Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Restsötma, dextrin, Lchf

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
vittvrak
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 08, 2009 22:41

Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av vittvrak »

Öl ska ju inte vara helt ok om man käkar LCHF, trodde i min enfald att hembrygd öl kunde vara lösningen; jäsa ut, alla kolisar borta, lite socker till kolsyra, jäsa igen, sen inga kolisar. Men tydligen kan dextrin ställa till det, är svårt för jäst. Nån som kan reda ut det här? Belgisk vildjäst öl ska tydligen vara mager på kolisar.
Användarvisningsbild
Blond
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön apr 07, 2013 10:27

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av Blond »

Drick vatten då om du nu har nojja :roll:
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av binx »

Kört LCHF från 103kg till 89kg och har dragit ner på öldrickandet, men dricker en öl då och då. Man måste ha en dag i vecka då man kan äta/dricka något gott och onyttigt, annars blir man tokig.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av luvas »

Mänged dextriner bestäms av hur vilken temperatur du mäskar i. Hög mäsktemp (65-70 grader C) ger mer dextriner, under 65 grader så bildas mer maltos, som blir alkohol.
Om det nu var det du undrade över?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av Knox »

Deet du ska satsa på om du vill göra low carb öl är antingen en välldigt lång rast runt 62 grader (90 minuter) och sedan snabbt upp till 75, detta funkar om du vill göra en öl i stil med spendrups bright brew och dyl, du bör få ett fg på runt 1.005. Alternativ så kan du tillsätta en Brettanomyces(jäst som äter dextriner) kultur efter rimärjäsningen. Köp en Oud Beersel och testa, smakar inte riktigt som en stöl direkt ;)
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av Hjort »

Jag fattar inte riktigt problemet. Skall man ha en dag i veckan för att tryffla i sig lite onödigt så varför inte göra det??

Frågeställningen om kolhydraters mängd och olika öl är intressant.

Sen har jag inte fattat vitsen med att ha en ätardag i veckan under diet. Undantaget vlcd och sträng deff under träning
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av Knox »

LCHF funkar f.ö ganska dåligt om man blandar in en "ätardag". Jag åt LCHF i ett par år men slutade med det nyligen då jag tröttnade men en eller två öl kan man dricka om man skippar andra kolhydrater samma dag (typ mjölk, grädde etc).

Har för mig att det finns ett enzym som äter upp dextriner
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av mankang »

Jag har gjort "light"-öl flera gånger mha av alfa-beta-enzym som finns att köpa på humlegården. Första gången bara för att testa dem mäskade vi en IPA i 68 grader och sedan tillsatte enzymerna tillsammans med jästen. Den jäste ner till 1,004. Faktum är att varje gång vi använt enzymet så har vi hamnat på 1,004-6 oavsett mäsktemp. Tror vi alltid jäst med Nottingham.

ps.Käkar också LCHF men dricker för mycket öl för det ska funka bra men har iaf tappat 15 kg.
Marcus Gustafsson
vittvrak
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 08, 2009 22:41

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av vittvrak »

Tack för flera bra svar, får läsa på lite om mäskning känner jag. Har dock inga planer på att göra öl, har fullt upp med att göra cider. Hur är det med råvaran kan kornsorten ge mer eller mindre dextrin? Och vete hur är det där ?(gillar faktiskt veteöl, men det var längesen jag drack)
O du Blond - puss
Användarvisningsbild
Blond
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön apr 07, 2013 10:27

Re: Restsötma, dextrin, Lchf

Inlägg av Blond »

Du hade tydligen en tråkig fredag kväll och kastade ut en fråga som du inte hade någon nytta av lr hur ska vi tolka det :?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst