Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäsa 200l?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

idag när jag gick ut och kollade tempen så var den på 50grader så det har nog börjat jäst fast lite för mycket kanske? nu bubblade det inget alls i vattenhinken så det är nog kört endå verkar det som
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

någon som vet hur varm mäsk brukar vara när den jäser? och hur varmt det kan bli innan jästen dör ? det har inte sjunkit något i temperatur än altså är nog inte jästen helt död. men det bubblar inget alls heller :(
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Blådåren »

vanlig jäst dör väl över 45c ?.
Hur det är med turbojästen är jag lite osäker på , men hursom är 50 c tokvarmt !!.

I en vanlig 30l jästunna kan det lätt bli uppåt 30-35c om man virat en filt runt ( om den ev står någonstans där omgivnings-temperaturen är lite ojämn :roll: ) , tempen ska helst vara under 25c för att jäsa bra och hyfsat rent.

Det är väl där problemet ligger med större satser , att det blir för varmt, tror det finns jäst avsedd för större mäskblandningar som inte blir så varma.
Sprit löser mycket, men inte problem..
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: jäsa 200l?

Inlägg av harley03 »

Använd Black label 14-17% från Gert Strand så slipper du problem oavsett storlek på mäsk satsen....

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

jag vet att den här jästen inte är till för att jäsa stora satser. jag tänkte bara göra ett test efterssom det bara är den som finns att köpa här i stan.tog några påsar mindre än vad som skulle användas igentligen.

tempen har sjunkit lite nu och ligger på 47. Men det jäser, verkar det som. men jag har ett problem att locket inte är helt tätt. när jag skakar på kärlet så pyser det i locket och ingenting alls i slangen som går ner i vatten. kan detta påverka någonting ?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Blådåren »

Sålänge det jäser har du inga problen , kolsyran som bildas lägger sej som ett lock ovanpå mäsken och skyddar den .

men att locket läcker är inte så bra när jäsningan avtar ..
Några varv med "gladpack" runt skarven kan kanske avhjälpa detta ??.
Sprit löser mycket, men inte problem..
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

nu sitter det några varv gladpack runt. så nu är det bara att vänta å se vad det blir :)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av korky »

bubblar på som bara fan där ute och tempen har legat runt 27grader dom senaste dagarna :)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Blådåren »

Va kul att det drog igång igen !! :D
Sprit löser mycket, men inte problem..
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Vässkan »

Tjena.

Har ett 60 liters fat jag hade tänkt att jäsa i, hade tänkt att använda Black Label 14-17%%.

Kan jag lösa upp 14.4kg socker och fylla upp till 60L så sköter det sig själv eller bör jag fylla på med sockret i omgångar?

Räcker det med en påse utav denna jäst ett bör jag dubbla mängden? 2 eller 3 påsar?

Finns det någon annan jäst ni kan rekommendera till jäsning i denna volym, någon som jäser renare eller starkare, gärna någon där man kan tillsätta allt socker på en och samma gång?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: jäsa 200l?

Inlägg av stillton »

60 liter bör inte ställa till det med temperaturen om det är 18-22 grader i rummet, även om du kör med jäst för 8kg. Men se till att mäsken inte är varmare än 22 grader när du häller i jästen för säkerhets skull.
Jag skulle nog köra med två påsar till den mängden.
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Vässkan »

stillton skrev:60 liter bör inte ställa till det med temperaturen om det är 18-22 grader i rummet, även om du kör med jäst för 8kg. Men se till att mäsken inte är varmare än 22 grader när du häller i jästen för säkerhets skull.
Jag skulle nog köra med två påsar till den mängden.
Kan jag köra på 19 kilo socker och 2 påsar alcotek turbo pure?

Detta är den enda jästen jag har hemma för tillfället.

Är det bara att lösa upp allt socker, 19kg, och vänta tills vattnet svalnat till omkring 20-grader, och sedan hälla på jästen och röra?

Surt om det går förjäves och man sumpar 10 paket socker i onödan menar jag. :whistle:
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Vässkan »

Eller bör jag köra på 6-kilos receptet på Alcoteken och köra 14-15kg socker och 2 påsar Alcotek till 60 lite?

Någon som vet om den jästen är såpas temperaturtolerant att man törs ösa på 14, eller till och med 19 kilo socker till en 60-liters lösning på en och samma gång?
Användarvisningsbild
Skogis
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 19, 2008 11:53

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Skogis »

19 kg funkar säkert bra, turbo pure är ganska tålig. Dessutom är det ju ingen katastrof om den inte jäser ut helt, lite socker kvar i mäsken bara.

Frånsett det så började jag fundera över det här med stora mäsksatser:
För att undvika överhettning av själva jäsningen, skulle man inte helt enkelt kunna köra med mindre jäst? Den förökar ju sig själv men om man börjar med, säg, bara en påse jäst till 100 liter (med extra jästnäring förstås) så borde man väl få en lugnare och långsammare jäsning som ändå jäser ut helt om än det tar ganska lång tid. Det förutsätter ju förstås att man inte är akut törstig.
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: jäsa 200l?

Inlägg av Ormlår »

Skogis skrev:19 kg funkar säkert bra, turbo pure är ganska tålig. Dessutom är det ju ingen katastrof om den inte jäser ut helt, lite socker kvar i mäsken bara.

Frånsett det så började jag fundera över det här med stora mäsksatser:
För att undvika överhettning av själva jäsningen, skulle man inte helt enkelt kunna köra med mindre jäst? Den förökar ju sig själv men om man börjar med, säg, bara en påse jäst till 100 liter (med extra jästnäring förstås) så borde man väl få en lugnare och långsammare jäsning som ändå jäser ut helt om än det tar ganska lång tid. Det förutsätter ju förstås att man inte är akut törstig.
Enig med deg her, jeg gjæret akkurat ut 50-55L, 16KG sukker med 1 pose "Prestige 8KG". På den posen står det at man ikke må gjære mer enn 25L med 1 pose gjær, da kan tempen stige for høyt og drepe gjæren. Min erfaring er at jeg fikk en roligere gjæring, og når satsen var ferdig ( -5 - -7) satt jeg der med en sats som ikke luktet ugly at all! Også under selve gjæringen var det ikke noe stygg lukt å spore. Jeg tror det er et triks fra selger for å kunne selge mer gjær. Jeg hadde temp. i rommet på ca. 18`c. Den tok litt lengre tid, ca. 3 uker.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst