Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Koka äppelbitar för att få "must" ?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av MrLeaf »

Tjo,

När det gäller att få ur musten ur äpplen brukar man vanligtvis pressa eller köra dom i råsaftcentrifug.
Men går det att t.ex tärna äpplena och koka ur saften på dem, och få något resultat som är jämförbart?

Bara kom och tänka på det idag, då vi tärnade lite äpplen och gjorde äppelmos.
Smakade på avkoket och det hade en god äppelsmak och var ganska sött, om än något tunnt.

Och en annan fråga. De allra flesta som gör cider gör det på must, men visst går det att tärna äppelbitar och slänga på kokande vatten, jäsa på det en vecka, sila av frukten. Hur bra blir det i jämförelse med att göra cider på must?
Ledsen om topicen ligger i fel forumdel.
Det var främst vin jag hade i åtanke men halkade in lite på cider också.
Tacksam om någon kunde svara på frågorna iaf.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av dan610324 »

antingen får du en extremt tunn juice eller så får du äppelmos
det beror lite på tillvägagångssättet
men mos borde ju gå att pressa

must för tillverkning av cider eller vin ska ju vara ren vätska från malda och pressade äpplen

till nästa höst är jag sugen på att göra ett litet experiment
finmala äpplena till bara sörja och jäsa den , sen när jäsningen är klar så kör jag andra steget i mustningsprocessen , altså pressningen .
detta då för att få lite mer tannin från kärnor och stjälkar , samt lite mer smak och arom från skalen .
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av latmasken »

Var det inte nån som hade provat för ett tag sen att köra äpplen i saftmaja?

Jag sökte lite snabbt men hittade inget som såg rätt ut enligt rubriken och orkade inte skumma igenom trådarna.

Jag vill minnas att utbytet var väldigt dåligt i alla fall.
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av Yoji »

funkar att köra äpplen i en saftmaja, fyller funktionen. men det blir ju som sagt lite ut spätt. inte alls som pressade men har man inget val så.. tror att saftmajan funkar bättre än att koka äpplen till mos.
Peace!
joli
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: tor jul 28, 2011 15:32
Ort: NV Skåne

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av joli »

Hacka äpplena, jäs länge, mosa de mjuka äppelresterna i en bra sil modell gammeldags trätråg, koka resterna i lite vatten och sila!?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av dan610324 »

hacka och jäsa , då är du lite inne på i princip samma tankegång som mig där .
tror det skulle fungera bra , dela i 4 delar och köra lite i en matberedare eller annan mixer
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av Bozo »

När jag gjorde äpplevin sist så använde jag en äppelklyftare, tog även med kärnhusdelen. Efter 3-4 veckors jäsning silade jag allt, efter manuell pressning av moset var det ca 4l kvar av vad som från början var 15kg äpplen. Detta var i princip bara kärnhusen. Till i år ska jag nog bara halvera äpplena och låta jästen göra jobbet.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av dan610324 »

men du tillsatte vatten va ??
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av Bozo »

Jo lite, pectalos och socker också. Nu väckte du min experimentlust :twisted: att testa helt utan vatten. Två test, ett på halverade äpplen, enzym och socker. Ett med äpplen som körts i mixer alt köttkvarn, enzym och socker. Kanske även ett gjort på must från råsaftcentrifug (som referens)? Finns intresse för en sådan tråd? Måste inhandla lite grejor först...
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av dan610324 »

låter som ett synnerligen intressant experiment
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av Yoji »

dan610324 skrev:låter som ett synnerligen intressant experiment
Håller med!
Peace!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av latmasken »

Ska det vara nån must som referens ska det väl vara vanlig enkel pressad must. Must från råsaftcentrifug innehåller såvitt jag förstått rätt mycket fruktkött.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Koka äppelbitar för att få "must" ?

Inlägg av Bozo »

Jag fortsätter här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16809 så det inte blir för rörigt i denna tråd.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster