Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Temperatur i kokaren

Allt om kolonnbrännare.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Temperatur i kokaren

Inlägg av Kabom »

I min kokare har jag ett dykrör med givare som mäter temp i mäsken/strippen. Med den blå kurvan i
4D0F1389-D6F6-4FF0-86B9-8BB1DFFEE7A6.jpeg
kan man följa hur mycket sprit det finns kvar i vätskan. När jag strippar går det t.ex från ca 90 C och findestilleringen brukar starta från 86 C. Jag stänger av vid 98 C när det bara finns ett par % kvar.

Nu har jag tittat på lite kokare på nätet och ser att många har en termometer i toppen som alltså mäter temp på ångan ovanför vätskan. Verkar vanligast med en rund mätare med visare som inte visar speciellt noggrannt.

Kan någon förklara syftet med att mäta temp i ångan där?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av latmasken »

Ingen vits alls. De sätter dit en termometer för att det ska se snyggt ut gissar jag.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av Kabom »

latmasken skrev:Ingen vits alls. De sätter dit en termometer för att det ska se snyggt ut gissar jag.
Aha, misstänkte det. Hoppades att det fanns någon enkelt användbar korrelation mellan temp i vätskan och ångan :-|
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av click »

Med kokaren menar du förstås själva kokkärlet och inte hela kolonnen va?
Annars är det ju en annan femma :)

Känns onödigt, om man inte strippar, då kanske det kan vara användbart
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av Högländaren »

Det är ju vara bra att veta hur långt uppkoket har kommit, så man vet när det är dags att ställa in kylning etc.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av latmasken »

Jo men då är det väl ändå vettigare att ha termometern i vätskan än högst upp i kärlet?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av Swedish Pride »

:thumbup:
latmasken skrev:Jo men då är det väl ändå vettigare att ha termometern i vätskan än högst upp i kärlet?
yep
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av Kabom »

Hm. Om det blir mer och mer vatten som kokar av ju senare i processen man kommer borde temeraturen i ångan öka enligt den övre kurvan i diagrammet. Jag funderade på om man kan koppla kurvorna på något sätt dvs mäta innehållet i vätskan genom att mäta i ångan :unsure:
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Temperatur i kokaren

Inlägg av Basil »

Går gör det nog , men varför? Komplicerat och allteftersom som spriten förångats blir tillslut mest vatten i kärlet och det behövs ju 100 grader för koka vatten. Alltså ändras det
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster