Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Omtappning efter kolsyrejäsning

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
jonnyf
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 17, 2020 13:37

Omtappning efter kolsyrejäsning

Inlägg av jonnyf »

Halloj. Har hovrat över det här forumet ett bra tag nu och lyckas inte hitta svar på detta trots idoga sökningar. Slutsatsen är ju att jag antingen totalt missförstått hela grejen eller att jag tänker utanför lådan på ett annat sätt.

Jag kolsyrejäser alltid min öl i vanliga 1.5L PET flaskor som är grundligt rengjorda och steriliserade, funkar allt som oftast helt ok.

Men, det är lite irriterande de fåtal gånger jag tar med mig lite öl ut i båten på fisket. Flaskorna ramlar runt i båten och bottensatsen grumlar runt helt och hållet. Personligen så bryr jag mig inte så mycket utan silar bort det värsta mellan framtänderna och går vidare i livet, mina kompisar däremot är riktigt kräsmagade och dricker hellre sjövatten än smakar på mina fina öl.

Jag har tidigare testat att frysa öl, funkar toppen och kolsyran är kvar i drycken även efter den har tinat.

Nu till min fråga, beklagar allt dravel ovan.

Kan man inte kyla ner ölen till runt noll grader, precis innan den fryser och tappa över till nya flaskor med bibehållen kolsyra? Då skulle man ju med hjälp av en liten hävert försiktigt kunna lämna kvar bottensatsen i den andra flaskan. Någon som testat detta? Som jag skriver ovan så har jag testat att frysa öl, har dock inte tappat upp den på en annan flaska efter och väntat några veckor med att öppna den andra flaskan. Det är ju ganska lätt att sätta en termostat på frysboxen så att den håller sig runt nollan i ett par dagar så att allt sediment hinner sjunka till botten.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Omtappning efter kolsyrejäsning

Inlägg av AirQ »

Svårt att bli av med bottensatsen helt när man kolsyrejäser.
Men som du är inne på så är låga grader bra.

Tror för att lyckas komma så nära som möjligt så behöver du klarna ölet så mycket du kan innan du tappar över för kolsyrejäsningen, använd dig av irish moss i koket samt tappa om 1 eller 2 gånger så du får bort bottensatsen ifrån hinken, samt kallkrasha ett par dagar (dvs hålla det i kyl/frys så nära 0 grader som möjligt utan att få det att bli för kallt) har du blankt och klart vid tappning på flaska sen så bör det inte bli jätte mkt bottensats.

Annars är alternativet att börja titta på fatanläggning för att kolsyra, då slipper man bottensatsen samt kan kontrollera mycket bättre hur mkt kolsyra man vill ha i ölet :)
Learning by doing is the shit
jonnyf
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre apr 17, 2020 13:37

Re: Omtappning efter kolsyrejäsning

Inlägg av jonnyf »

Tack, det får bli en fatölsanläggning. Det är nog dags att gå upp till level 2.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster