Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäta OE

Utrustning och teknik.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Mäta OE

Inlägg av MrTrolls »

Okay!

Har hållt på att brygga mjöd ett tag när jag igår plötsligt började fundera på om alla tar slutmätning vid samma tidpunkt.. Och eftersom detta är en härlig kunskaps bank slänger jag ut min förvirring här :-)


Mäter ni slut OE före eller efter klarning?

Slängt i jäststopp och svavla, därefter innan jästen klarnat mäta sista OE för att räkna ABV..

Eller jäststopp & svavla, antingen låta stå tills klart eller ta hjälp av typ bentonit eller liknande och när musten är helt transparant då mäta slut OE?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mäta OE

Inlägg av click »

Nu har jag i och för sig aldrig gjort mjöd, men det är nog ingen större skillnad på vad man jäser.
Jag mäter flera gånger under processen, först ett OG värde så klart, sen när det slutat jäsa, när det klarnat, när jag tappar om och när jag tappar på flaska.
Men mätningarna brukar skilja väldigt lite efter att det jäst klart.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster