Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag gillar verkligen regleringen med att dra kylspiralen ut och in, det ger bra känslighet och eftersom det inte finns något vattenlås blir det ingen utblandning mellan fraktionerna.

Men jag undrar lite över hur bästa metoden för att ordna elektronisk refluxstyrning egentligen blir.
Ska man bara ha en enkel on/off-termostat? Det kommer ju inte gå att placera ventilen så den stoppar utflödet pronto så att säga.

Ett alternativ är kanske att montera en nålventil direkt efter liebig-kylaren och sedan en magnetventil. Då blir det dock i princip en vanlig LM med undantaget att man kan styra ett slags grundreflux med kylaren. Man kan fortfarande undvika blandning av heads och tails genom att lämna båda ventilerna helt öppen vid headsavskiljning i och för sig.

/z
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Skippa skumglaset, vem vet vad det innehåller.
Är ju inte precis gjort för konsumtion...

Kör på rostfria skurbollar eller spp istället.

Gällandes elektronisk styrning så köp boken här: http://amphora-society.3dcartstores.com ... u_p_3.html

Då får du tillgång till ARC forumet
(https://arc.bryggforum.nu/)där allt sånt avhandlas :thumbup:
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Väntar på den än.
Jag är dock ganska säker på att inte CCLM-huvuden nämns i den boken.

Riku nämner det en gång på ett forum, bara.
Fast om man monterar en nålventil, så är det ju i stort sett som vilken LM som helst.
Förutom det där med heads.

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Skumglaset innehåller kol och glas. Jag har kollat upp det, men det funkar dåligt oavsett.

Var hittar man ens stora nog skurbollar !? Klonnen är ju 89mm dia.

/m
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Vanliga skurbollar går att dra isär/packa/forma hur man vill... 8)

Annars så finns det massor av ss nät/ koppar nät på AliExpress i olika storlekar.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Leveranstiden på ali är helt åt helvete nu. Jag beställde ju kopplingar där för typ 4 månader sedan och väntar än.
Som tur var gick det att få tag i från Österrike, så det ordnade sig.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag tror det funkade bättre med skurbollar... Men det är fan så svårt att veta vilken nivå man ska lägga effekten på tycker jag.
I vilket fall kokade jag om några dunkar råsprit från labmastertiden och resultatet blev helt OK.. tror jag iaf.. Man blir lite avdomnad i smaknerven efter några timmar. Men den klämde ur sig 2,6 l/h vid 95,5%. Jag provade aldrig att gå högre.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Så här ser den i alla fall ut nu...
Bilagor
4350C839-00A8-4111-A807-AA53E9252E59.jpeg
E6986C53-ECA4-4F0E-A664-2E10DDD52AC9.jpeg
B9D7C3AE-50FE-4F4A-8286-45D249B6733F.jpeg
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Snyggt👍 Vad är slangen från produktuttaget gjord av? Ser missfärgad ut
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Den är bara gammal.
Den satt på den gamla kokarn som jag tagit rostfritt från.

Nästa gång jag kör ska jag nog prova tipset att köra på låg effekt efter uppkok för att koncentrera heads och ta ut dem väldigt långsamt och sen stänga uttaget och låta den stabiliseras vid en högre effekt innan jag släpper ut hearts.

När man är van vid droppetidroppet från en labmaster sedan ungdomen måste jag säga att 2,6l/h känns som att det formligen sprutar ut sprit! :-) KUL!

Fortfarande är inte kvalitén så hög som jag önskar. På den gamla goda tiden brukade jag köra långsamt två hinkar mäsk, som jag sedan spädde och kolade vid kanske 30-40%. Sen skurade jag rent ALLT i apparaten och kokade alltihop en gång till för att få upp styrkan.

Det blev ju rent. Men jävlar vilket jobb.

/z
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Då hade jag bytt den mot en silikonslang, finns från bla pgw.se

Inte kul om det är en pvc :( eller nått liknande.

Silikon eller ptfe(teflon) är det enda du vill ha som slang. Då de tål alkohol och inte läcker kemikalier o skit till din sprit.

Gällandes kvalitet så testa att kemikaliebehandla och strippa mäsken innan, det gör en enorm skillnad.
Low wines med ph behandling gör även att du minskar heads vilket innebär mer hearts.

Och den extra tiden det tar (1-2tim för att strippa den) är så värt.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag beställde faktiskt just både lite kaliumpermanganat och bikarbonat :-)
Jag vill ju ha lyxsprit!

Men jag beställde också lite fler bollar. Så jag ska ta och riva ur (hur nu det ska gå till) bollarna ur kolonnen och packa om den mycket hårdare..
Får se om jag klipper sönder dem, eller om jag lyckas repa upp dem eller nåt, men jag tror kolonnen varit alldelest för löst packad.

Hur hårt/tätt ska det vara egentligen?

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Nu har jag -äntligen- gjort en lyckosam körning.
Jag har haft problem med en vit fällning i spriten och smak som bäst kan beskrivas som 'plastdunk'.

Jag trodde fällningen kom från någon typ av heads, men i slutänden visade det sig nog var tails som följt med på grund av att jag kört för hårt. Jag har också fått packa om kolonnen ett par gånger. Nu är den stenhårt (så hårt det nu gick) packad med 50st 60g skurbollar. Jag klippte dem i bitar och bånkade in dem med ett tungt järnrör, men ändå tror jag nästan att det är lite för lite motstånd. Det är rätt bra fjong i de där bollarna som är lite större.

Felet jag gjorde visade sig att jag trodde jag behövde MER reflux, när jag snarare hade för MYCKET... Jag sänkte ner till under 1kW och då örjade det komma ren och fin sprit. Den höll 95,5 i säkert 3 liter, men sen sjönk den. Jag vet inte varför. Har provat höja effekten och först började det komma tails igen, men nu har jag höjt förbi den gränsen och det är fortfarande rent, men jag kommer inte över 93% även om jag minskar uttaget.

Lite skumt, men jag är nöjd över att få förbannat god sprit.

/Z
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av BumbiBjörn »

Gott att höra att det är på rätt väg! :thumbup:
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Uppenbarligen får man ner hetp genom att packa fyllningen hårdare.. Åtminstone till en viss gräns.
20 bollar till ligger hos posten och jag funderar på ifall man skulle konstruera en komprimeringsanordning.

T.ex en end-cap (tri-clamp) med en svetsad M20-mutter på och sen helt enkelt pressa ihop bollarna med en M20 gängstång och en platta.
Jag fick skitont i axlarna när jag bånkade in fyllningen förra gången :-) Teoretiskt sett borde det vara fullt möjligt att få samma hetp som med SPP om man bara lyckas komprimera precis lagom.

/m
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster