Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Den magiska doften försvann!?

Grundläggande utrustning och teknik.
Petterdson
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 29, 2019 10:05

Den magiska doften försvann!?

Inlägg av Petterdson »

Hej alla! Är helt ny i bryggvärlden men satt för två veckor sedan min första testbatch IPA.

3kg pale ale malt
150g caramell malt

30g summit @60 min
20g summit @10 min
20g El Dorado @10 min
30g El Dorado @5 min
Både med ungefär 14% alphasyra

US 05 alejäst

Batch size 13l
OG: 1,050

Jäsnignen kom igång efter något dygn.
Doftade magiskt gott med tydlig tropisk frukt och citrus, extremt tydligt mangodoft ur jäsröret första dagarna MEN..

Insåg efter att ha räknat ut IBU att den skulle bli djävulskt besk pga för stor bittergiva (slarvigt!) . Så jag gjorde ny sötvört på 1,5kg malt och slangade över den jäsande ölen till ett nytt större kärl med den extra vörten för att spä ut den. Blev då 19l istället. Misstänker att den nya syresatta vörten kan ha fått humlen att oxidera? Eller hur snabbt och hur mycket syre behövs?

Har också missat att humlen är extremt ljuskänslig och har haft min halvgenomskinliga jäshink i mitt ljusa vardagsrum i 2 veckor... :(

Kvar av den där magiska doften finns nu bara lite gräslukt och typ lite som en avslagen lager. Provade att torrhumla med 40g El Dorado igår, men det kanske var onödigt. Finns det hopp för min första testbatch? Är det normalt att doften försvinner/minskar under jäsningen eller beror det på min tillsättning av vört eller ljusexponeringen?

Tacksam för tankar och idéer!
Mvh

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster