Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Jag har en massa plommon, och två vinrecept: Edelman och Östlings (och från saturnus vinbok, men det är samma som Östlings). Edelman har bara plommon i sitt, Östling har plommon och äpplen.Eftersom jag har mycket plommon och lite äpplen lutar jag åt Edelmans recept. Någon som har erfarenhet av vad som är bäst?
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Agneta W »

Har jag ju inte eftersom jag inte sätter plommonvin. Men ta det som innebär minst tillsatser! Egentligen behöver man ju bara jäst och EVENTUELLT jästnäring, förutom socker i lämplig mängd. Och det är väl vad jag har emot gamla recept, behövs inte en massa tillsatser som de körde med förr och som man blev snuvig av. Och behövs inte jässtopp och alla andra tillsatser. Bara låt tiden gå så blir det mesta drickbart.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Det blev (nästan) efter Edelmans recept:

10,090 kg plommon (victoria)
1,360 kg omogna äpplen (himmelstalund).
8,5 liter vatten
6 kg socker
4 gr jästnärsalt

Rensa, kärna ur och mosa plommonen. Häll på 5,5 liter kokande vatten.
Låt svalna. Väck jästen och tillsätt den. Låt stå några dagar (3?). Koka en
sockerlag på 6 kg socker och 3 liter vatten. Tillsätt jästnärsalt och
sockerlag. Låt jäsa.

Innan jäsningen helt slutat, söta med max 600g socker om det behövs.

Jag kommer att använda en madeirajäst till den här satsen. Det blir en sats till, då med portvinsjäst.
Fiddepidde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre aug 14, 2015 17:46

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Fiddepidde »

Jag är på väg att köra ett liknande recept med plommonvin. Blir mitt första och har läst en del kring pectolase, som jag tänker kasta i byttan 24h innan jag sätter igång jästen. Ska du göra samma eller hur ser ditt arbetsflöde ut?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Jag har haft i ett paket pektolas, samtidigt som jästen.
Fiddepidde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre aug 14, 2015 17:46

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Fiddepidde »

Okej :). Ska följa om du uppdaterar mer här, kanske kan jag snappa upp mer goda tips.

/Fidde
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Idag silade jag av och pressade ur fruktmassan, tillsatte 4g jästnärslt och sockerlag (6kg socker upplöst i 3 liter vatten). Det är nu drygt 20 liter i jästunnan. Öchsle 118.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av latmasken »

Jag har försökt göra plommonvin en gång och då lärde jag mig att man nog bör tvätta plommonen i alkalisk lösning (vatetn och bikarbonat har jag läst om) för att få bort vaxet från ytan.

Mitt plommonvin blev brunt och grumligt, och har inte klarnat på två år.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

En chef jag hade tidigare berättade om det plommonvin hon och hennes man gjorde sommaren efter att de byggt sitt hus. Ett år efter var det fortfarande grumligt. De lät det stå i källaren och sedan fick de några barn och de glömde damejannen. När sista ungen flyttade hemifrån röjde de i källaren och hittade damejannen. Den hade klarnat och vinet var fantastiskt.

Men det tog 25 år...
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Det jäser fint, bubblar till ordentligt var fjärde sekund.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Tappat om till damejanne för långtidsbulklagring. Det fanns en del bottensats, men vinet är grumligt. Smaken skiljer inte så mycket ännu på portvin och madeira, men portvinet känns lite starkare.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Aronical »

ranald skrev: ons okt 07, 2015 20:15 En chef jag hade tidigare berättade om det plommonvin hon och hennes man gjorde sommaren efter att de byggt sitt hus. Ett år efter var det fortfarande grumligt. De lät det stå i källaren och sedan fick de några barn och de glömde damejannen. När sista ungen flyttade hemifrån röjde de i källaren och hittade damejannen. Den hade klarnat och vinet var fantastiskt.

Men det tog 25 år...
Haha klarningsmedlet som alltid funkar - tid.

Ranald - om du gjorde ett plommonvin nu - skulle du göra det lika som tidigare med plommon och lite äpple eller hur skulle du tweaka det?
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
Stareagle
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön sep 18, 2022 9:15

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Stareagle »

Hej.
Jag håller just nu på att brygga plommonvin. Jag hade hällt kokande vatten på plommonen och vid rätt temperatur hällt på jäst och socker. Det har bubblat nu i två veckor men slutat bubbla.
När jag gjorde fläderblomsvin förra året bubblade det i tre veckor. Bör jag nu vara orolig att det endast gått två veckor?
Har dock inte silat av eller mätt vinet. Den har även blivit mörkbrunt andra veckan från guldgult från första veckan.

Med vänlig hälsning *
Johan
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av Fisken »

Det tar olika lång tid beroende på jäst, temperatur, råvara, sockerhalt m.m. Man behöver aldrig oroa sig över att jäsningen tar mer eller mindre tid på sig att bli klar. Låt den ta sin tid bara.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Plommonvinrecept: Edelman eller Östling?

Inlägg av ranald »

Aronical skrev: fre sep 09, 2022 22:42
ranald skrev: ons okt 07, 2015 20:15 En chef jag hade tidigare berättade om det plommonvin hon och hennes man gjorde sommaren efter att de byggt sitt hus. Ett år efter var det fortfarande grumligt. De lät det stå i källaren och sedan fick de några barn och de glömde damejannen. När sista ungen flyttade hemifrån röjde de i källaren och hittade damejannen. Den hade klarnat och vinet var fantastiskt.

Men det tog 25 år...
Haha klarningsmedlet som alltid funkar - tid.

Ranald - om du gjorde ett plommonvin nu - skulle du göra det lika som tidigare med plommon och lite äpple eller hur skulle du tweaka det?
Jag skulle göra likadant.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst