Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Bakgrund.

Jag har tillgång till typ 30m 100mm rör.
Det finns också två st gamla labmaster med kylare och kokkärl osv.
Jag har rätt många mejerikopplingar om man räknar in de som sitter på labmastern och de som ligger i lådan.
Kanske lite dåligt med rörkrökar och sånt i rostfritt.
Jag har svarv, fräs, kipp, AC/DC-TIG, möjligheter att gjuta alu, mässing och järn ifall det skulle behövas och kunskapen att använda grejerna.
Totalhöjden bör inte bli mer än typ 2m om jag ska kunna köra den på mitt hemliga ställe :-)

Frågan är egentligen, ska jag gå på att bygga en kolonn i 4" rostfritt eller, ska jag slakta de två labmastrarna och bygga en 2"?

Tanken är att det ska bli en LM/VM alltså både gasuttag till produktkylare och typ ett Boka-huvud med två snedställda plåtar och en nålventil, för att kunna komprimera heads lite bättre (har jag läst) och/eller köra i pot-läge ifall man vill göra en bautasats med gin eller nåt någon gång. Och för att det inte är speciellt mycket extra jobb.

Kokkärlet skulle bli mellan 25-50l beroende på ifall någon med erfarenhet tycker det är bättre om man har en grövre kolonn.

Lavastenar ska tydligen fungera bättre än skurbollar i 100mm kolonner enligt vad jag läst mig till och SPP blir antagligen så jäkla tungt att man inte orkar lyfta den. Åsikter om den fyllningen?

/Z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Det visade sig att rören var 89mm, dvs 3,5" .. Det känns faktiskt mer lagom.

Jag har inte tänkt koka några större mängder, men tänker hellre att man kokar en gång per år för råsprit och sen kan ägna sig åt den roliga biten, att krydda och testa lite mer.

Jag kommer säkert bygga automatik lite sernare, men köra manuellt först.
Jag tror det blir en CCLM-topp. Den verkar inte så populär, men det verkar inte vara så många som testat den heller.

De som haft problem (som jag läst) verkar mest uppleva den som väldigt känslig i regleringen av refluxkylaren, och det är inte konstigt om man har 3-4" topp. Jag tänkte gå ner till 2" och istället göra den längre. Funkar det inte, så bygger jag helt enkelt en annan topp av CCVM typ. Funkar inte det så provar jag en vanlig VM..

Blir det sådär för alla? Att man börjar tycka en lösning är väldigt snygg, sen hittar man nåt annat, sen nåt annat?
CCLM ger lite lägre inbyggnads höjd än CCVM och det gillar jag. Sen kan man köra den från 100% till 0% reflux en CCVM kan bara gå ner till ca 50% reflux. Inte för att jag tror jag kommer behöva den funktionen, men det är ju fint att det finns :-)

Jag hittade faktiskt en kastrull som är 45x46cm (45dia). Det ger ca 72 liter. Räknar då med att kunna fylla den till lite drygt 50l. Det blir nog ganska lagom, då kan jag sätta 2 hinkar och få i all mäsken i en kokning och sedan stuva undan grejerna ett år eller så.

Byttorna från labmastrarna kommer få bli kryddningskokare.

/Z
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Swedish Pride »

Ja det e ju kul att pula med å komma fram till sin egen lösning.

Kommer nog funka bra men blir nog inte din sista kolonn
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av rull_bull »

Hehe det roliga är ju faktiskt att bygga och modifiera, man hittar alltid nått att experimentera med :mrgreen:
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Sant iof.. Men just nu vill jag bara göra lite sprit :-)

/m
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av BumbiBjörn »

//Ja man får utöva utomkroppsliga yoga övningar för att inte bli galen när man väntar//

Sitter just nu o väntar på att mina saker ska lämna kinaland!

Jag bestämde mej för 2" det måste ju vara rätt....men..
Sedan kändes 3" mer rätt o nu har jag börjat fundera på 4"...

Som tur var så tog jag med lite 3" i beställningen så de kan jag testa med.
Kommer som det ser ut idag att börja med 2" o testa med, sen växla upp till 3".

Locket till byttan kommer jag dock att bygga med 4" och sen en reduceringar till 2" samt 3"
+ ett 6" hål för rengöring och att slippa montera bort kolonnen vid påfyllning.

Främsta anledningen är hastigheten, rätta mej om jag har fel men en spiritrun med 2" ligger tydligen på 10+ i timmar med 50 liter o 4kw
Och runt 3-4 med 4", dock krävs det väl lite mer power då..

Jag kommer att ha 50/65liter och 3,3kw
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Kusken »

Med tretumskolonn kan du köra med ca 3kw max. Med tvåtummarn ca 2kw. Detta lite beroende på fyllning och hur effektiv refluxkylning du har. En tumregel är att du får ut ca lika mycket i liter / timme som kw du eldar på med. Alltså 3 kw blir ungefär 3 liter i timmen.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av Kusken »

3 KW är kanske lite i blygsammaste laget för en tretummare när jag tänker efter, som max alltså. Finns en tabell nånstans med uppgifter på ånghastighet mm. Men en finkörning för vodka i min tretummare brukar ligga på mellan 2,5 kw till 3,3 kw. Lite olika beroende på packningsmaterial och längd på kolonnen. Och var i koket jag är.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag har fått löfte om en 9kW patron med sex element, så det kommer gå att reglera fint och koka upp hyfsat fort.

Så hittills har vi alltså en 89mm kolonn med ett cclm huvud, 72l gryta och 9kW patron. Nu började jag läsa om ARC.. alltså jag kommer aldrig bli klar. Dessutom verkar sakerna från kinaland dröja. Så jag kanske får offra lite 5mm plåt och göra en flänskoppling. Jag vill inte offra materialet egentligen. Grejerna kommer ju så småningom, men jag hade tänkt festa på egen sprit till sommaren!!

Jag kom på att produktkylaren från labmastern blir bättre än ett ånglås. Då slipper man tömma det vid avskiljning av heads :)

Nåja. Bifogar lite bilder. Döm inte för hårt, svetsarna är hemska, mest pga slöa hålsågar, så hålen bliv lite hej och hå. Fick fylla mycket.
Bilagor
Annan vinkel.
Annan vinkel.
59C1C01A-65F8-49C7-82E7-A9C61EC2DDF0.jpeg (120.9 KiB) Visad 4283 gånger
Cclm huvudet med siktglas och mejerikoppling mot kolonnen. Det ska sitta en kolonn på den där struten sedan :)
Cclm huvudet med siktglas och mejerikoppling mot kolonnen. Det ska sitta en kolonn på den där struten sedan :)
D8266835-690A-4A26-8161-9FA6DEBED532.jpeg (143.07 KiB) Visad 4283 gånger
Fäste till elpatron och avtappning.
Fäste till elpatron och avtappning.
1C0A918D-1B35-4939-A1A7-29D1A6507466.jpeg (123.64 KiB) Visad 4283 gånger
Glasbit tillskuren och slipad så den passar i 1,5” mejerikoppling
Glasbit tillskuren och slipad så den passar i 1,5” mejerikoppling
098D8114-062D-4533-B094-EFBAFE741504.jpeg (82.61 KiB) Visad 4283 gånger
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jo, just det, om nån har 3,5” tri-Clamp att sälja elle låna ut tills mina kommer, så skicka ett pm.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av drjosefelak »

Beställ ifrån stilldragon.eu
3.5" ?
I Sverige används mm. Kanske kan bli svårt att få tag på triclamp till det.
Bästföre Mäsk 7-9%
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av drjosefelak »

Finns på Aliexpress men vem orkar vänta så länge:)
Bästföre Mäsk 7-9%
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av drjosefelak »

Du har ju tillgång till svarv. Gör en förminsknong till 76mm. Såna triclamp finns att köpa snabbt.
Bästföre Mäsk 7-9%
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag har haft en beställning på Ali... rätt länge nu.. Och det verkar inte som leveransen kommer på ett bra tag än.

88,9mm ytterdiameter är det annars. Det är tyvärr en mer ovanlig dimension.

106mm klämma blir det. Om jag fick tag i bara klämman kunde jag ganska lätt göra en fläns.
Samma sak ifall jag finge tag i en 4" klämma.

/m
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Det blev en beställning på en 4" tri-clamp klämma, en fläns och en end-cap som jag kommer perforera och ha som sil för fyllningen. då blir det två flugor på smällen så det känns inte så himla jobbigt att det blev dubbel beställning...

Naturligtvis blir det ju mer funderingar och ARC och grejs. Undrar om inte principen med ARC, dvs att man använder kokningen av etanol för att reglera till kokpunkten för etanol borde gå att utnyttja för att automagiskt skjuta in refluxkondensorn lite grann varje gång man får en stötkokning i sensorröret.
Det borde vara en ganska enkel mekanik. :-)

/m
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster