Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga fruktkross/rivare, varvtal?

Utrustning och teknik.
Hobbybonde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2012 11:49

Bygga fruktkross/rivare, varvtal?

Inlägg av Hobbybonde »

Hejsan
Funderar på att bygga en motoriserad fruktkross/äppelrivare.

Har lite elmotorer liggandes och grundtanken var en elmotor, en axel, en träcylinder med skruvar i som sticker ut någon cm. Det är en gammal modell jag sett tidigare någonstans.

Frågan är vad man ska ha för varvtal på cylindern? Motorn jag funderar på att använda är på 1kh och 1750 varv/minut. Räcker det eller måste jag växla ned/upp? I så fall hur mkt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bygga fruktkross/rivare, varvtal?

Inlägg av latmasken »

Det är 30 varv i sekunden, jag tror det är för högt, du behöver nog växla ner lite för att det inte ska spruta fruktmos åt alla hål. Jag tror min kvarn gjorde typ 2-3 varv i sekunden (men motorn har brunnit, och den var integrerad med snäckväxeln som den satt på så jag har inte orkat renovera).
Hobbybonde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2012 11:49

Re: Bygga fruktkross/rivare, varvtal?

Inlägg av Hobbybonde »

Har iof en snäckväxel som är 1:12. Den skulle jag ju kunna montera på så får jag ju ned varvtalet till lämplig nivå. Din som är trasig är inget du vill sälja? Lite beroende på vart i världen du befinner dig med iof :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bygga fruktkross/rivare, varvtal?

Inlägg av latmasken »

Nä, jag ska försöka renovera den när jag orkar. Det var mycket jobb med att bygga själva kvarnen, motorn med växel var en jag hade låg bara. Den var ursprungligen till ett ställdon på ett höj/sänkbart bord eller nåt sånt tror jag.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster