Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rädda kontaminerat vin?

Utrustning och teknik.
Korv123
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 15, 2020 11:11

Rädda kontaminerat vin?

Inlägg av Korv123 »

Hej jag har gjort ett vin och det smakar gott men behöver klarna och så. När jag kollade på det imorse så såg jag att det var två små banan flugor i flaskan. Kan man döda bakterierna med kalium sorbat eller nåt? Konservera?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rädda kontaminerat vin?

Inlägg av ranald »

Se till att vinet har en tiilräckligt hög alkoholhalt, så klarar sig inte bakterierna.

Bananflugor brukar anses som spridare av acetobakterier, vilka kommer att göra vinäger av ditt vin. Jag har för mig att om vinet är mer än 12% så dör de bakterierna.
Korv123
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 15, 2020 11:11

Re: Rädda kontaminerat vin?

Inlägg av Korv123 »

Aha okej. Det är 18% men borde jag använda kaliumsorbat gör att konservera i detta fallet?
Korv123
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 15, 2020 11:11

Re: Rädda kontaminerat vin?

Inlägg av Korv123 »

Jag kokade det en jätte kort stund. 9% nu men det borde ju ha tagit bort alla andra bakterier 🙂 smaken är samma ungefär iaf
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst