Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu ska det byggas!

Här diskuteras Cooling Management
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av BumbiBjörn »

Long time...
Har "byggt om" lite. TC är guld.

Och detta forum oxo, har varit nöjd med produkten, men kolar ju...o de borde inte behövas.
Men har lågt i tak. Hur mycket gör SPP mot rejält packade skurbollar?
Hittar allt från 10% upp till 50% skillnad...

Läste oxo om vikten av en rak kolonn, så den är nu rak.

2500w in, kylvattnet ligger på 45 ut från spiralen, och en lagom ström med produkt rinner.

Hur bifogar men bilder o filmer...hittar inte det.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av BumbiBjörn »

Hittade bildinfogningen
20240220_134809.jpg
20240220_134807.jpg
20240220_134801.jpg
20240220_134754.jpg
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av Andy »

Tror SPP kan göra en ganska kraftig skillnad.

Minns inte HETP ur minnet. Men har för mig att den har mindre än hälften jämfört med skurbollar iallafall.

Det går i dagsläget inte att bifoga filmer på forumet. Laddar du upp filmen på en extern sida och länkar till den kan jag lägga upp filmen på bryggforums server om den har en vettig filstorlek
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av Laphroaig »

Riktigt snyggt bygge! Jag tycker mig ha läst hela din tråd, och jag har inte läst in mig på det senaste (sen 2004 typ...) men jag förstår ändå inte vad det är för spiral du har inne i siktglaset..?
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av BumbiBjörn »

Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av Andy »

Laphroaig skrev: ons feb 21, 2024 0:25 Riktigt snyggt bygge! Jag tycker mig ha läst hela din tråd, och jag har inte läst in mig på det senaste (sen 2004 typ...) men jag förstår ändå inte vad det är för spiral du har inne i siktglaset..?
Det är en refluxkylare. Läsvärd tråd om du vill veta mer:
viewtopic.php?t=15125
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av Laphroaig »

Jo, men innan uttaget? Vad gör den för nytta där?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska det byggas!

Inlägg av Andy »

Genom att strypa vattenflödet så kan man släppa förbi delar av ångan. Nedan är taget från tråden Kolonnbrännartyper
CM - Cooling Management
Bild
Klicka här för stor bild
Ångorna stiger genom kolonnen och kondenseras mot refluxkylaren och droppar ner som reflux genom packningen. Beroende på vattnets genomströmningshastighet, temperatur, uppvärmning av kokkärlet o.s.v. avgörs hur mycket ånga som kondenseras mot refluxkylningen och droppar tillbaka ner i packningen och hur mycket ånga som smiter förbi och går till produktkylaren och kondenseras till färdig produkt.
Genom att ha konstant vattenflöde och istället reglera uppvärmningen av mäsken kan man även köra denna som en PM (Power management). Risken finns dock att man på detta vis skapar obalans i kolonnen genom att ånghastigheten fluktuerar och refluxration blir ostabil vilket leder till sämre separation.
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster