Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om kommande mjöd

Utrustning och teknik.
Nasatech
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 26, 2012 21:32

Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Nasatech »

Hej!

Jag ska prova göra mjöd till sist. Har 4 kg ljus, "hård" lokalproducerad honung, ett par 5-liters damejeanne:er och lite jäsrör och annan teknisk utrustning, men har förstås en del frågor som jag inte hittar några svar på någonstans...

1. Jag vill ha ett 13-14%igt mjöd.
- Vilken jäst ska jag använda? D47? C1118? Wyeast 4632? Vilken blir skilnaden? D47 tänker jag är bäst då jag eventuellt slipper döda jäsningsprocessen? Men kommer den att faktiskt nå upp till 13-14??

2. Alla säger att man ska ha jästnäring, men ingen säger vilken... Så vilken av alla de olika sorter ska jag ha? Spelar det roll?

3. Jag vill ha mitt mjöd lite sötare än astorrt efter att jag kommit upp till rätt alkoholhalt. Hur mkt honung/vatten ska jag använda då? Finns det klara, enkla tabeller för sådant någonstans?

4. Har det någon betydelse för slutprodukten om jag tillsätter rätt mängd honung från första början, jämfört med att jag börjar mixtra, och sätta till extra honung i efterhand?

5. ska jag tillsätta den där extra honungen när jag har dödat jäsningsprocessen, eller innan?

6. hur mkt honung/vatten ska jag använda för att komma upp till 13-14%?

7. ska jag blanda ihop allt på en gång, eller först sätta in hälften av honungen och efter ett tag(hur långt tag??) sätta in resten?

Kanske dumma frågor, men när man aldrig gjort detta förut, så blir man lite nervös.

Tack på förhand!
Nasatech
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 26, 2012 21:32

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Nasatech »

Inget svar?

Jag kan väl beskriva lite hur jag gjorde då.

Jag har dock fortfarande ingen koll på något.

1. Jag har skaffat mig en 5-liters syltningshink som jag nu använder som jäsningshink.

2. Jag "desinfekterade" allt med StarSan. Jag har läst att det ska skumma, men när jag blandade ut det enl. anvisningarna (som för övrigt gör att man måste ha en sån där medicinspruta för barn med Ml utsatt på, som _ingen_ någonsin tipsat om, för att få rätt mängder), och sprayade på det på saker och ting, så skummade det inte alls. Så det är frågan om det har gjort något gött överhuvudtaget.

3. Jag använde mig av en lettisk, ljus honung, köpt direkt från biodlaren. Denna honung smakar svingott. Inget att tillägga där.

4. Jästen jag använde mig av var D-47. Jag har inte kunnat finna svaren på frågan som jag ställde här, men jag använde iaf denna jäst. Iom att jag bara skulle göra 5L, och inte 25 eller 32 eller vad det är i de större jäshinkar, så behövde jag enligt anvisningarna använda mindre jäst än 5 gram. (behövde jag faktiskt det? blir det bättre/sämre om man inte använder mer jäst än behövligt? hittar inga konkreta svar på detta:: Någon?). Eftersom jag inte äger en knarkvåg, så kunde jag inte väga upp 1,4g jäst, eller vad det nu behövdes för mina 5L mjöd, så jag hällde ut allt jäst på en tallrik och delade upp den på ett ungefär med ögonmått.

Denna jäst blandade jag ihop med lite honungsvatten och lät stå för sig själv medan den större mängden vatten som jag skulle använda senare, svalnade, etc.

5.
Vid något tillfälle hade vattnet svalnat tillräckligt mycket (jag kokade det innan) för att jag kunde blanda in honungen utan att det skulle vara för hett för den. Jag använde mig av en av räknarna på nätet (Vad är formeln så man slipper förlita sig på dem??) och fick fram att jag skulel använda strax under 2kg honung och resten vatten för att få en 5-literssats som var 14% och semi-söt.

Vid det laget, orkade jag inte vara speciellt noggrann, då jag inte kunde vara noggrann med jästen, då vattnet hade tagit 100 på sig att bli svalt och jag hade stått och vevat en massa med en lev i det och skvätt ut en massa och blivit på dåligt humör över att farsan satt i soffan och var en besserweiser över hela grejen utan att hjälpa till med ett skit, så jag hade 2kg honung, jag drämde ner dessa i vattnet i en bunke, mixade ihop allt väl och hällde över till hinken, varefter jag fyllde på med vatten och mixade ihop allt igen.

6.Jag mätte därefter OSCHIE_whatever-hodrometer-grejen och den var på 115. Vilket fortfarande förvirrar skiten ur mig... den var på 115 och inte på 1.0-nånting... och det finns bara 0-120 på den.. och inte något mer... och jag hittar bara information på nätet för typ akademiker. kan någon förklara skalan för mig? Hur som helst - jag mätte den. Den var på 115.

7. Därefter tillsatte jag lilla glaset med jästen och honungsvattnet som hade stått och gottat till sig... och hällde ner en tesked med Wyeast nutrient blend. Jag hittade inga mängdangivelser någonstans på hela internet för mjöd när det kom till denna näringstillskott (som jag fick rekommenderat till mig av Hummelgårdens) och jag kände mig lite otrygg med bara en tesked, så jag tillsatte en till.


8.
Därefter flyttade jag hinken till vårt gästrum, och har sen dess blandat runt i den varje dag. Och igår mätte jag igen med hydrometern var på 60. Igen inte 0,-nånting eller 1.0634.. utan 60! Vad innebär detta? kan någon förklara hydrometer för mig??

Jag provsmkade det som fanns i provröret, och det var sjuukt gott (förvånadsvärt nog), och man kände att det var ganska alkoholigt (på ett gott och värmande sätt). Så det var ju bra.

Resan fortsätter. Det har nu gått 5 dagar sen jag började den, och ikväll ska jag göra ytterligare en batch på 5 liter.

Så utan allt för mycket hopp denna gång, tänkte jag summera alla frågor som jag har haft under detta och förra inlägg, och kanske hoppas få något svar igen! :D

1.
Vad ska jag göra för att D-46 faktiskt ska nå upp till 14% alkoholhalt?

2.
Hur ska jag tolka skalan på en hydrometer som är graderad 0-120, när alla andra snackar om decimaler och så. Hur sk ajg sen, när jag vet skalan - räkna på mitt mjöds alkoholhalt?

3.
Samma som nr.4 i första inlägget - Har det någon betydelse för slutprodukten om jag tillsätter rätt mängd honung från första början, jämfört med att jag börjar mixtra, och sätta till extra honung i efterhand?

4.
Wyeast Nutrient Blend - vad ska jag använda mig av för mängder när jag använder det till mjöd?

5.
Alla amerikaner snackar om Fermaid-K, Fermaid-0 och DAP.. man känner sig efterbliven när man inte har en aning om vad de snackar om... Varför säljs dessa inte här i Sverige? behöver vi dem? Var kan vi köpa dem? vad är de???

6. Det här hinner jag ju kmnappast få svar på nu, men skit samma... Säg att jag har mitt 5 dagar gamla mjöd på bryggning i gästrummet och jag vill göra en till sats.. Kan jag - istälelt för att använda torrjäst - ta en mängd av mitt mjöd och bara drämma ner det i min nya, färska must, tillsammans med näringsämnena och hoppas på att det börjar jäsa?

Ska jag ha någon viss mängd?

Är någon mängd för liten eller för stor?

Vad mer ska jag tänka på när det kommer till detta?



Sist men inte minst, vill jag dela med mig av ett par bilder som jag har tagit under processens gång! :)

Jag återkommer när jag har mer att berätta och när det kanske kommer något svar! :P

Med vänliga hälsnignar!
Bilagor
05.jpg
05.jpg (61.62 KiB) Visad 1647 gånger
04.jpg
04.jpg (474.22 KiB) Visad 1647 gånger
03.jpg
03.jpg (69.31 KiB) Visad 1647 gånger
02.jpg
02.jpg (95.89 KiB) Visad 1647 gånger
01.jpg
01.jpg (82.56 KiB) Visad 1647 gånger
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Toffeln »

1. Ingen aning. Jag vet inte vad det är. Är det en jäststam så är det bara att följa anvisningarna och tillsätta rätt mängd socker.
2.100 på din skala blir 1.100. 50 på din skala blir 1.050.
3. Tror inte det, blir lite bökigare att räkna på värden osv bara.
4. En tsk till 20L ? Behöver du verkligen det i mjöd?
5. Det säljs i sverige och är jästnäring.
6. Absolut, så har folk gjort sen tidenas begynnelse.
Nasatech
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 26, 2012 21:32

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Nasatech »

Toffeln skrev:1. Ingen aning. Jag vet inte vad det är. Är det en jäststam så är det bara att följa anvisningarna och tillsätta rätt mängd socker.
2.100 på din skala blir 1.100. 50 på din skala blir 1.050.
3. Tror inte det, blir lite bökigare att räkna på värden osv bara.
4. En tsk till 20L ? Behöver du verkligen det i mjöd?
5. Det säljs i sverige och är jästnäring.
6. Absolut, så har folk gjort sen tidenas begynnelse.

Tack för svaren! Jag har sen sist listat ut det mesta...

Men har en grej till nu...

Om jag nu, sås småningom vill flytta mitt mjöd till förrådet för att det ska få stå still och svalt och det blir minusgrader. (inte mycket just nu uppenbarligen, men just inatt är det t.ex minus ett par grader... Är det något att oroa sig över?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Toffeln »

Jästen kommer förmodligen sluta jobba och gå i dvala rätt tidigt. Du får kolla i vilka temeraturer din jäst arbetar. Om allt är färdigt och du bara vill låta det stå att klarna några dagar så är det ingen fara. Man räknar lite grovt med ca halva alkoholstyrkan i minusgrader innan det börjar frysa.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Allfader »

I värsta fall fryser jästen ihjäl, men borde inte varit någon fara.
Hur blev ditt mjöd? Vilket recept använde du? Och den stora frågan: hade du i Semper gröt i jäskärlet? ;)
Hondo Lane
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 02, 2018 19:55

Re: Frågor om kommande mjöd

Inlägg av Hondo Lane »

Hej, Inser att dessa svar kommer lite sent men de kan säkert hjälpa om du väljer att försöka göra mjöd igen eller om någon annan vill börja göra mjöd.

1. Vill du ha ett mjöd med 13-14% så behöver du nog ha i strax under 2 kg honung i en 5l damejeanne. Börja med att hälla i 1,7 kg honunh och fyll inte riktigt hela vägen upp med vatten, blanda ordentligt genom att skaka och vända tills all honung har löst upp. Se till att korken sitter på ordentligt. Ta ett prov med din hydrometer, du ska landa på 1,105 eller strax över. Ligger du under det så häller du i mer honung och skakar om och tar ett nytt prov. pröva dig fram tills du har fyllt nästan hela damejeannen, lämna lite plats så att det inte jäser över sen.
D47 är en utmärkt jäst för traditonellt mjöd och jäser ut vid ungefär 14%

2. Jästnäringen som du behöver är DAP och Fermaid O eller Fermaid K, jag föredrar Fermaid O. Till 5l så behöver du 2g DAP, en halv tesked ungefär och 1g Fermaid O, en kvarts tesked ungefär. Du kan välja att slänga i allt i musten direkt innan du slänger i jästen det funkar om man är lite lat. Eller så tar du och blandar ihop det i en liten burk eller ziplockpåse och slänger i 1 fjärdedel första dagen, och sen en frärdedel varannan dag tills det är slut. Bör ta 7 dagar. Fördelen med det är att då kan du öppna damejeannen och släppa ut koldioxid och få in nytt syre. Jag föredrar att ha min första jäsning i plasthink för då kan jag öppna upp ordentligt och köra runt med en vinvisp som jag har på min skruvdragare. vispa runt runt tills det slutar skumma så mycket..
Rekommenderar också att du ör en jäststart med lite GoFerm. innan du slänger i jästen. Var inte rädd för att använda hela påsen med D47.

3. Du kan välja att slänga i kaliumsorbat när du jäst klart och är nöjd med alkoholhalten. Låta det ligga i ett par dagar och sen föra över till ett nytt jäskärl. Därefter kan du eftersöta med honung tills du har det saå sött som du vill. Eller så tillsätter du bara mer honung tills du märker att jästen inte orkar äta mer socker, risken är att du för det lite starkare då men D47 bör sluta vid 14%.

4. Ja, smakerna kan bli annorlunda beroende på om du har i rätt mängd honung från början eller om du häller i honung i efterhand men i början när man gör mjöd så får man acceptera att man inte kan veta hur det kommer smaka innan man försökt så ställ in dig på att du kommer få hälla i honung i efterhand tills du vet hur mycket honung du behöver för att få rätt smak.

5. Lättast är att döda jästen först, se vad jag skrev på nr.3

6. Se nr.1. Blanda dig fram tills du får det värde du vill ha på hydrometern. Sök på Living Dead Brewerys hemsida, under fliken "Brygga öl hemma" så kan du räkna ut alkoholhalten själv bara genom att skriva in vilka värden du får på hydrometern. Bra hjälp om man är lite osäker.

7. Blanda i allt direkt, finns ingen anledning att krångla till något. Se bara till att allt du använder är rengjort och desinfekterat. Jag föredrar att använda PBW för rengöring av allt som ska användas i processen och sen så har jag en spann med StarSan som jag desinfekterar med, en vanlig sprutflaska fylld med StarSan är bra att ha med så du kan vara riktigt säker innan du för ner något i musten som kan skada den.

Har du mer frågor så var inte rädd för att skicka pm.
Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster