Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Små satser - mått och proportioner

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Små satser - mått och proportioner

Inlägg av Ekorren »

Ok, kikat på "nybörjar texterna" och en del av min funderingar har fått svar.
Jag har en hel del äpplen och frysta bär jag funderar att göra något kul av.
Det jag inte får riktigt koll på är måtten och proportionerna.

Har t.ex 3kg äpplen. Skulle kunna göra en liten sats äppelvin. Har grejer att jäsa i.
Tänkte musta äpplena, hur mycket om något vatten ska jag tillsätta?
Finns det någon regel om gram jäst (beror på sort kanske) per liter fruktsaft?
Mängd jästnärsalt, enzymer och klarningsmedel till små satser, finns det någon tabell eller liknande att ta råd av?

Ser fram emot att experimentera med lite mindre satser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av latmasken »

3 kg äpplen ger ungefär 1,5 liter must. Jag tycker personligen det är för lite, eftersom man på grund av bottensats, spill, provtagning etc tappar så mycket. 3 liter har jag gjort nån gång, men det var för test och tappades på 33 cl flaskor. Normalt gör jag inget mindre än 5-6 liter. Helst 10-20 liter, för annars hinner det ta slut innan man kommit fram till om det blev bra eller inte.


Vatten finns det ingen anledning att tillsätta, det späder ju bara ut smaken?

Ska du ha vin kommer du behöva tillsätta socker, inte vatten. Äppelmust innehåller inte mer socker än att det ger 5-6% alkohol. (Det gäller de flesta svenska bär och frukter, många har ännu mindre socker i sig.)


Jäst är en levande organism som förökar sig, mängden jäst man tillsätter vid start påverkar bara hur snabbt jäsningen kommer igång.
Här kan du läsa om när en kille provade om bara ett litet korn jäst räcker (scrolla ner för engelsk text).
http://wijnmaker.blogspot.com/2012/10/e ... t-one.html

De flesta brukar säga att så länge man jäser över 10 liter så är det lika bra att ta ett helt paket. För 2-3 liter kanske man kan ta ett halvt paket.


Jästnärsalt står det väl på förpackningen hur mycket man ska ha till vilken mängd? Samma sak tror jag gäller klarningsmedel (jag har aldrig använt det, jag låter tiden sköta klarningen istället).
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av Ekorren »

Tack för svar. Det där att jag undrade om si och så vatten beror på på mitt första försök med jäsning som bestod av 12 kg tärnade äpplen. Smakat det kylda resultatet av detta hopkok och det hamnade på rätt sida av drickbart enl. mig. Min frun nämnde Beyaz i nån mening där men allt finns där, äppelsmaken, vinkaraktären. Lite för vattnig möjligen. Gissar ca 7-8% alkolhol. Tänkte experimentera med mindre satser och andra recept så därav frågan om proportioner på ingredienserna. Nästa lite mindre jäsning blir bara äppelmust och kanske någon bär saft.

"...annars hinner det ta slut innan man kommit fram till om det blev bra eller inte." :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av latmasken »

Grejen är att de flesta viner behöver lagras. För att veta om vinet är färdiglagrat måste du provsmaka det. Och varje gång du provsmakar går det ju åt en flaska (därför jag kör 33 cl flaskor för provsmakning).
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av Ekorren »

latmasken skrev:Grejen är att de flesta viner behöver lagras. För att veta om vinet är färdiglagrat måste du provsmaka det. Och varje gång du provsmakar går det ju åt en flaska (därför jag kör 33 cl flaskor för provsmakning).
33cc flaskor är en bra idé. Jag ska köra några små jäsningar och anteckna skillnaderna i ingredienser. Ska bli intressant och se om det blir skillnad. Det där med lagringstid får jag nog läsa på om.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av humlan »

33-centiliters flaskor är en jättebra idé. Jag kör helt på det nu. Med kapsyler. Korkarna man kan köpa är jättedåliga och dyra. Kapsylerna håller tätt (nog) och är jättebilliga. Lagra flaskor med kork liggande i många år funkar ivf inte. Det gjorde det inte ens för 30 år sedan och med den korkbrist som råder nu lär ju inte korkarna ha blivit bättre. De håller inte för det. Blir bara smul när man ska korka upp dem och en del korkar läcker. Så har det ivf varit för mig med mina långlagrade viner. De har alltså legat längre än något år.

Så jag lagrar numera mitt vin i ölflaskor som står i backar. Inte märkt något som helst negativt med det. Började därför att jag hade i min enfald slängt alla mina vinflaskor men hade ölflaskor. Sen insåg jag att det var bättre. Har rödvin från 2010 eller 2011 som bara blir godare. Inga som helst problem. Dessutom är det behändigt om man bara vill ta sig ett glas i sin ensamhet eller ha en skvätt i maten. Man slipper offra en stor flaska.

Angående sockerinnehållet i äpplen. Men måste tillsätta socker för att komma upp i 5 % också med svenska äpplen. Jag gjorde cider förrr och mätte upp sockerhalten i musten. Kommer inte ihåg hur mycket socker jag fick tillsätta, inte jättemycket men en del ivf. Siktade på runt 5%.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av Ekorren »

latmasken skrev:Grejen är att de flesta viner behöver lagras. För att veta om vinet är färdiglagrat måste du provsmaka det. Och varje gång du provsmakar går det ju åt en flaska (därför jag kör 33 cl flaskor för provsmakning).
Min första sats vin på egna äpplen var lite sådär halvrolig att smaka veckorna direkt efter buteljering men oj, vilken skillnad ett par månaders lagring har gjort på smaken. Var inte riktigt beredd på det. Finns det någon period efter buteljering då sånt här fruktvin peak'ar i smak? Antar att det inte ska lagras för länge heller.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av humlan »

Jodå. Du skulle smaka min rabarberfvn från 78. Starkvin. Kan misstas för sherry. :mrgreen:

Det som händer är ungefär samma som om man sparar bärlikörer länge. Smaken av den frukt/de bär man använt försvinner och förvandlas till något annat. Samma med färgen. Allt verkar få en konjakston med åren. Plus att det gärna blir lite bottensats även om man tyckte vinet var kristallklart när man tappade upp det. Men det gör inget. Den brukar sitta så hårt att man får spetta bort den om man vill återanvända flaskan. :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Små satser - mått och proportioner

Inlägg av latmasken »

Det beror väldigt mycket på hur det smakade från början. Det gäller även riktiga "druvviner". Vissa årgångar lämpar sig bra för lagring medans andra inte blir så roliga.

Man får helt enkelt smaka sig fram (jag brukar tappa en del av satsen på 33 cl flaskor att ha som provsmakningsflaskor).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst