Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Resultat och användning av Plastbrännare

Världens enklaste brännare.
Blizzzz
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 04, 2019 8:46
Utrustning: Plastbrännare

Resultat och användning av Plastbrännare

Inlägg av Blizzzz »

Tjenare

Efter ha hängt i kulissen ett tag tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av Plastbrännaren.

Plastbrännaren:
Vilken version av plastbrännaren vet jag inte riktigt vad denna plastis hamnar under men har tagit lite av varje och gjort en variant.
Har tagit idéer och tankar från pdf om plastbrännaren.

Vinhink som grund med en fejkbotten.
Ytterisolerad innerhink omsluten med aluminiumfolie med ett lock, samt ett extra avrinningslock (då första locket inte låter spriten rinna av smidigt).
Digital doppvärmare där jag kan ställa tempen manuellt.
Har kört brännaren i kylskåpet i lätt lutande för lättare avrinning.

Mäsk:
25 liter mäsk baserad på Turbo Pure 48 Hours/18% med 8kg strösocker.
står minst 10 dagar.

Bränningen:
25 liter mäsk delas upp i ca 4 bränningar á 6,25l (då innerhinken blev lite mindre med de extra hål som skapats för drag).

Varje bränning tar 3 dygn.

Har testat temperaturerna 49-52 grader med snarlika resultat.
Samtliga grader genererade 48 %, det som skilde sig var mängden.
Bäst resultat fick jag av 52 grader under 3 dygn som genererade ca 2.2-2.3 liter 48%.

Totalt efter 4 bränningar och spädning så står nu 10.5 liter 40-41% redo för rening.

Kolning:
Sker i två rör med långsam droppning genom aktivt kol.
Två reningar, tar väldigt lång tid men resultatet blir MYCKET bra.

tack för mig

//K
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Resultat och användning av Plastbrännare

Inlägg av temp_wricko »

Grattis till succén!

Kul att läsa om någon som lyckas så väl och också är noga med att dokumentera. Riktigt bra jobbat!
/Wricko
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst