Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med att skala recept, Electric Nurse "Underbar Jul"

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
lordcashpoint
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 05, 2019 13:22
Utrustning: helmalt

Hjälp med att skala recept, Electric Nurse "Underbar Jul"

Inlägg av lordcashpoint »

Efter att under några år ha bryggt till och från så börjar nu intresset växa. Har nu skaffat boken Klona öl av Eronson och blev sugen på att testa Electric Nurse Underbara Jul recept.

Nu till mitt problem, jag har hört mkt gott om Beersmith men saknar förmågan att använda det, skiten med att gallon för ju det jätteläskigt, jag vill ha 10 eller 20 L färdigt öl inte, 18,9 L! Nåja det är kanske en vanesak att fixa och dona där annars borde ju fler än jag vara bekymrade. Har försökt att leta i andra trådar hur man skalar recept i procent med att börja med 8 kg ljus pilsnermalt och 2 kg socker eller dyl men just hur man vet hur mkt vatten som ska till är det som är krångligt.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig skala receptet till 10 L färdigt öl så vore det oerhört uppskattat. Eller om nån har hittat en länk där saken förklaras så tas det tacksamt emot. Avsikten är inte att störa folk med såna här inlägg i fortsättningen.

Electric Nurse underbara jul
OG 1.049
FG 1.017
Volymprocent 4,2%
IBU 32
Färg ECB 106

Pilsnermalt 4,5 EBC, 55,4%
Viking Crystal 100, 50 EBC, 24,8 %
Chokladmalt (castle malting) 900 EBC, 19,8%

Mäsktemp 67 grader i 60 min
mäska ut 78 grader i 10 min

koktid 75 min
Centennial 1 g/ L 30 min

Columbus 0,5 g/L 30 min

Centennial 1,5 g/L 1 min

protafloc 15 min

Safale US 05

Jästemperatur 18 grader
Senast redigerad av lordcashpoint, redigerad totalt 1 gång.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hjälp med att skala repcept, electric nurse underbar ju

Inlägg av AirQ »

Du kan ju ändra i inställningar i beersmith till metriska mått :) (iaf i beersmith2 som jag har)
Letar du lite under flikarna Tools och units tools så finns nog även converters där för oz/gr osv.

Sen till själva receptet så är det svårt att skala om det till något när det inte framgår hur många liter grundreceptet avger, men i grova drag så kan man nog nästan säga att allt skalar linjärt, dvs är grunden 20L så är det bara halvera allt för att få 10L (förutom tiderna)
Learning by doing is the shit
lordcashpoint
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 05, 2019 13:22
Utrustning: helmalt

Re: Hjälp med att skala repcept, electric nurse underbar ju

Inlägg av lordcashpoint »

Aha kan det vara så enkelt! Skulle ju göra allt betydligt lättare, har sett en del recept här ex.

Boil Size: 19,06 l
Post Boil Volume: 14,56 l
Batch Size (fermenter): 13,00 l
Bottling Volume: 10,16 l

Och aldrig fattat varför man räknar med 19, 06 l etc? Men kanske bara ses som ett riktmärke?

Vidare så är mäsktiden 67 grader i 60 min och utmäskning 78 grader i 10 min.

Är med på att man ska skala linjärt från 10 till 20 men mer osäker på mängden malt på säg 10 L öl. Testade bryggprogrammet i brewersfriend som enligt mig är betydligt mer lättanvänd än beersmith och fick fram ett recept på 20 L färdigt öl på 4,4 kg malt men FG blir lite lägre där. Nåja det ger sig väl.
Tack för hjälpen!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hjälp med att skala repcept, electric nurse underbar ju

Inlägg av AirQ »

Blir inte riktigt klok på det där receptet faktiskt, med den mängden malt och boil size och sen batchsize så måste man ha extremt låg effekitivtet.

Annars bör man ha ett betydligt starkare öl eller betydligt mer i jäshinken än 13L.

Brukar beräkna ca 5kg basmalt till 20L med ett OG runt 1050 med min utrustning, och det avviker sällan
Learning by doing is the shit
lordcashpoint
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 05, 2019 13:22
Utrustning: helmalt

Re: Hjälp med att skala repcept, electric nurse underbar ju

Inlägg av lordcashpoint »

Har ändrat lite nu, glömde fylla i procenten på viking crystal malt.

I brewers friend får jag på 20 L öl räknat på 23 L vört i koket ett OG på 1.047 och FG 1.009 alkohol 5% vilket är en bit över receptet men iaf en hint. 70 procent effektivitet.


2,4 kg pilsnermalt

1,1 kg viking crystal

0.9 L choklad

20 g centennail

10 g Columbus

30 g Centennial
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster