Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan man få en labmaster att fungera som en plastis?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
emil_tiger9
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:05

Kan man få en labmaster att fungera som en plastis?

Inlägg av emil_tiger9 »

Jag har ca 15%igt 25L Vitt / 25L Rött plommonvin ståendes.
Jag skulle vilja destillera detta å få slivovica, jag har en labmaster som jag ska svetsa det sista på nu i veckan. Jag har läst att om man destillerar vinet på normalt vis i tex en labmaster så försvinner smaken till största delen. Men om man skulle bränna i en plastis så följer smaken med å man kan då få slivovica? Jag vill inte bygga en plastis så frågan är denna, kan jag få min labmaster att ta med smakerna i destillatet som en plastis skulle göra? Vilken temeratur ska jag isåfall köra på i kärlet, å ska jag inte ha något kylvatten alls eller ska jag bara ha kylvatten i produktkylaren?
På jäsning: Mjöd, svartvinbärsvin, kokos/ annanas blask =p
På lagring: Rött plommonvin, Vitt plommonvin, kolsyrejäst Äpple- Päroncider,
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Kan man få en labmaster att fungera som en plastis?

Inlägg av stillton »

en plastis är inte lämpligt, eftersom det är svårt att göra cuts med.
en labmaster bör fungera. du kan börja med att strippa spriten rakt av med enbart kylning på produktsidan.
sen får du bränna den strippade spriten. jag vet inte hur dom bränner slivovica, men jag gissar på att du antingen inte ska ha något kylvatten alls eller lite kylvatten så du får 2-3 teoretiska plattor. självklart kylning på produktkylaren dock. under denna bränning tar du cuts för att välja ut vilken del som ska sparas för att drickas.
eftersom du inte har erfarenhet av det så skulle jag rekommendera att du tar ut spriten i små behållare genom hela körningen. låter dom lufta en dag, och sen luktar smakar på flaskrna i mitten för att bestämma vilka som ska bli drickfärdig sprit.

varför bygger du en labmaster förresten?
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster