Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Coopers real ale

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
jonsered
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2020 17:51
Utrustning: Basal

Coopers real ale

Inlägg av jonsered »

Hej

Kört nästa recept Coopers real ale.

Og 1,043 fg 1,009, ölsats med 1 kg dextro, drog ner till 20 liter istället för 23.
Denna gång fick satsen jäsa i 7 dagar rumstemperatur sedan bar jag ner den i källaren där det är 15 grader, klarnade fint på 7 dagar.
Tot 14 dagar på jästkaka, ingen sekundärjäsning.

Har bara hört gott om corneliusfat, köpte in kolsyreanläggning från humle för att testa.

Flaskade upp 3 liter resten åkte i fatet. Tog upp min gamla kyl från förrådet, rensade bort hyllor och in med fatet.
Kört kylen på 5 grader la 1 bar på fatet i måndags och provsmakade idag.

Litet dåligt kolsyrat än men vilken fin smak det blev, krispig bitterhet och ren smak. Tyvärr blir det lite tom smak, skulle ha suttit som smäcken med litet extra humle.

Blir att fortsatt köra 1 bar kolsyra till måndag, då blir det precis en vecka, få se om det blir lagomt.
Det går ju att skaka också men jag har ingen brådska.

Har uppflaskat öl så det räcker att dricka, man ska inte underskatta flaskning, är ett ypperligt komplement.

Runt 4,5 procent öl har jag alltid gillat, blir längre kvällar och tidigare morgnar.

Nu är tempen rätt i källaren, kommer att köra på en lager nästa gång, runt 15 grader temp.

Hm, jag tror man tar sig en till från fatet, dags att starta grillen också.

Trevlig helg!
jonsered
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2020 17:51
Utrustning: Basal

Re: Coopers real ale

Inlägg av jonsered »

Glömde att tillägga att sytrådslangen gör det möjligt att ligga kvar på 1 bar vid tappning, många säger att man måste sänka till 0,3 till 0,5 för tappning.

Får ej glömma att justera ner trycket när ölen är färdigkolsyrad.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Coopers real ale

Inlägg av jakan65 »

Hej.tror du får dra på trycket ett par dagar.åtminstone 2 bar i 2-3 dgr
annars blir det nog ingen större skillnad i kolsyra.brukar själv köra 2 bar
hela tiden.sen köra med sytråd.aldrig några problem.mvh
jonsered
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2020 17:51
Utrustning: Basal

Re: Coopers real ale

Inlägg av jonsered »

Hej

Körde med 2 bar i 2 dagar på nästa sats jag bryggde, blev lagomt med kolsyra. Har nu ställt ner på 1 bar vid servering och kolsyran blev lagom för mig.

Skakade litet under det första 2 dagarna.

Så man får fixa en ny kolsyretabell, är inte fel att snabba upp kolsyran när det är 29 i skuggan.

Tycker öl runt 4,5 Abv passar mig utmärkt, billigt att brygga och släcker törsten.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster