Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

mäsningsmaskinen som såklart också kan byggas om till spiral

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Muskot
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jan 27, 2020 11:45
Utrustning: plastic

mäsningsmaskinen som såklart också kan byggas om till spiral

Inlägg av Muskot »

Jag har funderat mycket. Snackat med min elektrikerkamrat. Grejat och kliat mig lite här och där...

Skruvade in den klassiska BiltemaTekokar-värmaren i ett 25-liter jäskar. Blir mycket té men inte mycket mer än så.
Hittade den här:

Varvtals- och effektregulator
https://www.byggmax.se/varvtals-och-eff ... ax-p672181

Den kan man använda. Borde inte det betyda att man med den kan styra effekten på ett stabilt och bra sätt.
Jag har sökt efter en dimmer med kraft att tackla 1000w utan framgång.
Enligt mig är detta ett vettigt om än lite dyrare alternativ. (Pengarna lär man väl tjäna igen efter några år av skattefri sprit och billig öl)

i kombination med en termometer kan man alltså använda nämnda produkter för att bygga ett bra mäskkärl.
Skulle man också sätta på en spiral så har man då en spiralbrännare.

Kopparrören verkar lite meckiga då man måste hålla på och skölja dom med ättika eller köra en tvättrunda med vinäger mellan varven.
Jag letar nu efter rostfria spiraler. Finns några varianter på Humlegården till mäskmaskinerna men jag måste forska mer på dessa.

Ett problem med dessa är dock att rördimensionerna gör det svårt att komma undan med vanliga klämmringskopplingar man använder på kopparrören

https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... spiral-7-m
https://www.pgw.se/rostfri-kylspiral-in ... pling.html

Någon som har tips ang. rostfria spiraler när ni ändå tagit er tiden?


MVH
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: mäsningsmaskinen som såklart också kan byggas om till sp

Inlägg av Toffeln »

De spiralerna som används i ölbryggning har endast varv åt ett håll, dvs ingen kylsida.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: mäsningsmaskinen som såklart också kan byggas om till sp

Inlägg av temp_wricko »

Varvtals/effektregulatorn är gjord för fläkt eller handduksvärmare som oftast ligger på lägre effekt än 300W så det kan vara så att den inte pallar reglera din värmare.

Det är inget tryck att tala om i spiralen så en 10mm-klämringskoppling med några varv teflontejp eller silikonslang med slangklämmor lär funka bra som kopplingar.
/Wricko
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: mäsningsmaskinen som såklart också kan byggas om till sp

Inlägg av BumbiBjörn »

När jag såg bilden med spiralen till höger så tänkte jag direkt SPIRALIS
2st såna på ca 2m styck, en upp o den andre ner....
Bilagor
Korrigerad rostfri Tub.JPG
Korrigerad rostfri Tub.JPG (29.77 KiB) Visad 1606 gånger
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst