Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Refluxkylare - effektivitet?

Här diskuteras Cooling Management
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

Refluxkylare - effektivitet?

Inlägg av _sulfit »

Har sökt men hittar inget mått på en bra fungerande längd på 6mm kopparrör.
Jag gjorde en dubbelspiral på 5m 6mm men den blev så effektiv så det blev svår reglerat.
Nån som vet?
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av MRWELDER »

200 mm räcker gott
Bilagor
aquaCM.gif
aquaCM.gif (73.51 KiB) Visad 1668 gånger
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av MRWELDER »

temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av temp_wricko »

_sulfit skrev:Jag gjorde en dubbelspiral på 5m 6mm men den blev så effektiv så det blev svår reglerat.
På vilket sätt märker du att det är svårreglerat?
Jag har en 20cm lång dubbelspiral gjord på 6mm kopparrör och sätter bara på ett långsamt flöde och ser inga problem.
/Wricko
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av _sulfit »

Den värmeväxla så bra att jag fick så lågt flöda att tryck förändringar vattensystemet fick den att gå full reflux stundtals, 0-100 utan egen justering. Fick körapå 1800w effekt istället för 1200w. Utgående temp va tvungen och bli över 70 grader för att produkt skulle gå ut.

200 mm är det enkel spiral? Vad många meter koppar rör?

Spiralen jag har nu är att kyl går in den yttre spiralen medströms ångan och motströms i den inre spiralen. Den inre spiralen avslutas i en lop så röret går tillbaka i centrum på spiralen och ut sedan. Stoppade även in lite skurboll för och öka kondenserings ytan. Men funderar på och öppna och ta bort den.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av MRWELDER »

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036926


5 meter så kan du leka lite och testa ;) Du får inte in så mkt in 2"
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Refluxkylar CM

Inlägg av temp_wricko »

_sulfit skrev:Den värmeväxla så bra att jag fick så lågt flöda att tryck förändringar vattensystemet fick den att gå full reflux stundtals, 0-100 utan egen justering. Fick körapå 1800w effekt istället för 1200w. Utgående temp va tvungen och bli över 70 grader för att produkt skulle gå ut.

200 mm är det enkel spiral? Vad många meter koppar rör?
Då förstår jag. Då har du någon form av CM alltså?

Jag har en VM så där är det bara att kyla på för kung och fosterland.
Jag har tydligen dåligt minne för nu mätte jag min spiral. Dubbelspiral av 5mm kopparrör, 15cm lång. Inre varvet ca 2,5cm diameter och yttre ca 4cm diameter 18 varv vardera så det blir ca 3,7m rör. 5mm är dock väldigt lite så jag får högt tryck fram till kylaren. Skulle jag gjort den nu så blir det 6mm-rör.
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster