Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Allfaders mjödlogg #1

Utrustning och teknik.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

Röda vinbärs-mjöd med karamelliserad honung

Bakgrund:
har gjort mjöd två gånger tidigare, vanligt mjöd och äppelmjöd. Inget har blivit särskilt gott antagligen pga att billig honung använts. Denna gång tänkte jag sätta en liten sats vinbärsmjöd med karamelliserad honung för att testa. Vinbären är egenplockade och honungen lokalproducerad.

Recept:
650 g karamelliserad honung
650 g vanlig honung
1,2 L röda vinbär
3 dl russin
Jästnäring
White Labs champagnejäst från förodling
4 L vatten

Förberedelser:
Började med att karamellisera en burk honung. Har aldrig karamelliserat något tidigare så detta var nytt. Slevade ur honungen ned i en hög kastrull. Började värma på försiktigt utan att mycket hände. Ökade sedan värmen och då började honungen koka. Rörde konstant och det skummade rejält. Efter ca 20 minuters kokning var honungen brun (från början ljusgul) och man kände doften av karamell/”bränt” socker. Hällde detta i jäskärlet.

Värmde upp den andra honungen i vatten och hällde i.

Kokade vinbären och russinen i vatten under 10 min. Försökte mosa bären med slev. Hällde allt i kärlet. Den blodröda blandningen lade sig först ovanpå det guldiga honungsvattnet vilket såg vackert ut.

Tillsatte jästnäring och vatten. Skakade om. Fick sedan svalna över natten.

Dag 0:
Vätskan luktar vinbär och bränt socker. Med ”bränt socker” menar jag inte vidbränd lukt utan den behagliga doften man kan känna när man hettar upp socker. Smaken är sötsur. Mycket vinbär och karamell. Tror detta kan bli riktigt bra!
Tillsatte 3 dl av jäst-förkulturen. Skakade om rejält. OE låg på 1.090.

Dag 1:
Översvämning i jäskärlet. Bären har lagt sig överst och trycker mot vattenlåset. Misstänkte att detta skulle hända. Skopade bort de översta bären och satte på vattenlåset igen. Rejält drag i kärlet! Vätskan har en underbar blodröd färg.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

Dag 2:
Ytterligare en översvämning. Fick skrapa ut endel av bären för att få ett litet avstånd till vattenlåset. Fullt drag på jästen!!

Dag 11:
Jäsningen har avstannat. Kommer plupp med några minuters mellanrum.

Dag 15:
Tappade om. OE på 1.000 vilket borde ge 12% i mjöden. Jäste ut snabbare än jag förväntat mig. Mjödet smakade gott! Mkt vinbärssmak, syrligt och torrt. Behöver sötas efter klarning. Drycken var mer mousserande än med andra vinstammar jag använt. Slutprodukten ska inte vara mousserande dock.

Dag 16:
Tillsatte jässtopp och ställde mjödet i ett uterum som håller någon plusgrad. Ska se om det hjälper klarningen.

Fortsättning följer!
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av MrTrolls »

Trevligt med brygglogg :D

Några trevliga bilder under resans gång?

Provar Bentonit för att hjälpa till med klarningen?
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

MrTrolls skrev:Trevligt med brygglogg :D

Några trevliga bilder under resans gång?

Provar Bentonit för att hjälpa till med klarningen?
Hallå där!
Jo jag har klarningsmedel hemma, men tänkte att detta blir ett bra tillfälle att se hur effektivt kyla är. Hade ingen vidare lust att börja skaka ur kolsyran heller, men blir väl tvungen förr eller senare...

Här är bild på karamelliseringen av honungen, skiktningen när vinbären hälldes i och mjödet efter andra översvämningen:
Bilagor
11.jpg
11.jpg (193.88 KiB) Visad 1819 gånger
33.jpg
33.jpg (140.51 KiB) Visad 1819 gånger
22.jpg
22.jpg (114.23 KiB) Visad 1820 gånger
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

Dag 22
Ingen som helst skillnad i klarheten på mjödet så tog in det igen. Skakade om några gånger per dag för att få ur kolsyran.

Dag 29
Har skakat ordentligt cirka 3 gånger/dag. Nu skummar det inte lika mycket och man ser lite avfällning på botten mellan skakrundorna. Beslutade att ställa mjödet kallt igen. Får se om det klarnar bättre nu. Färgen har blivit mer brun än röd.

Fortsättning följer...
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

Dag 54
Fortfarande grumligt. Man ser inte långt igenom vätskan. Tillsatte jässtopp och 10g gelatin för att se om det hjälper.

Dag 63
Tappade om mjödet. Blev mer klart än innan fast fortfarande dimmigt. Har skakat massor men bildas fortfarande skum.

Dag 86
Aldrig varit med om att ett vin skummat så mycket trots att jag skakat mycket. Kanske är ett signum för mjöd? Körde mjödet genom vinfilter 500. Ingen förändring av dimmigheten. Hade räknat med en klarare dryck men detta får duga för upptappning.

Dag 87
Dags att tappa upp. Smaken är bra! Mycket vinbär och eftersom det jäst ut (FG 1.000) behöver det sötas. Värmde en burk 450g honung i mikrovågsugnen och tillsatte i omgångar. Resultatet blev ett syrligt mjöd med smak av både vinbär och honung. Sötman finns där men jag ville undvika att göra det alltför sött. Har aldrig bryggt ett vin som smakat så här bra vid upptappning. Alkoholhalt bör ligga runt 11-12%. Kommer bli bra efter lagring. Men för dessa fem flaskor var det väldigt mycket arbete och även kostsamt. Tar ett tag innan jag gör mjöd igen...

Kanske lägger upp bild på slutprodukten om det kommenteras lite :)
sandqvist2
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 03, 2019 11:50

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av sandqvist2 »

Hej . tänkte bara tala om att jag blev inspirerad av detta brygge och har plockat fram vinbär ur frysen så jag kan försöka göra en egen laddning =)
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Allfaders mjödlogg #1

Inlägg av Allfader »

sandqvist2 skrev:Hej . tänkte bara tala om att jag blev inspirerad av detta brygge och har plockat fram vinbär ur frysen så jag kan försöka göra en egen laddning =)
Hejsan! Kul! Hur har det gått för dig?
Jag låter mitt mjöd lagras fortfarande. Det blev mycket jobb för få flaskor, så då öppnar jag inte i onödan. Vinbären gav en riktigt frän färg till drycken. Den är lite mer röd i botten av flaskorna och honungsgul upptill.

Önskar dig lycka till med mjödet och uppdatera gärna hur det går!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst