Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Chili-mango-IPA

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
fyrbryggan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 01, 2018 16:49
Utrustning: Coobra

Chili-mango-IPA

Inlägg av fyrbryggan »

Hej hopp! Är en nybörjare som hittills fått till ett par IPA-kit med gott resultat. Tänkte nu så smått testa lite smaksättning. Först ut har jag tänkt en mango-chili-ipa och har lite funderingar.

När tillsätter jag chili resp mango?

Nån som testat detta och har lite koll på proportionerna? T ex hur mycket mango/chili (naturligtvis beroende på chilistyrka) per liter?

Alla erfarenheter av intresse!

//Thomas
sonofgustaf
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 07, 2019 13:32

Re: Chili-mango-IPA

Inlägg av sonofgustaf »

Hej!

Jag är också nybörjare men kanske kan tillföra något av värde här. Jag har gjort ett par satser hemma i köket som jag smaksatt med bl a ananas, mango och chili med hyfsat lyckat resultat. Själva smaksättningen har blivit väldigt bra sen finns det andra delar av receptet som jag kan förbättra. Så här smaksatte jag:

Vörten fick jäsa 1 vecka innan jag smaksatte. Sedan fick den jäsa 1 vecka till med frukt och chili. Frukten och chilin mixade jag först till en puré som jag kokade upp innan jag hällde ner den i vörten för att döda bakterier osv. Jag hällde den bara rakt ner genom en tratt utan att röra om eller skaka efteråt.

Till ca 4 liter vört hade jag 5dl puré vilket gav en hel del smak och doft av ananas och mango men jag ska nog ha i ännu mer nästa gång.

Jag ville endast ha en lätt touch av chili så jag använde 2st chilifrukter som jag endast skar bort blasten på innan jag mixade den med resten av frukten. Jag tyckte det var lagom för att ge en liiiten hint av chili i smak och doft samt lite lätt bränning i halsen som inte märktes förrän efter några klunkar. Vill du att chilin ska ta över mer så kan du nog dubbla eller trippla antalet beroende på vilken sort du använder. Jag använde en som heter Lemon Drop som är något hetare än den "vanliga" röda chilin på ICA.

Lycka till och uppdatera gärna med hur det går!

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster