Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är detta för pryl??

Utrustning och teknik.
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Vad är detta för pryl??

Inlägg av Nettan »

Vad är detta - kopia.jpg
Vad är detta - kopia.jpg (968.98 KiB) Visad 1237 gånger
Jag köpte på loppis en liten kartong med en glaspryl i. På ett papper i kartongen stod det jäsningsmätare eller hydrometer, men prylen är ju något helt annat. Vad kan det vara?

Ojdå... Bilden kom på fel håll...
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Vad är detta för pryl??

Inlägg av temp_wricko »

jag tror det är en variant av u-rörsbarometer från någon skolfysiksal. Finns en förklaring en bit ner i denna länk från SMHI. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hur- ... ck-1.23830
/Wricko
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad är detta för pryl??

Inlägg av ranald »

Detta är en jäsningsmätare. Man använder den för att avgöra om ens vin fortfarande jäser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad är detta för pryl??

Inlägg av latmasken »

Precis, man fyller det så att det "täppta" röret är helt fyllt med vin. Om det jäser så kommer det så småningom att bildas en koldioxidbubbla i toppen.

Jag har aldrig använt en, så jag är inte helt säker på hur man fyller den (och min gamla Edelman-bok är försvunnen, där beskrevs den minns jag).

Sökte lite på Youtube, halvvägs in i den här filmen ser man hur de fylls.
https://www.youtube.com/watch?v=uN9POjK_iBE
Nettan
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 01, 2014 19:37

Re: Vad är detta för pryl??

Inlägg av Nettan »

Intressant! Jättetack för era svar!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster