Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kokkärl i aluminium?

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Kokkärl i aluminium?

Inlägg av M.och.J »

hejsan, nyligen registrerad här på forumet, jag och en vän hade tänkt att bygga en CM kolonn och till kok kärl så har jag en slags mer av en tunna på cirka 40L utav aluminium men så hörde jag av en kompis att aluminium släpper ifrån sig farliga ämnen, vågar man använda aluminium tunnan eller ska vi använda oss av en vanlig vinhink?

Tack för alla svar :)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Kokkärl i aluminium?

Inlägg av Andy »

Det står nog någonstans på forumet. Ifall jag minns rätt så fick absolut inte destilleringsdelen vara i alu.. Men kokkärl var det delade meningar om tror jag.

EDIT: Sökte lite
Ölbryggningsdelen:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=19003

En gammal tråd jag skapade:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16707

Hittar tyvärr inga mer trådar där det har diskuterats i :S

Men eftersom folk kör med konvektorer som är i aluminium så bör det inte vara någon direkt fara...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Kokkärl i aluminium?

Inlägg av Knox »

Aluminium använde mängder av ölbryggare och det aluminium som det släpper vid en batch öl på 20l ish är mindre än vad som finns i t.ex. Gaviscon. Om något annat gäller vid destilering vet jag inte men låter långsökt imo
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Kokkärl i aluminium?

Inlägg av bonkeman »

Hej M.och.J och välkommen till forumet!

Förtydligade titeln på tråden. Posten ovan visar hur viktigt det är att vi försöker ha beskrivande titlar för att underlätta informationssökning
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Kokkärl i aluminium?

Inlägg av M.och.J »

Tack för svar :) jag tror vi kör på n vinhink för säkerhets skull.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Kokkärl i aluminium?

Inlägg av M.och.J »

Kan bara säga att vi använde oss av aluminium kärlet och det var en gammal öl tunna min pappa hade sparat för cirka 20 år tillbaka, det funkade utmärkt med denna och den rymmer 45 liter, och vi byggde ingen CM utan en bokabob slanted plates. Det står mer om våran apparat på våran andra tråd om skurbollar längre upp i kolonnbrännare indexet! :)
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster