Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Grunden för min design är naturligtvis den Superplastis som Ingenjör Etanol utvecklade, tack och bock för detta arbete! :clap: Utan detta så hade jag nog slabbat runt med en traditionell plastis vilket iofs hade genererat sprit men knappast lika bekvämt och effektivt. Det som skiljer våra konstruktioner åt är kylningen av kupolen, inspirationen till att bränna eget slog till just när sommarvärmen började komma krypande och inte fan ville jag invänta bistrare tider? Egen nubbe till midsommar var målet! Jag hade heller inget lämpligt utrymme (svalt, avskilt) att husera i så en förbättrad kondensering var tvunget att konstrueras. Jag tänkte mig att ta bygget från början med bilder där det passar för att förklara mig då det är så jag själv helst upplever en trivsam byggtråd.
För en eventuell novis i ämnet är en god början på resan att läsa Ingenjörens nämnda tråd ( http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12791 ) för att få ett gott grepp om hur själva Superplastisen fungerar, jag ser ingen mening i att dra allt detta igen då det redan finns en eminent tråd i ämnet utan fokuserar här mest på det som skiljer våra konstruktioner åt.

Jag började med att ta upp hålet i vinhinkslocket, något förskjutet från centrum för att ge mer plats åt slangnippeln men ändå ett stort hål för att ge de goa ångorna fri lejd till kupolen. Ta ingen notis om min metod att skära i locket med en varm men osmord kniv. Den var kass och spräckte lätt plasten vilket syns i bild men hål blev det till slut i alla fall. Lyssna på Ingenjören istället.

Bild

En rostfri konformad bunke var till god hjälp för att tillsammans med varmluftspistol forma en sarg för att samla in kondensatet men det hade nog funkat lika bra med enbart värme och handskbeklädda händer.

Bild

Med hjälp av ett gammalt rör och lämpligt mothåll (mest fingrar) värmdes en grop på den bredare delen för att försänka nippeln ordentligt. Ingenjör Etanol påpekade problemet i sin tråd med att det bildades en sjö och det tog jag till mig. Jag slipade även ned så mycket som möjligt av gängorna på nippeln för att på så vis sänka nivån ytterligare.

Bild

Bild


Nu över till kupolen! Ikeas Blanda Blank 36cm fick uppgiften men enligt flera här på forumet så är det inte helt enkelt att få till det bra då den är något för stor för att passa perfekt på locket. För att få den att sitta som en smäck innanför kanten på mitt nu modifierade lock kapade jag av ca 35-40mm med vinkelslip. Det fanns en annan poäng med att minska skålen något men mer om det senare.

Bild

Det syns inte på bilden men precis under vinkelslipen sitter skålens kant ordentligt fast i ett skruvstäd. Jag kapade en liten bit i taget, flyttade fram några cm i skruvstädet, kapade igen, osv. Skålen har från början en liten fals runt kanten och när man kapar bort den blir skålen avsevärt sladdrigare och det hugger lätt när det börjar fladdra. Försiktighet anbefalles tillsammans med lämplig skyddsutrustning, inte minst HÖRSELSKYDD. Jädrans vad det spelade högt…

Nu är det dags att sammanfoga kupol med lock. Då locket efter kapning nu passade precis innanför kanten så behövs det bara en tunn sträng akvariesilikon för att få det hela tätt och hittills hållbart nog för ganska omild hantering.

Bild

På nästa bild sitter det färdiga locket på min brännarhink, med mäsk, kopplad produktslang från locket och doppvärmare. Den sistnämnda har jag tagit hål för genom hinkens sida för då jag senare inte skulle ha plats för att ta den genom kupolen.

Bild

Nu över till den andra Blandaskålen jag köpte! Jag använde en 90mm hålsåg och en väldigt kraftig borrmaskin (det går tungt) för att göra två motstående runda snygga hål i skålen. Nu behöver det ju inte vara så tjusiga hål eller ens ett enda, lite yxande med vinkelslip, sticksåg eller en mängd mindre hål samlade i grupp torde även det funka då det bara ska passera luft. Ska man ändå göra ungefär som jag så bör man se till att ha en hålsåg av god kvalité, lämplig skärpasta och en stark borrmaskin som inte brinner upp i första taget. För säkerhets skull kan man göra exakt som jag och förutom ovanstående dessutom använda någon annans grejer…

Bild
Bild

På Biltema köptes 2st skarvrör för 100mm ventilatonsslang och tillsammans med små vinkelbeslag från samma leverantör fästes de över hålen med M4 skruv. Man får böja en aning på beslagen för att bättre följa formen på skålen.

Bild
Bild

Efter att ha tätat skarvrören på lämpligt vis, förslagsvis med akvariesilikonet som blev över, så läggs det hela över apparaturen. Tack vare att den inre kupolen är nedkapad så sväljs den i sin helhet och det är nu ett utrymme om 5-8mm mellan skålarna. Slangar kopplas på och med hjälp av en fläkt i den ena och ventiler ut i det fria på båda cirkuleras utomhusluft nu i utrymmet mellan skålarna.
Bild
Bild

Varför gjorde jag så här då?
För det första passade plastbrännaren mig perfekt med tanke på de aktuella förutsättningarna. De lediga stunderna är få och en anordning som kräver annat än minimal passning var uteslutet. De utrymmen som kom på fråga saknade även vatten och avlopp vilket försvårade för en konventionell kolonnbrännare utan omständiga tekniska lösningar i fråga om kylning. Ett annat problem med utrymmena som däremot talade emot plastbrännaren var den relativt höga temperaturen i det lilla slutna rummet som innebar att den befintliga luften inte skulle duga mycket till för att i flera dygn kyla brännaren oavsett fläktens effektivitet. Ett slutet vattenburet system funderade jag på ett tag men det föll på den tekniska komplexiteten, risken för läckage men framför allt den stora vattenvolymen som skulle behövas för att inte till slut bli för uppvärmt för att vara effektivt. Valet föll på luft och efter lite klurande föddes idén om ett slutet system. Jag ville heller inte ha den stående utomhus där den kunde bli utsatt för barns eller grannars uppmärksamhet och man är ju även lite bekväm, vill ju sitta inne i stugvärmen och pyssla med allt i bekväm arbetshöjd!

Hur bra blev det då?
Äähhhe, jag vet inte riktigt än. Jag satte i kontakten, gick därifrån och kollade inte av på flera dagar. Sprit kom och var svag. Jag utförde en massa mer eller mindre välgrundade åtgärder, spriten blev starkare och hastigheten högre men så länge jag inte kan berätta hur snabbt det kom så sparar jag det till nästa körning som är på g inom någon vecka eller så. Det som trots allt kom och blev starkt nog blev efter filtrering (ned-upp, 40mm x 1,5m) utomordentligt bra! Provsupar har framgångsrikt serverats svärföräldrarna (Hej! :wave: ) och enligt Fru Tvärvigg är i synnerhet svärmodern både kunnig och kräsen i ämnet sprit så det betyget duger för mig.

Jaha, och vad händer nu då?
Tja, vad tycker ni andra? Apparaten är inte färdigutvecklad och då detta inte handlar om att få fram billig sprit för att göda en alkoholism utan mer en hobby för att få fram så bra hemgjord sprit som möjligt med en enkel konstruktion så är jag inte främmande för att pyssla lite extra för att förbättra funktionen. Första vändan körde jag helt utan isolering på hinken vilket det ska bli till nästa gång. Inte för värmeförlusternas skull men det var tydligt att mycket av ångorna kondenserades på hinkens väggar och rann tillbaka i mäsken. Dels underskattade jag detta problemet och dels glömde jag faktiskt bort isoleringen första gången i min iver... Troligtvis blir det enbart en tom yttre hink som brännaren står i men förhoppningsvis blir det en mer påkostad lösning med snyggt pålimmat liggunderlag eller allra helst en helt urspårad vinterbonad version med omslutande tunna, fogskum och skit. Hänger lite på hur mycket tid som kan tas från livets övriga åtaganden.

Den yttre kupolen ska i vilket fall isoleras ordentligt för att ingen kyla ska gå förlorad i rummet. En något överdriven åtgärd kanske skulle vara att blästra utsidan på den inre kupolen för att öka ytan och på så vis avleda mer värme. Förbättringen kanske inte ens går att mäta men nästa gång andan faller på så ryker nog blästern fram och det blir gjort i vilket fall. Man vill ju inte lämna något så enkelt åt slumpen, ”många bäckar små” ni vet.

Om någon känner att jag har tvärmissat något så vill jag ha åsikter om detta samt tips på fler förbättringar! Midsommarnubben är räddad så jag har ingen större brådska, kan gärna lägga lite extra möda på konstruktionen innan jag kör nästa omgång.

Materialspec:
Alla delar som traditionellt föknippas med plastisen är inköpt på hembryggning.com och förutom Ikea-skålarna så är delarna till min mantelkylning uteslutande från Biltema. Det finns väl förvisso andra delar att använda, billigare eller kanske tom gratis men för den lilla summan pengar som fanns att tjäna ansåg jag det inte mödan värt att dyka i olika braåha-högar. Bekvämt att bara gå in och plocka på sig nya fräscha prylar.
87-3823 Skarvstycke för ventilationsrör 100mm, 2st
86-596 Möbelvinklar 4-pack
87-382 Ventilationsslang 100mmx3000mm (Låter kanske långt men det är det inte, jag fick snällt köpa en till för att få ihop det)
46-343 Rörfläkt

Jag tar luften utomhus på en södervägg vilket helt klart märks en varm solig dag men så fort dagen skymmer så känns det tydligt att kylmanteln blir riktigt kall. Även om det är 20 grader varmt ute så verkar det intensifierade luftflödet ha en god effekt och en normal försommarnatt när det disar och droppar nedåt 10 grader så känns den iskall. Nästa gång ska jag vara lite duktigare och mäta lite temperaturer och framförallt logga hastighet lite bättre. Jag hade lite läckageproblem första vändan men är osäker på var. En möjlig orsak är att den inre kupolen blev något för tight i locket och att detta då inte klämmer om hinkens kant och tätar som det ska. Ett sätt att lösa det är att slösa halvannan meter tejp varje körning och det kan jag väl stå ut med. Jag ska med hjälp av slang och en rostfri plugg (en M8-bult) göra ett dykrör för att kunna mäta tempen på mäsken, det blev heller inte av första vändan och jag har egentligen ingen aning om hur varmt eller kallt jag körde. Jag hinner inte pyssla med detta varje dag och risken är väl att man blir otålig och kör ännu en halvdan runda utan alla åtgärder som borde göras. Åsikter och förslag mottages tacksamt, om inte annat så ger det mig värdefull inspiration!

Lev väl så länge och tack till alla som gör detta till ett högkvalivativt forum! :clap: Det dög åtminstone för att jag skulle få till det! :D
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Winemaker »

hei tjalle og takk for en veldig, veldig fin beskrivelse av dit design - det vil være interessant å vite mer nøyaktig hvordan den daglige produksjonen utvikler (mäsk- och rumstemperatur, liter og %) ???

ser frem til ytterligere info - keep up the good work!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av aqua vitae »

Fint bygge och väldokumenterat! :thumbup:
Det som möjligen skulle kunna hjälp var om du lyckades löda fast någon form av kylflänsar på inre skålen. Så den blir som en gammal fläktkyld Puch moped.
Fastsättning med någon form av kylpasta kanske om det passar dina förutsättningar bättre.
Kemisk metall kan användas utanpå i skarven för att få det lite stabilare isåfall.
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Jag har funderat på kylflänsar och det blir nog något sådant vad det lider. Just nu rusar ju luften längs med en blank slät yta och det är ju knappast optimalt. Det ingår en tigsvets i hushållet så det är egentligen inga större problem med annat än att finna tiden till det hela. Originalplanen var att svetsa dit rostfria rör på ytterkupolen men jag hade dels inga rör, dels ingen svetsgas i tuben och sen var det så lätt att köpa plaströren när jag ändå skulle ha slang så wtf. Alla har inte möjligheter att svetsa eller löda heller så det är ändå lite kul att visa på en enklare alternativ lösning. Jag får nog nöja mig med blästring tills vidare, har goda erfarenheter av det på olika saker såsom vvx och bromsok men visst skulle man vilja tvinga luften in i plåten på ett annat sätt.

Har nyss hemkommit efter ett besök på Jula och fått med mig en rulle liggunderlag hem. Tittade på olika regn- och soptunnor med en tanke på att sätta brännaren i den och fylla spalten med fogskum som isolering men jäklar vad överdrivet det skulle vara! Nu får det bli att leta fram limpickan och applicera liggunderlag lite snyggt på hinken. Brännaren ska ju stå inne i stugvärmen så det finns ingen mening med att överdriva.

Nästa körning blir loggad med temperaturer, hastighet och styrka! Som jag tidigare nämnt så är det ju egentligen ganska meningslöst att visa hur bra något är innan man vet hur bra det egentligen är... Premiärlöpet känns ändå inte helt förlorat då jag ändå lärde mig en massa, inte minst vid de övriga momenten såsom mäskjäsning och filtrering. Ja, lite sprit blev det ju också! 8)
Nästa gång är jag helt klart bättre förberedd.
En annan kul grej som dock försvårade processen första gången var att jag hemlighöll projektet för Fru Tvärvigg! Inte för att det inte skulle vara sanktionerat av henne utan för att se om plastbrännare verkligen var så diskreta som det påstods. Jag kunde jäsa och bränna utan att hon anade något så den får med beröm godkänt! Jag klantade mig dock vid ett tillfälle under jäsningen (kolfiltret trillade av) men just då hade Fru Tvärvigg en rejäl laddning surdeg på jäsning så doften blev väl maskerad! :lol:
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Winemaker »

Det är alltid lättare att få förlåtelse än att få tillstånd!

;-)
skrotlarsson
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön aug 14, 2011 23:30

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av skrotlarsson »

snyggt bygge! hur mycket spalt är det mellan kupolerna? vet inte om det är en bra ide men du kunde prova ta och lägga ett kopparnät i kläm mellan kupolerna så får du lite små fläns iallafall plus att kylan från den yttre kupolen leds ner i den inre.

kanske även isolera utsidan på den översta kupolen så den inte värms upp av inner temperaturen i rummet.
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Winemaker skrev:Det är alltid lättare att få förlåtelse än att få tillstånd!

;-)
Frugan har i efterhand enbart utryckt missnöje över hemlighållandet, inte projektet i sig! :wink:
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

skrotlarsson skrev:snyggt bygge! hur mycket spalt är det mellan kupolerna? vet inte om det är en bra ide men du kunde prova ta och lägga ett kopparnät i kläm mellan kupolerna så får du lite små fläns iallafall plus att kylan från den yttre kupolen leds ner i den inre.

kanske även isolera utsidan på den översta kupolen så den inte värmsI upp av inner temperaturen i rummet.
Spalten är i nederkant ca 5mm och i "zenit" kanske 45mm (inte 5-8mm som jag skrev tidigare, vet inte vad som hände där), iden med kopparnät (skurbollar?) kanske skulle fungera? Frågan är hur effektivt det leds upp värme från kupolen i dessa eller om det är en tillräcklig förtjänst med att virvla sönder det likriktade luftflödet. Bäst vore nog några kylflänsar med maximal kontakt i kupolen (helsvetsade) men fan vet om jag beredd på den arbetsinsatsen just nu. Nästa körning blir i bästa fall med blästrad yta och skurbollar och sedan får vi se om nyfikenheten driver mig till lite mer avancerad metallslöjd.
Ytterkupolen var det redan bestämt att jag skulle isolera, blir nog samma liggunderlag som jag ska ha på hinken.
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av IngenjörEtanol »

Snyggt jobbat!

Riktigt stilig skapelse måste jag säga.

Om man inte kan ställa hela plastisen kallt så förefaller detta vara en mycket bra lösning.

Ska bli kul att följa och se den "in action".

/IngenjörEtanol
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Giz »

Har ett passande namn till den där skapelsen. "Viking hjälm". Då det ser ut som en viking hjälm och att man trär på den ovanpå kupolen. 8)
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

IngenjörEtanol skrev:Snyggt jobbat!

Riktigt stilig skapelse måste jag säga.

Om man inte kan ställa hela plastisen kallt så förefaller detta vara en mycket bra lösning.

Ska bli kul att följa och se den "in action".

/IngenjörEtanol
Tackar!
Ska sätta en sats mäsk och köra en andra provomgång snart. Hinken är numer isolerad med tjockt liggunderlag från Jula och "Vikingahjälmen" (:thumbup:) med några lager av ett gammalt sovtäcke. Första körningen var ivrig och slarvig och exvis mäsktemp uppmättes aldrig. Jag kör med Strands ställbara doppis och ställde den på lägsta läget med tanken att den då skulle hålla 45° men fan vet om det blev så, misstänker att den gick lite svalare. Nu sitter det en givare fastklämd mellan hink och isolering så jag kan ha bättre koll i fortsättningen. Vet inte om jag vill höja tempen heller då jag sätter kvalité framför hastighet alla dagar i veckan. Jag vill heller inte ha för svag sprit i groggen så det får väl bli att köra två gånger, vi får se. (Eller invänta nästa projekt, Rikus bok beställdes häromdagen...:wink:)
Vädret just nu är ju sämsta tänkbara för en plastis vilket för experimentets skull däremot är bästa tänkbara så innan högsommaren gett vika så hoppas jag kunna presentera mina resultat!
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Winemaker »

Kan man tänka sig att montera en Peltierkylare på den yttre kupols luft ingång - Jag tror att man kanske kunde kanabalisere och modifiera en peltier unit som man har i kylbox som används i bilar för att kyla lunch och dryck?
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Winemaker skrev:Kan man tänka sig att montera en Peltierkylare på den yttre kupols luft ingång - Jag tror att man kanske kunde kanabalisere och modifiera en peltier unit som man har i kylbox som används i bilar för att kyla lunch och dryck?
Mycket intressant idé! Lösa Peltierelement är lite för dyra för min smak ( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20527 ) men en kvaddad kylbox kanske vore något att slakta? Får kika i elcontainern på återvinningscentralen när man är där nästa gång. Kunde ju bli en extremt kompakt plastis med återcirkulerande kylluft och däremot helt oberoende av omgivande miljö! :yes:
Kanske ändå är värt någon tusenlapp...?
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Winemaker »

Jag har faktiskt en gammal kølebox med termoelektriska kylning - tyvärr tror jag inte att Ikea säljer stora Blanda skålen mer? så jag kan inte gå vidare med idén

För framtida referance http://www.harald-nyborg.se/p8529/kylbo ... r-mobicool
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Tjalle Tvärviggs mantelkylda Superplastis

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Winemaker skrev:Jag har faktiskt en gammal kølebox med termoelektriska kylning - tyvärr tror jag inte att Ikea säljer stora Blanda skålen mer? så jag kan inte gå vidare med idén

För framtida referance http://www.harald-nyborg.se/p8529/kylbo ... r-mobicool
Uj! Klart billigare än jag räknat med! Det står inget om kyleffekt, vad brukar de ligga på? Optimalt vore väl att matcha doppiseffekten på 100W men det blir nog lite häftigt. Har du pillat sönder något liknande någon gång? Är kylelemenet utformat som en platta?

Jag sprang faktiskt igenom Ikea tidigare i veckan (köpte flaskor med patentkork för 19:- styck) och då stod det åtminstone Blandaskålar framme i demoköken. Vore tragiskt för vår hobby om de utgått.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster