Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga angående Fruktpress med "skruv"

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Fråga angående Fruktpress med "skruv"

Inlägg av Glower »

Jag är påväg att bygga min egen press men är sugen på att använda "skruv" modellen istället för vad som verkar vara den mer vanliga domkraft-modellen. Anledningen är helt enkelt att jag gillar saker och ting lite mer gammaldags.

Det jag undrar är om det är möjligt att utföra på ett bra sätt (få tillräckligt tryck), eller om det aldrig blir riktigt lika bra som domkraft-modellen.

Är det någon här som har sådan? Finns det någon som kanske har erfarenhet av båda modeller?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående Fruktpress med "skruv"

Inlägg av latmasken »

Det svåra är väl att få tag på en vettig skruv. Det bör vara trapetsgänga och helst ska det vara rostfritt (är det inte rostfritt måste den del som musten kommer i kontakt med vara lackad, för i alla fall äppelmust missfärgas av kontakt med järn).

Vanlig rostfri M20 gängstång har alldeles låg stigning, du kommer få skruva som en galning eftersom du antagligen behöver närmare 20-25 cm slaglängd.
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Re: Fråga angående Fruktpress med "skruv"

Inlägg av Glower »

Vanlig rostfri M20 gängstång har alldeles låg stigning, du kommer få skruva som en galning eftersom du antagligen behöver närmare 20-25 cm slaglängd.[/quote]

Men man får bättre tryck. Man kan ju köra med en relativt låg "tunna".
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående Fruktpress med "skruv"

Inlägg av latmasken »

Då får du inte i lika mycket äpplen att pressa...

Det finns en tråd på forumet här där vi räknade på hur mycket kraft som behövs.

10 kg per kvadratcentimeter kom vi fram till ser jag. 1x1 dm pressplatta kräver alltså 1 ton (100 kvadratcentimeter gånger 10 kg).

Grejen är ju att när du pressar så är det en rejäl kraft på muttern som du ska vrida runt varv efter varv... Och vad vrider ju med?

Det är alltså mycket enklare att köpa en domkraft på Biltema.

Här är ett par trådar om press
viewtopic.php?f=18&t=14205
viewtopic.php?f=6&t=17661

(Den sista var visst där jag beskrev hur jag byggde min press)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster