Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

rull_bull skrev: ons aug 12, 2020 21:22 Det kondenseras inte mot väggarna....

Reflux är nerkylda ångor som återgår i flytande form.
Detta rinner neråt i kolonnen samtidigt som ånga strömmar uppåt.
Ångan trycker ut refluxen mot väggarna.

Man vill hela tiden ha refluxen i mitten av packningen för att den ska ”omkokas” och alkoholer med lägre kokpunkt åker upp igen. Om man låter den stå så kommer det till slut att ha bildats 3 ”skikt” i kolonnen.

Heads med lägre kokpunkt överst, hearts i mitten och tails längst ner.

Men du gör som du vill, det är så det funkar iaf.
Jo jag känner till konceptet med reflux. Hur kommer det sig att ångorna pressar ut refluxet mot väggarna, är det pga att det blir högre ånghastighet i centrum?

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

För att förenkla hanteringen. R15 nipplar svarvade av rostfritt. Irriterande nog upptäckte jag att 70-drevet saknas till svarven, men lyckades hitta en kombination som gav 14,03 tpi och 0,03 fel på en så kort hänga märks knappast.

Det ska sitta gardenakopplingar där sedan.

Nästa steg blir dykrör för termometer och givare till automatiken.

/z
Bilagor
B3186974-2EBE-4C90-B003-E94FA40B1453.jpeg
9AEABA0E-6B0C-4509-B210-61259F912A8F.jpeg
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Då går man i väntans tider igen...
Hoppas den här ska funka bra...

https://www.banggood.com/Geekcreit-W323 ... rehouse=CN

Rackarns lång URL :-)
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

902EA1F5-CC55-4635-819B-605C195EC51D.jpeg
9C4DC5F1-3247-4A05-B6A1-0111F06526DF.jpeg
Här är kontrollenheten med dykröret och givare.

Det verkar funka ganska bra...
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Nu funderar jag på hur man på bästa sätt kan tillverka lämpliga centreringsringar...

Man vill ju det ska täta mot väggarna, samt gå att skjuta i medan man fyller packning. Så det borde vara nåt som passar i och kan ha ett spår för o-ring. Eller åtminstone klämma mot kanten tillräckligt bra för att det inte ska läcka förbi alltför mycket. Litegrann gör ju säkert inget.

Trycksvarvning mot en träplugg? (har aldrig provat)

/m
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Swedish Pride »

zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag har inte hållit den i handen, men den är väl intet typ 85mm i diameter?


/m
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Swedish Pride »

Kapa bort nätet, sen kan du dra ut det tills det passar
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Det räcker att det ligger där? Det behöver inte vara trattformat och sluta perfekt tätt mot väggarna alltså? lite trattformat bör man väl få till det antar jag.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag beställde stainless mesh på banggood, det blev mycket billigare än att köpa en massa tesilar.
Köpte 30 och 40 grovlek. Jag misstänker att det inte spelar så stor roll vilken man väljer av dem.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Väntar fortfarande på nätet.. Det kommer säkert bli en förbättring enligt era råd. Jag har också läst på lite mer om det här på forumet och på andra håll. Det verkar lämpligt med 2-3 nät, jämnt fördelade över kolonnen. Jag ska försöka göra något typ av fjäderring som pressar nätet utåt.

En annan fundering som jag inte hittat något entydigt svar på är hur hårt man ska mata ut produkten när ventieln är öppen. Den här reglerar ju uttaget genom att man förskjuter kylspiralen, en 'vanlig' LM reglerar väl med en ventil. Jag tänker att man ställer in flödet något högre än vad den kan producera, så att det blir så lågt uttag som möjligt, men ändå mer än vad den ger, så att regleringen får fungera. Tar man mindre än den kan ge, så kommer ju ventilen inte stänga av förrän spriten börjar ta slut. Tar man för mycket, så kommer den väl gå onödigt stötvis. Men det kanske inte gör något?

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Snart dags för ompackning och provkokning igen :-) Nätet har kommit....
Det är kul det här...

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Så här ser i alla fall nätet ut. Jag ska nog prova att bara klippa en cirkel något större än kolonnen och mörka in några med jämnt avstånd. Om man lägger bollarna med lite eftertanke borde näten pressas ut mot kanten.

Jag har haft en mäsk klar för kokning flera veckor, så det kliar lite i fingrarna :). Kokaren tar ju 60l, men jag kör mindre satser för att kunna prova mig fram. Överproduktion är ju meningslöst.
Bilagor
FDB66717-89F1-4E1D-B9A2-C9B562729D2A.jpeg
1BDE5936-6329-4778-A19F-3C03B63CFE02.jpeg
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Hur har du tänkt få distans mellan packning och ditt centreringsnät när du trycker i allt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av latmasken »

Man trycker väl i ett nät (så det hamnar längst ner), fyller på med några skurbollar, sen nästa nät (som då inte pressas hela vägen ner mot skurbollarna utan med lite avstånd) och sen mer skurbollar osv.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster