Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kvalité på vatten vid bränning

Allt om kolonnbrännare.
Fille91
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Kvalité på vatten vid bränning

Inlägg av Fille91 »

Hej jag tänkte köra ett kok hos en kompis men är lite orolig pga av vatten kvaliteten. Dom har egen brunn så är en ganska skarp järn smak i vattnet och inte alls särskilt gott att dricka.

Men törs jag använda det till en laddning? Smaken bör väl försvinna vid koket. Dock tänker jag även efteråt på utspädning inför kolning jag vill inte riskera att få en bismak på produkten. Kan jag vara lugn eller ska jag försöka hämta vatten någon annanstans ?

Mvh
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Kvalité på vatten vid bränning

Inlägg av click »

Smaken kommer troligtvis inte förändras av järn eller andra mineraler, dom stannar kvar i kokaren.

Däremot kan jäsningen bli lidande av för högt ph.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Kvalité på vatten vid bränning

Inlägg av Swedish Pride »

när en jäsning blir lidande av för hög ph så kan smaken förändras iom at jästen lider.
Kanske inte ett problem om man e ute efter renat men om man vill göra virre så kan det ju vara lite problematiskt.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Kvalité på vatten vid bränning

Inlägg av click »

Högt PH går ju iallafall att justera med valfri syra.

Såg att du skrev om spädning, det kommer ju påverka smaken, och om vattnet är jätteäckligt går det ju utmärkt att destillera det också!
Dock är det ingen bra törstsläckare nu i sommarvärmen :roll:
Fille91
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Kvalité på vatten vid bränning

Inlägg av Fille91 »

Tack för svaren jag tog det säkra före det osäkra och hämtade vatten så får bara hoppas på ett lyckat resultat :)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster