Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Köpa Ekfat med bra kvalité

Utrustning och teknik.
Elin90
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 27, 2017 8:36

Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av Elin90 »

Hej,

Jag är lite sugen på att köpa ett mindre ekfat, 5-10L och undrar om någon köpt från exempelvis USA eller Kina samt vilken kvalité dessa höll. Hittade lite billigare fat på eBay från Kina men känner mig något skeptisk till dessa.. Haha

Förslag mottages gärna, helst som inte kostar skjortan..
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av click »

Jag har inte köpt något fat själv, men jag skulle köpt det från thorslundskagge: http://www.kagge.com
Svenskt tunnbinderi som levererar fat till Box och Mackmyra bland annat.

Då kan du bestämma vilket träslag du vill ha också. Finns små fat till vettiga priser tycker jag.

Vet att det finns något östeuropeiskt tunnbinderi som skall vara bra också, skall försöka komma på vad dom heter.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av Högländaren »

Rekommenderas de är riktigt fina, men dyra! Man kan välja rostningsgrad och olika typer av Ek.
Elin90
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån feb 27, 2017 8:36

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av Elin90 »

Okej, ja det kanske är bättre att lägga på några hundralappar och få ett svenskt kvalitetsfat istället.
click skrev:Jag har inte köpt något fat själv, men jag skulle köpt det från thorslundskagge: http://www.kagge.com
Svenskt tunnbinderi som levererar fat till Box och Mackmyra bland annat.

Då kan du bestämma vilket träslag du vill ha också. Finns små fat till vettiga priser tycker jag.

Vet att det finns något östeuropeiskt tunnbinderi som skall vara bra också, skall försöka komma på vad dom heter.
Kommer du på vad dem heter så hör gärna av dig :)
Tack på förhand
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av AirQ »

Vet att Linus Anemyr på http://www.storagrytor.se har tagit hem partier med ekfat o sålt någon gång.
Dra ett mail och hör om de är något på gång eller om han har något kvar.

Heter Lanemyr här på bryggforum, men vet inte om han är här inne så ofta längre

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av click »

Hmm, har för mig att det var någon ungersk sida jag tänkte på, men hittar den inte nu, däremot hittade jag den här (från Serbien):
http://www.wineoakbarrels.com/small_barrels.html

Väldigt billigt jämfört med thorslundskagge.

Gemensamt för dom östeuropeiska verkar vara att dom enbart använder lokal ek, Quercus Petraea, men jag tror det är samma art som franska fat oftast är tillverkade av.
grayscale
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 30, 2013 10:33

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av grayscale »

Storagrytor.se hade en post på FB nu inför helgen där de skulle ta hem ett nytt parti. Beställningen skulle göras i måndags. 20L för 1700kr, 30 för 1900kr (+frakt). Serbisk mediumrostad. Han kanske har ett fat över eller kan lägga på något extra innan det skickas...
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av click »

Jag kan slå vad om att dom kommer från sidan jag länkade ovan, ganska saftigt prispåslag får man säga :)

Frakten från Serbien kan väl knappast gå på mer än 500:-
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Köpa Ekfat med bra kvalité

Inlägg av AirQ »

Storagrytor är ett företag, så att han lägger på vinstmarginal är inget konstigt, sen är inte Serbien med i EU så då får man räkna med tull och moms på faten också, blir nog inte speciellt många kronor i vinst per fat iallafall med den prispåläggningen.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst