen. Endast en gång som det läckte men jag hann inte täta det förräns det hade löst sig själv. Om det händer igen, tänker jag använda PTFE-tejp (gängtätningstejp) för att lägga några varv runt rörändan.

Jag ser inte att det skulle vara några problem med 40%-ig sprit för silikonet.

Eftersom man ska blöta kolet med kokande vatten några gånger innan man häller det i röret, har jag märkt att det sväller något.
Då röret från Biltema har en innerdiameter på c:a 38mm, ska det teoretiskt sett räcka med 150cm. Men eftersom det iaf för mig sväller, kapade jag till 3 st rör som vardera är 54,5cm. (Det går ju alltid korta av dem i efterhand). Med de måtten fick jag plats med en påse på 1,7 liter.
Om du vill göra egna beräkningar, kan jag rekommendera https://www.kalkyleramera.se/geometri/volym-cylinder
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av rull_bull »

Skulle det inte funka att sätta de tripp trapp trull, dvs som en trappa?
Borde funka för att undvika luftbubblorna?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Sätter man dem som en trappa vinner man ju inget i höjd? Då kan man väl lika gärna ha ett enda långt rör?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av rull_bull »

Jag tittade bara på bilden som var postad ovan, ser ut som att det finns lite spelrum att få de på olika höjd och på så sätt kanske slippa luftbubblorna :?:
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster