Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nystartat litet familjebryggeri

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
ChristofferJensen
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 06, 2019 13:40
Utrustning: 300L Jästank

Nystartat litet familjebryggeri

Inlägg av ChristofferJensen »

Hej på er,
Hoppas allt är gott! :)

Jag, min far och svåger håller på att starta igång ett familjebryggeri.
Vi alla 3 har erfarenhet sedan tidigare med att brygga öl, cider och mjöd.

Vi kommer enbart fokusera på 100% ekologiska produkter.
Just nu håller vi på att renovera bryggeriet.

Om nån av har lust att följa våran resa, så nås vi lättast på Facebook --> Ingsta Brygghus Hudiksvall.

Har någon av er erfarenhet med nystartade bryggerier?
Om ja, vad var eran största utmaning?

Vet ni något effektivt sätt att marknadsföra sig på?

Just nu har vi enbart kört lokala facebook annonser för att marknadsföra själva bryggeriet.
Och vad som händer i uppstarten.

Det har gett goda resultat och våran följarbas har växt kraftigt (från 117 till snart 550 följare på 1,5 månad).
Dock är det självfallet viktigt att både ha förmågan att konvertera sina följare till aktiva kunder när vi är klar.

Och även ta hand om dom och förvalta deras förtroende och uppskattning.
Så om ni har några tips, på vad man kan tänka på så hade jag varit otroligt tacksam.

Ha det gott!
Mvh
Christoffer Jensen
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nystartat litet familjebryggeri

Inlägg av latmasken »

Jag har inte varit inblandad i nåt startande av bryggeri, men jag tror att det främsta problemet är att se till att man minskar allt manuellt arbete.

Jäskärl som står och jäser, bryggrytor som kokar osv kostar ingenting jämfört med lönekostnaderna. Så ska man få ekonomi i det hela måste man se till att effektivisera alla manuella moment.

Tittar man på hembryggning så brukar folk bara räkna kostnaderna för råvaror, elektricitet etc, men de räknar inte med all arbetstid de lägger ner på sin hobby.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster