Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ingefärsöl med vaniljstång

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Jeif
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis nov 29, 2011 20:02

Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Jeif »

Hej!
Har aldrig försökt mig på öl tidigare utan hållt mig till enklare viner så vill ha lite respons på detta recept:

4,5 l vatten
2 msk ingefära
5 dl socker
starkvinsjäst

Häll vattnet i en stor kastrull som rymmer fem liter. Häll i vattnet,ingefäran och sockret. Låt sockret smälta
helt. Ställ kastrullen åt sidan så att vätskan svalnar till rumstemperatur. (Ca 37 grader) Dryssla i jästen och
rör runt så att jästen kommer å t överallt. Lägg på lock och ställ att jäsa i rumstemperatur i två dagar. Sila
av ingefäran och häll upp ölen på flaskor, ställ in i kylen. Servera ölen kall. Den hålleri kylen i en vecka.

Hade dock tänkt mig att tillsätta en vaniljstång eller liknande vid uppflaskande och tänkte också testa mig på att låta det bryggas under lite längre tid!. Har ni tips på hur jag borde göra? Som sagt aldrig gjort öl men detta lät relativt enkelt och ska bli riktigt kul att testa och se om det blir gott också. Ni får gärna komma med tips på andra öl man borde testa på också. Gillar typ bara lager än så länge men tipsa gärna med era personliga favoriter också!
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Kabben »

Hur jag än vrider och vänder på detta recept så kan jag inte kall det för öl..

1. Det innehåller inte malt.
2. Det innehåller inte humle.
3. Det innehåller inte öljäst.

Så för mig är det mäsk. Med en gnutta ingefärssmak och kanske vanilj om du tillsätter det.

fåse 5 dl*85 gr = 425gr

425/4.5=94
94/17=5.5%

5.5% mäsk.

Men lycka till och skriv hur det smakar.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av p-anders »

Det finns ju något som heter Ginger beer och sedan finns det ju Ginger ale. Men jag tror inte att någon av dem skall innehålla alkohol. Mer som ett alternativ till öl kanske..
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Sander »

visst innehåller de alkohol, men många dricker det alkoholfria.
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Sander »

http://en.wikipedia.org/wiki/Ginger_beer



Har du i ingefära extrakt eller något eller kör du naturlig ingefära? Kör på det sisnämda. Om du har en juice maskin är det bara att köra ner i den och tillsätta.

Skippa vinjästen. Försök göra en förkultur på med ingefära socker och vatten så får du igång ingerfärans egna jäst.

BTW jag googlade och hittade detta:
http://www.instructables.com/id/The-REA ... er-recipe/
Låter som the real deal, kör på det.

förkultur:
http://mistyhorizon2003.hubpages.com/hu ... Beer-Plant
Jeif
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis nov 29, 2011 20:02

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Jeif »

Sander: Tack!
Jag hade tänkt mig att köra med riktig ingefärsrot, annars blir det ju inte riktigt rätt ^^
Jag har ingen juicemaskin, är det inte då bara att riva ingefäran och ha i? Eller blir det konstigt?

Tack för länkarna, ska kolla lite mer på dem innan jag startar något så det inte blir fel :D
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Sander »

Om du kollar i länkarna så tycker jag mig se att de faktiskt river ingerfäran, det blir ungefär samma sak som juicemaskin, mkt jobb bara.

Ska fan prova detta själv när jag får tid!
Jeif
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis nov 29, 2011 20:02

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Jeif »

Jag tyckte de rev med men bäst att fråga, kul!
Då kör vi nästan samtidigt med då ^^
Funderar dock på om man inte ska låta det jäsa mer än de 2,5 dagar han har jäst, den andra flaskan han jäste hamnar ju på en lagom alkoholgräns och den jäste några dagar till :D
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Sander »

ska titta lite närmare på det där när de blir dags men det gäller ju att sätta den sockermängd man vill ha (alc%) sen låta det jäsa ut. att han tappar om tidigt kan väl bero på att han vill bli av med bottensatsen och sedan göra en sekundärjäsning och få en renare "öl". Men jag vet inte, kolla inte så noga.

Man skulle ju kunna prova att göra en vört på pilsmalt istället för socker, får väl se. Då blir det iaf öl :)
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av humlan »

Nu hittade jag en riktigt gammal tråd, men jag fortsätter här för kontinuitet.

Jag hade nytta av tråden. Beställde en kultur från http://www.kefirshop.co.uk/kefirshop-cultures-.html som länkas till från sidan Sander länkar till.

Vi brukade göra ingefärsöl när jag pluggade. Det blev himla gott. Någon hade en kultur som sen delades till kompisar. Tror att det kanske inte var den äkta varan då. Om jag minns rätt hade man den i en liten burk och matade varje dag med 1 tsk socker och 1 tsk torkad ingefära. Efter en vecka spädde man med vatten och hade väl antagligen i mer socker och buteljerade. Skiljer en hel del från beskrivning på hur man gör ginger beer.

Vill testa ivf. Tänker mig att jag moddar lite för jag vill nog ha en lite starkare brygd, ungefär som den vi brukade göra, runt 5% kanske.

Kulturen har skickats men jag har inte fått den än. Hoppas bara den kan vila i kylen utan matning, för annars blir det för jobbigt. Det skulle följa med brux.

Rapport följer. :)
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av humlan »

Nu rotade jag fram ett recept på ingefärsvin i en gammal bok. Lägger in det här. Skulle nog skippa båda russin och apelsin och ta mer citron. Citron + ingefära = gott! Och göra det mousserande. Gör man det hälften så starkt får man nog ett rätt gott "ingefärsöl" utan så stor ansträngning. Kanske provar jag det med. :D

Receptet är från "Gör gott vin - En handbok av Odd Tommelstad", Norstedts 1983. Ingen höjdarbok, Odd Tommelstad skrev handböcker om precis ALLT. Men just det här receptet låter gott.
Bilagor
ingefarsvin.jpg
ingefarsvin.jpg (206.61 KiB) Visad 1991 gånger
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av Allfader »

humlan skrev:Nu rotade jag fram ett recept på ingefärsvin i en gammal bok. Lägger in det här. Skulle nog skippa båda russin och apelsin och ta mer citron. Citron + ingefära = gott! Och göra det mousserande. Gör man det hälften så starkt får man nog ett rätt gott "ingefärsöl" utan så stor ansträngning. Kanske provar jag det med. :D

Receptet är från "Gör gott vin - En handbok av Odd Tommelstad", Norstedts 1983. Ingen höjdarbok, Odd Tommelstad skrev handböcker om precis ALLT. Men just det här receptet låter gott.
Låter som ett intressant recept! Hur har det gått med bryggningen?
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av humlan »

Jo, jag körde upp en liten hink. Har precis slutat jäsa. Hade färsk ingefära och citroner som jag sa. Det verkar lovande men kunde kanske haft starkare ingefärssmak, då hade jag ändå mkt mer än i det där receptet i boken. Över 800 g till 12.5 liter. Hade saften från 10 citroner, men skalet från bara 3. Beräknande sockret så det bör vara runt 5%, vill ha det som öl så man kan dricka lite mer utan att bli knall, en läskande och svalkande sommardryck tänker jag mig. Tror det blir godast så också.

Kommer att söta med sötströ eller stevia och efterjäsa på flaska för kolsyra. Har gjort så med cider förr och bottensatsen satt sig ganska hårt, så man kunde hälla ur nästan allt utan att få med nåt grums, bara man hanterade flaskan lite försiktigt.

Nästa gång ska jag prova att mixa ingefäran för att få ut mer smak, eventuellt också tillsätta torkad ingefära. Får se vad jag tycker om smaken när det den här satsen är helt färdig. Kommer att sätta en ny, evnentuellt moddad, sats så snart jag kan bedöma denna. Jäser ju fort med så lite socker, så det borde hinna bli klart till sommarn.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av click »

Jag bryggde något liknande också för några år sedan. Då använde jag 800g ingefära till 10l. Jag rev ingefäran och pressade ur saften, sen kokade jag det torra tillsammans med sockret. Blev väldigt stark och bra ingefära smak. Jäste min till 7.5%. Hade jag gjort det igen hade jag nog nöjt mig med 5%.

Jag sötade inte min, blev väldigt god ändå!
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Ingefärsöl med vaniljstång

Inlägg av humlan »

Jamen då borde ju mixa funka. Bra idé att koka det urkramade köttet.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster