Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Utrustning och teknik.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Som ny på det här med 1:a satsen på gång i dagarna så funderar jag lite.

Anta att jag vill ha 10% alkoholhalt i det färdiga vita vinet.

Bryter man då med jässtopp vid det beräknade ocle värdet eller blandar man ut vinsatsen till beräknat Ocle för 10% och låter det jäsa ut fullständigt mot 0 ?

Kan se fördelen med att avbryta jäsningen o få lite sötma men kan ev oxå se en fördel med att låta det jäsa ut helt för att sen eftersöta...

Borde finnas nåt som är rätt o fel här eller ?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av click »

Det finns lite olika skolor där skulle jag säga, båda metoderna funkar, men det finns lite för och nackdelar.

Har man bråttom kan man avbryta jäsningen, klarna med något klarningsmedel, tappa om och sen butteljera. Risken finns dock att jässtoppet inte dödar jästen och att man får kolsyrejäsning i flaskorna. Vinjäst är ofta väldigt tålig och dör inte alltid av jässtoppet, för att vara säker på att man inte får jäsning senare skall man helst kyla ner vinet till strax över 0°C innan man stoppar.

Har man mer tid på sig jäser man ut vinet, låter jästen flockulera (gå i ide) och vinet klarna av sig självt (eller med klarningsmedel), tappa om, jässtoppa, eftersöta och butteljera. Att låta vinet klarna av sig självt kan dock ta flera månader och man kan behöva tappa om flera gånger för att bli av med bottensatsen. Det är ockå lättare att kontrollera sötman; med bryggning är det ju lättare att lägg till än att ta bort.

Jag kör alltid på alternativ 2 eftersom jag anser att vin och bråttom är en dålig kombination, men ibland kanske man vill ha något att dricka snabbt.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av click »

Här är lite bra läsning på ämnet:
https://www.mainbrew.com/stabilizing_pr ... Pages.html
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Stort tack för svar, kommer nog massa funderingar efterhand. Läser just nu allt jag kan komma över. :thumbup:
Startar karriären med en 7-dagars Chardonnay sats som fått högsta betyg av dom som provat den för att komma in i hanteringen av kärl och hygien.
Tanken framöver om vi finner detta roande är väl att vi skall kunna göra något på egna frukter/druvor och annat roligt och antar då att tålamod är ett måste om det skall bli bra.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av latmasken »

Om du avbryter jäsningen så finns det ju en massa socker kvar, så det blir ett sött vin. Så det beror ju på om målet är ett sött eller ett torrt vin.

I de flesta fall så vill man jäsa upp allt socker.

Däremot kanske man inte kan tillsätta allt socker från början (socker är konserverande i större mängd). Så det man normalt gör är att man räknar ut hur mycket socker som behövs för rätt alkoholhalt och sen tillsätter man det i kanske 2-3 omgångar med nån veckas mellanrum. (Vill man vara noggrann så kan man mäta oechsle eller räkna bubblor i jäsröret för att veta när det är mest lämpligt att ha i mer socker).

17 gram socker i en liter vin ger 1 procent alkohol.

Jäser du 8 liter och vill ha 12% så behövs det alltså totalt 8x12x17=1632 gram socker (det är 12x17=204 gram per liter). Men sen innehåller ju musten som du börjar jäsningen med en del socker, det får man ju dra bort från detta. Enklaste är ju att mäta oechsle på musten och räkna ut hur många gram socker per liter som finns i den. I t.ex. äppelmust brukar det vara 110 gram per liter, så då är det 204-110=94 gram per liter som man behöver tillsätta. Jäser man då 8 liter blir det 94x8=752 gram som ska tillsättas för att få 12% alkohol.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Jag gillar torra vita viner som inte smakar surt typ, casa patronales & Moulin Blanc på chardonnay - sauvignon blanc druvor. Gäller då att alkoholhalten inte är för hög för då smakar dom skit men dessa ligger på ca: 12-12,5%

Tänkte mig att det kan bli helt fel med för hög alkoholhalt då den även fungerar som utmärkt smakbärare.

Kan också tänka mig att dom blir ganska tunna med för lite alkohol så gäller o ha lite koll på det o d e ju inte lätt som nybörjare. Man vet liksom inte riktigt vilket ochle som motsvarar sötman.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av latmasken »

Ja de flesta köpeviner ligger ju runt 12% också vad jag sett, jag ser ingen vits att pressa upp alkoholhalten för mycket. Mitt mål är att det ska vara gott att dricka, alkoholen fungerar då främst som konserveringsmedel.

Men det beror ju också på hur länge man ska lagra, ska det lagras länge bör man väl försöka hålla sig uppemot 14% kanske.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Ja, nu börjar jag med en färdig sats där någon annan tänkt till o för att komma in i det hela med hygien och tillvägagångssätt så får se var den slutar. Verkar inte som om någon som gjort den satsen innan kollat av förutsättningarna men hoppas på en bra utgång.
Mitt mål är att i framtiden så småningom kunna få fram ett bra eget fruktvin med en djup päronkaraktär när jag lärt mig hur det hela fungerar men har ju tonvis med kunskap att inhämta före märker jag. Får väl köra några batcher av äpple, fläder o annat så man får lite erfarenhet. Är hur som helst, oerhört tacksam över alla svar o funderingar jag får hjälp med så här i startskedet.
Tycker att ju mer jsg vet o lär mig ju roligare är det.

Är också inne på samma att jag bryr mig igentligen mindre om mängden alkohol så länge resultatet blir som jag vill ha det. Roligare då att känna stoltheten i att själv lyckats förutse o bestämma brygden.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av latmasken »

Min erfarenhet är att de flesta fruktviner inte direkt smakar som den frukt de är gjorda på. Jäsningen förändrar smaken rätt mycket.

Tänk t.ex. på att i princip all så kallad "cider" man köper på systembolaget är gjord på smaksatt äppelvin, även om den smakar kiwi, kaktus, svarta vinbär eller päron.

Så vill man ha ett vin med tydlig fruktsmak tror jag man måste smaksätta det med nåt efter jäsningen. Men även då är det rätt stor sannolikhet att smaken förändras vid lagring.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Jag satt faktiskt oxå o funderade på samma sak igår.
Att man kanske måste blanda sig till smakerna på något sätt. Aja, d r långt kvar till dess. Slutar väl med att man går över till o brygga öl eller cider istället :-)

Tänkte sätta igång första satsen i morgon så håll tummarna
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av latmasken »

Jag tycker vin är enklare än cider (och det är betydligt enklare än öl) :)

Öl är det massa kokning och grejer med (och även mäskning och lakning om man kör med malt).

Och cider ska ju helst kolsyrejäsas (även om "ritkig" cider är stilla). Men stilla cider är ju iofs lite enklare än vin (eftersom man inte tillsätter nåt).

Vin är ju mer att det sköter sig själv, eventuellt måste man göra en avsilning av fruktmassa, nån eller några sockertillsatser och en omtappning eller två, men resten av tiden ska det ju mest stå och jäsa och klarna.


Sen är ju frågan hur man ställer sig till "fusk". Att blanda olika viner är ju det klassiska sättet att justera smaken, men man kan ju även tillsätta lite juice eller liknande för att justera smaken om man vill.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av click »

Ja, jag håller med. Vin är det minst meck med, man kan även experimentera mycket och göra vin av alla möjliga frukter och bär.

Även om det färdiga vinet inte smakar precis som frukten det är gjort på smakar det ju just vin, så gillar man det är det ju en bra hobby.

Sen är det kul med lagringen när man hållt på ett tag, att se hur ens viner utvecklas över tid. Det kan man inte göra på samma sätt med öl och cider.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Jo det är ju sant. Fusk o fusk, blir bara smaken som jag vill ha den så har jag väl inte så mycket emot att justera lite i efterhand.

Dom flesta jag känner och som nu fått in mig på banan att testa mer seriöst, gör just öl och jag är inte så förtjust i APA, IPA o all annan märklig öl dom nu brygger. Jag gillar en helt vanlig klassisk lager och det har jag inte möjlighet att fixa med nu på grunderna som du säger med kokning, lakning o kalljäsning osv. så därav att jag valde vin.

Det verkar även som att det är på väg ut på något vis med vin. För 15-20 år sedan när jag gjorde mina första Coopers öl så var alla insnöade på viner och ingen skulle göra öl men det känns lite som att det blivit ombytta roller med dom moderna bryggverken var man kan köpa idag.
zymox
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 10, 2018 9:58

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av zymox »

Så då var första satsen satt :D

Kalibrering oechsle 21 grader vatten =+2
oechsle på musten (5l Konc + 15l vatten) hamnade på 91grader (-kalib 89) vid 21 grader.

Hur många graders skillnad gör det på oechslestickan från 20-21 grader?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Fundering om alkohol, jäst och jäsning

Inlägg av Toffeln »

Skillnaden är minimal och försumbar.
Finns flera omvandlare på nätet som jag använder för öl och varm vört, dessa fungerar halvbra.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst