Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Reimersholms Porsbrännvin har gått i graven.

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Reimersholms Porsbrännvin har gått i graven.

Inlägg av Odqvist »

Som rubriken lyder.

Midsommar bjöd ju som vanligt på en "nubbelåda", dvs Svenska snapsar. Till min förvåning fanns numera Pors, den givna favoriten, inte med längre. :(

Tänkte att de väl hade moderniserat och bytt lite produkter, å bestämde mig för att köpa en stor flaska av denna underbara snaps istället. Jag letade mig tokig på systembolaget. Produkten vara bara spårlöst borta, och gick inte hitta någonstans. Sen hittade jag på internet, att på grund av bristande kvalité på Porsen de använder, har de beslutat sig för att avsluta tillverkningen. :cry:

Jag blir tokig. Även om jag kryddar Porsbrännvin själv, älskar jag denna nubbe. Om någon vet var man kan få tag i en oöppnad flaska, 35 eller 70 cl, så säg till. Är beredd att ge mycket för denna, numera försvunna, pärla. :(
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Andreas512
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis feb 04, 2020 19:15
Utrustning: Flaska

Re: Reimersholms Porsbrännvin har gått i graven.

Inlägg av Andreas512 »

Sent svar, du har kanske gett upp, men lösningen är att göra det själv. Skillnaden mellan Reimersholms o de nu saluförda märkena är sockret. Gör själv helt utan socker och sockerkulör. Titta på bilder o lär dig kännavigen porsen. Gå till kärr o åkanter i maj o titta. När du känner hartsdoft är du nära. 2-3 dl knoppar o kottar till 75 CL renat. Ta bort lite brännvin o ersätt m pors. Förvara mörkt 4-5 timmar. Skaka minst en gång i timmen. Sila bort o ersätt m de borttagna brännvinet. Klart.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster