Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Alternativ e arc?

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Alternativ e arc?

Inlägg av smygbrännarn »

Var ute i garaget och spånade lite och fick ögonen på
en gammal pentry pump och började fundera.

Om man sätter en pid eller en vanlig ut- 200 40-50cm under uttag
och kopplar den till en vattenpump i stället för en magnetventil eller
kör på en vanlig vattenventil som finns i diskmaskiner och kopplar
till vanliga vattnet.
Då skulle det ju vara enkelt att ha en stigning med en liten
Lebyg innan själva produkt kylaren. Då den inte behöver kyla ner så mycket
skulle jag tippa på att den skulle behöva vara 15 cm lång eller något.

Vad tror ni funkar det? Själv har jag ingen anledning att prova men någon annan kanske
är sugen?

Mvh Smygis
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av volvo740ftt »

Lite svårt för mig att förstå din idé, menar du ha som en extra reflux kylare i undre delen av kolonnen kopplad till en termostat?
Användarvisningsbild
dr.finkel
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: tis jun 16, 2009 12:24

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av dr.finkel »

volvo740ftt skrev:Lite svårt för mig att förstå din idé, menar du ha som en extra reflux kylare i undre delen av kolonnen kopplad till en termostat?
Nix, han menar en extra kylare på den vågräta delen där ventilen sitter på en vanlig VM. Så när tempen ändras 0.1 grad så slår vattnet på å kyler så att uttaget stoppas= kolonnen stabiliseras, sen när tempen sjunker igen slår vattnet av= uttaget startar igen

I teorin låter det bra! Så ser inte varför det inte skulle funka, beror på hur snabbt det orkar "kyla ner" för att sätta kolonnen i full reflux, jämfört med en vanlig magnetventil?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av Flerpen »

låter inte helt fel. Som doktorn skrev, bara kylarn blir kall tilltäckligt snabbt så. När ångan är igång så är den ändå nästan 80 grader.
Tchong
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön sep 14, 2008 6:57

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av Tchong »

Hej ,
Det verkar vettigt men hur känslig och hur snabb är en ut 200 för att styra en kolonn ?? Jag har använt min ut 200 i många år för att styra kylen när jag brygger pilsner eller när jag brygger när det är 30 grader ute ( sällsynt men ändå ) , men då handlar det inte om 1/10 grad . men det kan vara värt ett försök .
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av mad76e »

Du har möjligtvis ingen bild på pumpen?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Alternativ e arc?

Inlägg av volvo740ftt »

tack för förklaringen, ingen dum idé.. problemet jag kan tänka mig är att pumpen inte hinner kyla ner tillräckligt snabbt :?
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst