Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Bowtecher »

Hej bryggare.

Hade en lovande sats portvin på gång, vattenlåset skvallrade om att det var klart när det tog 2 minuter mellan bubblorna.
Tappade om till rent kärl, och tog först då öchslevärdet vilket stannat på +20 och inte de förväntade -5.
Startvärdet var på 120 öchsle så jag sitter nu med ca 23 liter lagom sött portvin men med en styrka på ca 13,3%.

Hur reagerar batchen på att man styrker upp den med en smaklös sprit som vodka, och vilken formel skall tillämpas för att nå en behaglig styrka?

ps. att starta om jäsning inte ett alternativ då den nu står kallt, och fått jäststopp.

edit:
Fel forum :doh:
Men flytta gärna admin, och om nån har en ide här så är jag tacksam för alla svar.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av AirQ »

Bowtecher skrev:Hej bryggare.

Hade en lovande sats portvin på gång, vattenlåset skvallrade om att det var klart när det tog 2 minuter mellan bubblorna.
Tappade om till rent kärl, och tog först då öchslevärdet vilket stannat på +20 och inte de förväntade -5.
Startvärdet var på 120 öchsle så jag sitter nu med ca 23 liter lagom sött portvin men med en styrka på ca 13,3%.

Hur reagerar batchen på att man styrker upp den med en smaklös sprit som vodka, och vilken formel skall tillämpas för att nå en behaglig styrka?

ps. att starta om jäsning inte ett alternativ då den nu står kallt, och fått jäststopp.

edit:
Fel forum :doh:
Men flytta gärna admin, och om nån har en ide här så är jag tacksam för alla svar.
Flyttat :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av latmasken »

Du skulle låtit det fortsätta jäsa. Tålamod är bryggarens bästa verktyg.

Om oechsle inte ändras nånting på två veckor har jäsningen kanske avstannad, men annars har jäsningen bara lugnat ner sig. Det tar tid att jäsa ut, särskilt när du börjar komma upp i så hög alkoholhalt.

Du kommer ju ha mer socker kvar än du räknat med så att ha i extra sprit kommer knappast att förbättra nåt.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Bowtecher »

Tack Latmasken, och jag får dra lärdom till nästa gång, men nu är det för sent för den här satsen. :|
Har nu både jäs-stoppat och fimpat värmen i bryggeriet så nu får det klarna och landa i nån vecka innan smaksättning och tappning.
Sockret/sötman lär inte vara ett problem då man ändå avses eftersöta, däremot styrkan vill man ju ha upp i ett portvin.

Om jag nu måste stärka upp det på inortodox väg, hur skulle det fungera med vodka och hur mycket 40%-ig vodka tillför man per liter vin (fnv 13,3 %) för att nå uppåt 20%?

mvh Andreas
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av temp_wricko »

Späda ut med 40%-ig sprit tror jag blir väldigt blaskigt, men visst vill du försöka så kan jag ge dig matematiken:

1 liter 13,3% + X liter 40% = 1+X liter 20%

Detta ger att du skall späda ut med 33,5cl 40% alltså tillsätta drygt 33% mer vätska. Det tror jag blir väldigt blaskigt.
Skulle du kunna få tag på 95%-ig alkohol behöver du bara tillsätta 9cl vilket inte skulle späda ut smaken lika mycket.
(Brasklapp till keminörden: Ja jag vet att volymförhållandet vatten/alkohol inte är 1:1 men det funkar tillfredsställande i detta fall.)

Sen anger du startvärde som 120°oe vilket gör att du inte skulle nått 20% alkohol i slutänden i alla fall. Ditt startvärde borde varit ca 145°oe om du siktat på att jäsa ut till -5.

Nåja, lycka till och späd inte ut allt på en gång. Testa med en liten mängd. Jag tror du gillar det bättre som det är, ett sött vin.
/Wricko
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Bowtecher »

Tack Wricko, ja du har nog rätt.
Jag får smaka mig fram, procenten är inte det väsentliga, bara det smakar åt portvinshållet utan att kännas alltför sött i relation till styrkan.

ps. Hur tusan får man ett Öchsle på 145 att ens jäsa klart? Helt perfekta temperaturförhållanden eller mata på med socker succesivt (att värdet alltså inte är 145 från jässtarten)?
Jag har aldrig lyckats få upp ett vin mer än 15%, men som latmasken nämnde så är jag kanske för otålig när det börjar bubbla väldigt långsamt, att det måste få ta mycket längre tid i hinken.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Arowanna »

Kanske jag som är förvirrad här, men ska inte allt portvin toppas med brandy? Ungefär 1:4 i ratio, i.e. per fyra liter vin ska du ha en liter brandy, någonstans mellan 40-70% i styrka. Har också för mig att man häller i så pass stark sprit för att döda jästen/få den att sluta arbeta så man bevarar en viss del av sötman, tror inte tanken är att man ska jäsa ut ett portvin så att säga.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Frater_Frag »

Arowanna skrev:Kanske jag som är förvirrad här, men ska inte allt portvin toppas med brandy? Ungefär 1:4 i ratio, i.e. per fyra liter vin ska du ha en liter brandy, någonstans mellan 40-70% i styrka. Har också för mig att man häller i så pass stark sprit för att döda jästen/få den att sluta arbeta så man bevarar en viss del av sötman, tror inte tanken är att man ska jäsa ut ett portvin så att säga.
Den sprit som används till fortifieringen av det färdiga vinet är normalt sett gjord på den del av vinet som inte dög till att gå vidare till lagring och sedermera buteljering. Att tillsätta destillat till starkvinet är enda sättet att få upp styrkan till önskad styrka, dvs, ca 22-25%. Att försöka få jäsningen att komma upp i högre styrka än ca 16-18% är i praktiken omöjligt, möjligen skulle det kunna gå om någon kunde komma över den jäst som används till "Romulan Ale"... :drunk:
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av Arowanna »

Frater_Frag skrev:Den sprit som används till fortifieringen av det färdiga vinet är normalt sett gjord på den del av vinet som inte dög till att gå vidare till lagring och sedermera buteljering. Att tillsätta destillat till starkvinet är enda sättet att få upp styrkan till önskad styrka, dvs, ca 22-25%. Att försöka få jäsningen att komma upp i högre styrka än ca 16-18% är i praktiken omöjligt, möjligen skulle det kunna gå om någon kunde komma över den jäst som används till "Romulan Ale"... :drunk:
Menar inte att låta som en besserwisser här, men med andra ord brandy? Är inte brandy destillerat vin? Det låter dock helt vettigt att göra destillat av de vin som blir dåligt och sedan använda det som fortifiering för sin portviner. Kan det vara så att man även fortifierar med grappa? Eller bär destillatet något annat namn? Kan dock väldigt lite om destillering och sprit, så ska nog inte säga allt för mycket här.

Och håller helt klart med om att det är onödigt att försöka jäsa mycket högre än 13-14%. Finns ju dock jäst som påstås kunna jäsa up i 18-25% regionen, men har aldrig orkat försöka då jag inte tycker om starksprit i det stora hela är alldeles för lat för att börja experimentera med destillation.

Exmepel: https://www.whitelabs.com/yeast-bank/wl ... -ale-yeast
Påstår inte att det funkar, men har sett att den nämnas då och då på nätet. Skulle vara redigt kul att kasta pengar i sjön någon dag och testa bara för att. Men låter som att det krävs en massa menlöst arbete och jag tvivlar starkt på att resultatet är önskvärt i slutändan. Inte på att tala om att man lär få lagra skiten i åratal för att avgöra om det blir drickbart eller ej.

Och för att hamna tillbaka på trådens fråga; med den infon jag ser så borde du kunna toppa den med vodka. Jag tror du borde leta reda på något starkare än 40% dock, om jag fattar saker rätt. Och troligen ett destillat av vin/vinrester/pomace/vad det nu än är som man toppar det med i vanliga fall.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: toppa upp med vodka? (portvin som avstannat)

Inlägg av latmasken »

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Port_wine
Port is produced from grapes grown and processed in the demarcated Douro region. The wine produced is then fortified by the addition of a neutral grape spirit known as aguardente in order to stop the fermentation, leaving residual sugar in the wine, and to boost the alcohol content.
Man jässtoppar alltså genom att tillsätta en neutral druvsprit.

Det finns många viner som tillverkas på liknande sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fortified_wine
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst