Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Ett skepp kom lastat från Kina.. Tyvärr bara med hälften av tri-clamp-kopplingarna, men jag satte iaf en i toppen och en i botten.
Den nedersta biten och 4"-kopplingen fick bli en adapter bara.

Fördelen är att nu kan man använda enbart huvudet som potstill om man känner för det, och det blir nog provkörning snart.
Frågan är vafan jag ska göra med all sprit som blir under experimenteringen, för så här mycket dricker vi INTE! Inte kan man ha fest heller mitt i Coronaskiten... Men jag misstänker att det kommer gå åt snart.
D9795576-B160-449B-B20D-D275ADFEDC07.jpeg
D03E43A2-A943-40D7-9409-25B046C9A066.jpeg
En liten tryckkokare ligger i posten också, som ska bli en mini-potstill för att göra gin och absinth. Tyvärr har jag slut på 10mm rostfritt, så det projektet får ligga på is tillls lämpligt material dyker upp :-)

/Z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Byggtråd 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Antar att denna tråd hetat nåt annat med tanke på att det blev 3,5” i slutänden :)
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Nästa steg i utvecklingen :)

Jag har haft lite problem med den. Jag tycker den borde ge bra sprit på en kokning, men kommer inte dit. En strippstång med kaliumpermanganat, ph-behandling och finkokning ger däremot riktigt riktigt gott brännvin.

Jag gör nåt fel helt klart, men kan inte komma på vad. Nu har jag knökat ner 60 skurbollar i den och då blev det bättre. Med 50 kunde jag bara köra den på strax under 1kW. Jag tycker det borde gå att köra mycket hårdare. Men det var iof med 50 bollar.

Här är iaf bilder på earc bygget.

Jag köpte ventilen på eBay och nipplarna svarvade jag av en bit syrafast jag hittade i lådan. Tips: köp inte gängskärningsskär från kina, då är det bättre att slipa ett HSS...

Z
Bilagor
587B551E-FB82-4D4E-8E08-B776D55F98B5.jpeg
CB67EE1D-812A-4A5F-923B-6FCAC2F9198A.jpeg
1A677B12-0F89-4D11-950A-07174B3AB4F3.jpeg
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Hmm varför har du dessa extremt små nipplar?
Hur stora är hålen?

Tror du kommer få problem med dessa, oftast kör man 3/8” eller 1/2” ut från kolonnen sen rätt orifice på ventilen och sen 3/8” eller 1/2” ut från ventilen till kylaren.

Vad kör du för styrning på ventilen?
Hur har du packat? Nått mellanrum vid uttaget?
Vad har du för orifice på ventilen samt vad är packningen I den gjord av?
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Eftersom det är LM så vill jag ha så lite volym som möjligt mellan uttaget och ventilen för att minska hysteresen. 3,5mm borde räcka för att klämma ur sig rätt många liter i timmen och det är ju bara att borra upp ifall det inte funkar bra.

/Z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Ifall du kollar på kylardelen där uttaget sitter, så har jag gjort en ränna under som samlar upp produkten innan den rinner ut ur uttaget också, jag tänker att då borde det inte rinna förbi. Grovinställningen av reflux kommer fortfarande göras med kylspiralen, så det blir inga stora mängder som ska ut den vägen.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Ventilen har 4mm genomgång om det är det du menar. Packnigen är vanlig PTFE gängtejp.

Kolonnen är ganska välisolerad, så jag tror inte jag behöver centreringsringar, men det skulle kanske kunna hjälpa.
I övrigt tror jag att jag skulle kunna köra på högre effekt och mer reflux nu än när jag hade för lite fyllning i den.

Jag tycker 130cm kolonn borde räcka för hyfsad sprit på en kokning, men å andra sidan gör det inte SÅ mycket om man för köra en stripprunda heller. Med automatik kan jag nog köra två strippningar och sen låta den gå över natten kanske.

Jag tycker bara den borde ge lite högre output än jag får. Det blir runt 2l/timme som bäst inne i hearts. Kolonnen är 89mm.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Är det förresten nån som provat 3d-printa en papegoja i t.ex. PETG ?

/z
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Nä jag menade vad det sitter för packning inuti ventilen.
Så att du har en som tål alkohol. T.ex. Viton, epdm, ptfe etc.

Centrirings ringar handlar inte om hur välisolerad kolonnen är, de är till för att refluxen ska ledas tillbaka i mitten av packningen istället för att rinna längs med väggarna.

Hela tanken är ju att refluxen ska omkokas i packningen hela tiden för att uppnå separation. Därför använder man ringar/silar för att styra tillbaka den in i mitten i packningen.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jo, jag förstår det, men om väggarna är lika heta som fyllningen borde det ju inte kondensera mer på dem än på något annat.

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Det skulle vara en "all metal" ventil... Antar att det är en mässingkona.

/m
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Det kondenseras inte mot väggarna....

Reflux är nerkylda ångor som återgår i flytande form.
Detta rinner neråt i kolonnen samtidigt som ånga strömmar uppåt.
Ångan trycker ut refluxen mot väggarna.

Man vill hela tiden ha refluxen i mitten av packningen för att den ska ”omkokas” och alkoholer med lägre kokpunkt åker upp igen. Om man låter den stå så kommer det till slut att ha bildats 3 ”skikt” i kolonnen.

Heads med lägre kokpunkt överst, hearts i mitten och tails längst ner.

Men du gör som du vill, det är så det funkar iaf.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag ska nog prova centreringsringar också. Det skadar ju inte att prova när jag hittar rätt material.

Packningen är hårdpackade skurbollar. 60g-varianten.

/Z
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Ullharen »

Jag har precis fixat så refluxen rinner ner i centrum av kolonnen och det gör stoooor skilnad på hastighet och stabilitet.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Den "startar" ju i centrum av kolonnen eftersom huvudet är konstruerat så, men jag har inte någon centrering längs vägen ner.

/Z
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst