Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

JohanS brygglogga

Utrustning och teknik.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Halloj!

Jag har fått upp intresse för Mjöd och har nu startat med egen bryggning. Detta kommer att bli en log för att se egna framgångar och misslyckanden(Förhoppningsvis fler framgångar hehe).

Här är mina 3 första satser:

Sats#1:
Start: 2/4
3kg Honung (Lune de miel, 1kg/st @ 61kr/kg Ica)
9L Vatten
Lalvin D47 mjödjäst

Denna kommer senare delas upp i 2x5L. En av dom kommer att lagras med Apelsin o Kryddnejlika och den andra har jag inte bestämt mig än, kanske Äpple o Kanel? Dessa ska lagras fram till Jul iallafall.
---------
Sats#2:
Start: 4/4
1kg Honung (Lune de miel, 1kg/st @ 61kr/kg Ica)
4L vatten
200/300gr Hallon (ingen våg så gick på känslan)
Lalvin D47 mjödjäst
------
Sats#3:
Start: 4/4
1,3kg Honung (Lune de miel, 1kg/st @ 61kr/kg Ica)
4L Vatten
Vinjäst 1 (?) Starkvinsjäst skulle jag ha iallafall så fick denna.
------
Håller på att söka efter en Bi-odlare för att kunna få riktig färsk Svensk honung men då jag inte har bil så är det inte lätt att hitta någon som ligger hyfsat nära mig.

Bilder:
25iyej7.jpg
veyr0p.jpg
ezkfaw.jpg
Målet är att kunna brygga Mjöd helt ifrån grunden med tex jästa frukter(även brygga i trätunnor senare)men börjar på denna stigen för att komma in i bryggandet. Har bryggt öl o cider förr men det är ca. 15år sedan och var tex Coopers grejer så inte mycket att hörra för.



En första undran jag har är hur lång tid jag kan räkna med att jästerna håller sig arbetandes i en sats som dessa jag satt. Räknar själv med 2 veckor iallafall.

Alla tips välkomnas!
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Någon som vet om det är normalt att jäst flyter upp till toppen? Trodde detta var bottensats ändå ser man att det byggs på:
honung2.jpg
honung2.jpg (9.25 KiB) Visad 461 gånger
Blev lite fullt i behållaren så nu ligger jästen nästan som en propp.

Lite andra bilder:
b_da.jpg
hallon.jpg
hallon.jpg (11.02 KiB) Visad 461 gånger
honung.jpg
honung.jpg (9.73 KiB) Visad 461 gånger
Skulle vilja röra om i glasbehållarna för att blanda upp honungen, vad sägs om detta? Läste att man helst inte ska röra bryggden när jäsningen är igång men en snabb(långsam) omrörning borde funka? Jästen borde få enklare att arbeta upp honungen är funderingen.

Hallon Mjödet luktar väldigt gott o läskande men en sak jag inte riktigt tänkte på här e hur jag ska få upp Hallonen om en vecka(frukter ska ju tydligen bara ligga i 4-7dagar för bästa smak) och jästen håller på längre än det.

#Skulle ha väntat att hälla i jästen tills honungen blandat ut sig mer i glasbehållarna. I stora behållaren så ligger ingen honung på botten.

E: Gjorde en uträckning med http://brew.stderr.net/mead_og_calc.html sedan tog Mead OG värdet o jämförde med http://mbhp.forgottensea.org/sgpat.html och resultatet blir ca: Stora tunnan 1.076=9,4%. Glas med Honung 1.091=11.5%. Glas med Hallon 1.066=8.1%. Känns helt ok om detta blir resultatet för att prova sig fram.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

mj_d.jpg
3 dagar efter sättning och honungen försvinner snabbt ifrån botten. Honungs Mjödet bubblar på rejält men går långsammare för Hallon Mjödet. Jag ska ta upp hallonen imorgon är det tänkt då dom har börjat bli vita, blir att prova med Kinapinnar alt tillverka en liten skopa som går ner i hållet.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av MR Cooper »

Jag tror inte att du måste plocka ut bären så fort men om du vill det så vore nog det enklaste om du försiktigt tappade av vätskan till något annat kärl, skakade ur bären och sedan tappar tillbaka vätskan igen.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

MR Cooper skrev:Jag tror inte att du måste plocka ut bären så fort men om du vill det så vore nog det enklaste om du försiktigt tappade av vätskan till något annat kärl, skakade ur bären och sedan tappar tillbaka vätskan igen.
Dom började se väldigt risiga ut, lite som början till att mögla om dom varit ute. Var ifrån Lidle så kvaliten är nog ingen höjdare så känns bra att få ut dom. Det blev först med pinnar vilket gick bra tills det bara var en handfull kvar så var tvyngen att hälla över till ett annat kärl(5l sötdricksflaska) som den får bo i tills det är klart.
625707_10151400031228348_2088343587_n.jpg
Honungen är helt borta ifrån botten nu på båda o den till höger puttrar på som vanligt så rör inte den.
534078_10151400031283348_1347680724_n.jpg
534078_10151400031283348_1347680724_n.jpg (10.22 KiB) Visad 457 gånger
Smakprov samt oechle mätning.
Stora tunnan: 70
Hallon: 45

Hallon Mjödet smakar som en blandning av hallonsaft o beskt vit vin med jästton. Ifrån den stora tunnan smakar det mer bara som honungsvatten..

Något tips om hur jag ska fortsätta? Bara låta dom vara eller lägga i mer näring?
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Hallon Mjödet har slutat bubbla och startar inte när jag skakar den heller, inte hört något bubbel på två dagar. Hällde i ca. 500gr mer Honung och jästen ser iallafall ut att äta ifrån den men tycker att det borde iallafall komma någon bubbla då o då? Är ju inte så mycket luftrum i behållaren så något känns fel.

I 5L Honungsbehållaren så har jästen lagt sig som ett lager på botten och visar 8 i oechle mätning. Smakar lite spritaktig o har rätt mycket kolsyra i sig. Känns lite som mousserat vin.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Fortfarande inget bubblande ifrån Hallon Mjödet, dock flyter det upp mycket små kolsyra bubblor till ytan o är precis som Hallondricka fast mindre kolsyrat i konsistensen. Oechle ligger på 50 nu efter den tillsatta honungen, smaken är mycket god o läskande.

Honungs Mjödet i glas dem.. har stoppats då den smakar sprit o jag blev berusad på ett provglas så värmde den till 40'c o tappat upp till petflaskor som nu står i kylen o ska stå tills den blivit klar i färgen. I efterhand så skulle jag nog tagit mycket mindre av påsen jäst då hela påsen är räknad till 20-25l bryggd så nog därfor det gott så fort.

#Nästa gång blir det att ta oechle mätning vid start då jag missade det så att det blir lättare att avgöra procenten.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Är helt förbluffad, tänkte döda jästen i Hallon Mjödet då det verkade ha slutat eftersom det inte varit någon reaktion på det sedan ett par dagar tillbaka mer än att vara lite kolsyrat och det smakar gött o man känner alkohol i det.

Värmde upp Mjödet till 40'c (någon liter blev runt 50)som med Honungs Mjödet och hällde Hallon Mjödet tillbaka till 5L damejeanne. Då jag inte har en kork utan hål i så satte jag på vattenlåset och till min förvåning så började det bubbla, nu bubblar det på som det gjorde första dagen :/

Detta hände inte med Honungs Mjödet ifrån 5L damejeanne'n vilket hade märks då kylen skulle läckt rätt rejält om flaskorna hade exploderat.

Någon som kan förklara varför Hallon Mjödet har kommit till liv samt beter sig som det gjort innan? Enda skillnad ifrån 10L Mjödet och 5L Hallon Mjödet är att det är Hallon i men annars är dom två identiska men 10L har bubblat konstant sedan dag ett.
JohanS
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor apr 04, 2013 14:57

Re: JohanS brygglogga

Inlägg av JohanS »

Mycket av mjödet har bryggts nu under alla åren som gått nu sen senast aktiv, men med för många flyttar så hade glömt av detta forum.
Det vart väldigt nära att det blev säljas till systembolaget ett tag, och fick storordrar till vikingamarknader/festivaler runtom i landet.
Har varit huvudfokusen att kunna använda sig av helt egna varor allt från honung via bihållning till att plocka allt från granskott till olika bär och blommor osv i säsång. Har gjort mängder av olika egna lyckade experimentella recept som kan delas med om inom snart. Håller även på att starta med ny gren inom bryggning jag velat göra sen ungdomsdagarna så jobbar på det nu. När Jag åter har en gård vilket kan bli inom mycket kort så kommer mina trådar bli rätt aktiva :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster