Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Kolla på E-Arc med Thors hammare istället, mycket smidigare att bygga.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Tors hammare funkar nog inte med cclm-reglering.
Jag har inte kollat på e-arc heller, men är inte det bara att patronen reglerar ner?

Enklare att bygga kan det nog vara, men jagcgillar mekaniska lösningar.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Nej, man styr inte någon brännare på det viset sedan labmaster tiden. (vilket även är ett felaktigt sätt från första början att köra en kolonnbrännre på)

Det ska koka hela tiden, du styr moderna brännare med reflux, kylning, magnetiska ventiler m.m INTE via reglering av patronen.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Toffeln »

Fast en 9kw patron är väl rimlig att reglera ned efter koket börjat?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Absolut, vid uppkok kan man naturligtvis använda högre effekt och sen sänka när det börjar koka.
Det jag menar är under körning, då ska man inte använda reglering utav patronen för att försöka hålla en viss temperatur i kolonnen.
Det är ett felaktigt sätt att köra på, kolonn med packning styrs med kylvatten och reflux.
Man vill uppnå en stabilisering så de olika alkoholerna fraktionerar sig i kolonnen.
T.ex. på en vm så de alkoholerna med lägre kokpunkt (foreshot,heads) är överst, sen hearts i mitten och tails längst ner.

På detta sättet kan man separera de olika alkoholerna för att blöda ut heads och sedan plocka ur ren hearts och stoppa när tails kommer.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Gjorde lite hemgjord fyllning i svarven. Fick ju förstås göra verktyg först. Det gick åt en rulle migtråd som det ändå inte fanns användning för.
Bilagor
73304862-5AA5-4F41-842C-E442ECDEC17C.jpeg
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Tips på billigare tråd mottages tacksamt...
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Påfyllningslocket är från en gammal militärkantin.
Locket är inte fastsvetsat än, jag väntar på kopplingen innan jag gör det, det blir enklare att hantera på det viset.

Spiralen är kopparrör från Biltema 8mm.
Bilagor
Med liebig-kylare monterad. Jag tror egentligen lutningen är något för stor, det finns risk att det rinner förbi om man kör väldigt fort, men så fort kommer jag knappast köra. Jag tog en stump 10mm rör och gjorde en liten ränna tvärs röret för att öka avrinningen. Det verkar funka.
Med liebig-kylare monterad. Jag tror egentligen lutningen är något för stor, det finns risk att det rinner förbi om man kör väldigt fort, men så fort kommer jag knappast köra. Jag tog en stump 10mm rör och gjorde en liten ränna tvärs röret för att öka avrinningen. Det verkar funka.
Lindades runt ett 25mm kopparrör. Det var vatten i som jag frusit, men jag tror det hann Tina. Änden var jobbigast. Det var svårt att undvika veck.
Lindades runt ett 25mm kopparrör. Det var vatten i som jag frusit, men jag tror det hann Tina. Änden var jobbigast. Det var svårt att undvika veck.
1905B370-DC2C-4D6B-B5E2-1A1A46A24C1E.jpeg
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Tunnan ser MYCKET skitigare ut än den är... De svarta fälten är inte smuts, utan där jag kört med stålborste :-)
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av drjosefelak »

Det finns färdig spp att köpa. Alt. Sadelkoppar i RF. Pm vid intresse.
Bästföre Mäsk 7-9%
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Nån som har koll på var man kan få tag i lämplig lavasten typ 20 kg till vettigt pris? En del ska in i kolonnen och en del till grillen :) jula har, men det känns lite dyrt...
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Idag kom kopplingen. Det blir nog svetsning i morgon och i bästa fall provkörning till helgen :)
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Ullharen »

zukram skrev:Gjorde lite hemgjord fyllning i svarven. Fick ju förstås göra verktyg först. Det gick åt en rulle migtråd som det ändå inte fanns användning för.
Gött!!! Fint jobb!! Jag testade också med koppartråd och det funkade ju på första försöket. Kul!!
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Körde i helgen. Det var intressant. Regleringen av reflux fungerade mycket bra. Jag tror att de som haft problem med att reglera CCLM har haft för grovt rör i kylardelen. De som kört 3" och grövre har upplevt att det bara är millimetrar som skiljer mellan 0 och full reflux. Jag kunde reglera steglöst på 40-50mm lite beroende på vilken effekt jag körde i grytan. Den delen är jag mycket nöjd med.

Jag fyllde med upphackad skumglas, vilket jag tyckte borde ge minst lika bra resultat som lavasten. Men där hade jag fel. Åtminstone tror jag det. Jag råkade suga med lite bottensats ner i pottan. Förr i tiden när man körde labmaster var det inget problem - allt fastnade ändå i kolet- men nu vill jag ju slippa kol.

Jag tror avskiljningen av finkel och heads fungerade helt OK, men det blev en vit fällning när jag spädde spriten för provsmakning och det blev en påtaglig jästsmak.
Jag vet inte ifall detta förhindras av en effektivare fyllning, eller om man helt enkelt måste vara mer försiktig när man tappar upp ?!

I vilket fall var det ett intressant experiment och jag har inte så många andra fyllningar att jämföra med (än).

I vilket fall tog jag det som blev sämst och slängde ner i kokarn igen, och typ halva med vatten och då blev det riktigt riktigt bra. Men även där var det faktiskt en fällning de första decillitrarna. Sen blev det top notch. Jag tycker det är konstigt att det så envist följer med, men det kanske är för dålig fraktionering i kolonnen? Att fraktionerna blandas och den där jästfällningen ligger väl ganska nära a78 grader förmodligen. Jag skulle gissa på strax under faktiskt.

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag gillar verkligen regleringen med att dra kylspiralen ut och in, det ger bra känslighet och eftersom det inte finns något vattenlås blir det ingen utblandning mellan fraktionerna.

Men jag undrar lite över hur bästa metoden för att ordna elektronisk refluxstyrning egentligen blir.
Ska man bara ha en enkel on/off-termostat? Det kommer ju inte gå att placera ventilen så den stoppar utflödet pronto så att säga.

Ett alternativ är kanske att montera en nålventil direkt efter liebig-kylaren och sedan en magnetventil. Då blir det dock i princip en vanlig LM med undantaget att man kan styra ett slags grundreflux med kylaren. Man kan fortfarande undvika blandning av heads och tails genom att lämna båda ventilerna helt öppen vid headsavskiljning i och för sig.

/z
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster